جایگاه، ابعاد و تحقق رقابتپذیری شهری در مدیریت شهری
الموضوعات : Urban Management Studies
فاطمه السادات افصح حسینی
1
,
حسین ذبیحی
2
,
لعلا جهانشاهلو
3
1 - دکتری شهرسازی، گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
afsahhosseini@gmail.com
2 - دانشیار، گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
hosseinzabihi@hotmail.com
3 - استادیار، گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Laala_jahan@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: رقابت پذیری شهری, رقابت پذیری مکانی, مدیریت شهری, مشارکت مردم, فناوری اطلاعات و ارتباطات,
ملخص المقالة :
هدف مفهوم رقابت پذیری تا حدودی مشخص و قابلیت برتری یافتن بر سایر رقبا میباشد. با توجه به پدیدههای معاصر جهانی شدن و اطلاعات و ارتباطات، اهمیت توجه به بحث رقابت پذیری شهری آشکار میشود. رقابت پذیری مولفهها مختلفی دارد. هدف پژوهش حاضرتوجه بر مولفههای مکانی رقابت پذیری شهری جهت ارائه به مدیران شهری میباشد. پس از تعیین فرضیهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری، با رویکرد حداقل مربعات جزئی به وسیله نرم افزار Smart PLS برازش مدل برای تحقق فرضیهها انجام میشود. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از 110 نفر به عنوان جامعه آماری، ابتدا آمار توصیفی و سپس آمار استنباطی مطرح می گردد. کل فرضیههای پژوهش تایید گردیدند. همچنین، نظریه پژوهش عبارت است از: رقابت پذیری شهری را میتوان با مشارکت مردم و فناوری اطلاعات و ارتباطات ارتقا داد.
