آسیب شناسی نیازسنجی آموزش کارکنان با استفاده از الگوی سه شاخگی(مورد مطالعه: شهرداری مشهد)
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریسلمان آل حسن 1 , زهره شاه محمدی 2 , مرتضی کرمی 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت امور شهری، رییس گروه آموزش و توانمندسازی شهرداری مشهد، مشهد،
2 - دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی شهری، کارشناس گروه آموزش کارکنان شهرداری مشهد، مشهد، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: نیازسنجی آموزشی, آسیب شناسی, الگوی سه شاخگی, شهرداری مشهد, تحلیل محتوا,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از انجام این پژوهش بهبود فرآیند نیازسنجی آموزشی کارکنان شهرداری مشهد با استفاده از الگوی سه شاخگی میباشد، در الگوی مذکور، سازمانها از سه منظر ساختاری، رفتاری و زمینهای مورد بررسی قرار میگیرند. روش پژوهش: این پژوهش به لحاظ روش شناسی، رویکردی کیفی دارد که به کمک ابزار مصاحبه صورت گرفته است. روایی و پایایی ابزار از طریق معیار گوبا و لینکلن مورد تائید قرار گرفته است. از روش تحلیل محتوا در تحلیل یافتهها استفاده شده است. جامعه آماری : جامعه آماری این تحقیق روسای ادارات برنامه ریزی و کارشناسان تحول و نوسازی شهرداری مشهد بوده اند که تعداد آنها 115 نفر بوده است و نمونه پژوهش را نیز با استفاده از فرمول کوکران 88 نفر تعیین شده است که در این تحقیق دادهها از 90 نفر جمع آموری شده است. یافته ها: در این تحقیق با تجزیه و تحلیل مصاحبهها آسیبها در پنج دسته آسیبهای فرآیندی، روشی، آسیبهای مرتبط با مشارکت کنندگان و مربوط به اولویت بندی و زمانبندی آموزش کارکنان در شهرداری مشهد شناسایی شد. نتیجه گیری: تحلیل یافتهها نشان داد که عمده آسیبها در هر پنج دسته براساس الگوی سه شاخگی بیشتر مربوط به مسائل ساختاری بود که نیازمند هماهنگی بیشتر نیازسنجی آموزشی با ساختار، راهبردها و قوانین سازمان است.
ایزدی، صمد؛ ثفقیان، زهرا؛ عزیزی شمامی، مصطفی. (1398). نیازسنجی آموزشی معلمان تربیت بدنی-استان مازندران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دوره 15 , شماره 29 ،صص195-212.
توکلی دارستانی، شقایق؛ شهباز مرادی، سعید. (1387). آسیب شناسی مدیریت منابع انسانی با هدف بهبود و توسعه. فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال دوم، شماره 4، 94-110.
دانایی فرد، حسن؛ کاظمی، حسین. (1389). پژوهشهای تفسیری در سازمان (استراتژیهای پدیدارشناسی و پدیدارنگاری). چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
محمودی کوچک سرایی، علی اصغر؛ فراهانی، مهدی؛ رسته مقدم، آرش. (1394). آسیب شناسی نظام آموزش با استفاده از الگوی سه شاخگی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال دوم، شماره5، تابستان 1395، 27-51.
مختارزاده، آزاده، آقاجانی، فهیمه. (1393). شناسایی و اولویتبندی نارساییهای نظام آموزش کارکنان سازمان مالیاتی شهر تهران. فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، دوره 5، شماره 2، پیاپی 15 و 16 ،صص 37-50.
معین الدینی، محمود. (1398). نیازسنجی آموزشی مسائل راهبردی اجتماعی. فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک, دوره 17 , شماره 77 ، صص203- 224.
مقیمی، سیدمحمد. (1383). کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی. تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
میرزایی اهرنجانی، حسن. (1377). تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر وجدان کار و انضباط اجتماعی در سازمان. تهران: دانشگاه آزاد سالامی واحد قزوین.
_||_
Bin Saeed, B. , Wang, W. , & Peng, R. (2014). Diagnosing organisational health: a case study of Pakistani banks. International Journal of Information Systems and Change Management, 7(1), 43-69.
Dierdorff, E. C. , & Surface, E. A. (2007). Assessing training needs: do work experience and capability matter?. Human performance, 21(1), 28-48.
Elena, R. (2014). Effectiveness evaluation of training programmes for disadvantaged targets. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 1239-1243.
Forman, J., & Damschroder, L. (2007). Qualitative content analysis. In Empirical methods for bioethics: A primer. Emerald Group Publishing Limited.
Goralski, M. A., & Tan, T. K. (2020). Artificial intelligence and sustainable development. The International Journal of Management Education, 18(1), 100330.
Graneheim, U. H., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse education today, 24(2), 105-112.
Harrison, M. I. (2004). Diagnosing organizations: Methods, models, and processes (Vol. 8). Sage Publications.
Harrison, M. I. , Paez, K. , Carman, K. L. , Stephens, J. , Smeeding, L. , Devers, K. J. , & Garfinkel, S. (2016). Effects of organizational context on Lean implementation in five hospital systems. Health care management review, 41(2), 127-144.
Janićijević, N. (2010). Business processes in organizational diagnosis. Management: journal of contemporary management issues, 15(2), 85-106.
Khan, M. (2012). The impact of training and motivation on performance of employees. Business review, 7(2), 84-95.
Kraiger, K. , Passmore, J. , dos Santos, N. R. , & Malvezzi, S. (2014). The Wiley Blackwell handbook of the psychology of training, development, and performance improvement. John Wiley & Sons.
Romelaer, P. (2002). Organization: a diagnosis method. Universite Paris IX Dauphine: Working Paper, (78).
Pirkkalainen, H., Salo, M., & Makkonen, M. (2020). IT engagement as a blessing and a curse? Examining its antecedents and outcomes in organizations. International Journal of Information Management, 53, 102130.
Schreier, M., Janssen, M., Stamann, C., Whittal, A., & Dahl, T. (2020, January). Qualitative Content Analysis: Disciplinary Perspectives and Relationships between Methods—Introduction to the FQS Special Issue" Qualitative Content Analysis II". In Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research (Vol. 21, No. 1).
Taylor, B. , & Devine, T. (2020). Assessing needs and planning care in social work. Routledge.
Yadav, D. S. , Sood, P. , Thakur, S. K. , & Choudhary, A. K. (2013). Assessing the training needs of agricultural extension workers about organic farming in the North-Western Himalayas. Journal of Organic Systems, 8(1), 17-27.
Zulaiha, S., & Mulyono, H. (2020). Exploring junior high school EFL teachers’ training needs of assessment literacy. Cogent Education, 7(1), 1-13.