بررسی رابطۀ ارائۀ خدمات فرهنگی شهرداری منطقۀ 8 تهران با ارتقاء سطح آگاهی از حقوق شهروندی
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریجعفر امیرآبادی 1 , طاهره حسومی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
الکلمات المفتاحية: ارتقاء سطح آگاهی, حقوق شهروندی, خدمات فرهنگی, شهرداری,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: مفهوم حقوق شهروندی عمدتاً یکی از ضروریات جامعۀ بشریت است و تمام حکومتها سعی در رعایت آن دارند. یکی از مهمترین مواردی که یک کشور را از نظر شهروندان، مطلوب معرفی مینماید عبارت است از خدمات فرهنگی. در این راستا ارائۀ خدمات فرهنگی، یکی از روش های افزایش آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی خویش می باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطۀ ارائۀ خدمات فرهنگی شهرداری منطقۀ 8 تهران بر ارتقاء سطح آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی صورت گرفت. روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف به صورت کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی و پیمایشی است. جامعۀ آماری متشکل از کلیۀ شهروندان و کارکنان شهرداری منطقۀ 8 تهران فعال در بخش خدمات فرهنگی می باشد. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده گردید. معیار انتخاب افراد عبارت است از مراجعان شهرداری برای دریافت خدمات فرهنگی و تماس با افرادی که از خدمات فرهنگی شهرداری در طی 2 سال اخیر استفاده کرده اند؛ لذا حجم نمونه براساس جدول مورگان و کرجسی تعداد 388 در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از 2 پرسشنامۀ استاندارد و محقق ساخته استفاده شد. همچنین برای تعیین اعتبار سؤالات از نظر متخصصان و خبرگان و به جهت اطمینان از روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. روایی پرسشنامۀ آگاهی از حقوق شهروندی پیشتر در پژوهش نیازی و همکاران (1398) مورد تائید و روایی پرسشنامۀ محقق ساخته نیز جهت استفاده از خدمات فرهنگی شهرداری منطقۀ 8 تهران به تائید استاد راهنما و مشاوره رسید. در این پژوهش از 2 روش آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی بهوسیلۀ نرمافزار SPSS استفاده گردید. یافتهها: برای ارزیابی وضعیت کلی متغیرهای پژوهش از نظر جامعۀ آماری، از آزمون تک نمونهای t با محاسبۀ میانگین فرضی استفاده شد که نشان داد با اطمینان 99 درصد و سطح خطای کوچکتر از 001/0، تفاوت آمار معناداری (000/0) وجود دارد. همچنین میانگین جامعۀ آماری از میانگین مفروض (3) با اختلاف بالاتر می باشد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان دادند که وضعیت خدمات فرهنگی شهرداری در منطقۀ 8 تهران در سطح بالاتر از متوسط و وضعیت آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی در شهرداری منطقۀ 8 تهران در سطح متوسط قرار دارد. همچنین ارائۀ خدمات فرهنگی شهرداری منطقۀ 8 تهران با ارتقاء سطح آگاهی از حقوق شهروندی رابطه دارد.
_||_
Feyzan (Beler). Erkip Erkip. (1997), The distribution of urban public services: the case of parks and recreational pp.353_361, 1997 services in Ankara, Cities, Vol. 14, No. 6.