راهبردهای مدیریتی جهت ارتقای فرهنگ عمومی شهروندان (مورد مطالعه: محلات شهرداری منطقه سه تهران)
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریمهدی پورقاسم میانجی 1 , فاطمه عزیزآبادی فراهانی 2 , مهدیه اودرخانی 3
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: شهرداری, راهبردهای مدیریتی, فرهنگ شهروندی, فرهنگ عمومی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: متغیر فرهنگ عمومی شهروندی از شاخصهای (فرهنگ تعامل، کسبوکار، ترافیک و همزیستی) به دست آمده است. در راستای این اهداف و سؤالات به شناسایی مفهوم فرهنگ عمومی شهروندی در ایران و جهان و بررسی مبانی نظری پژوهش اقدام نموده و نظرات و ایدههای اندیشمندان دورههای مختلف تاریخی و مکاتب مختلف بیان شده است. روش پژوهش: به منظور اجرای پژوهش چهار فرضیه با استفاده از روش میدانی و تکنیک پرسشنامه با حجم 44 سؤال در نمونهای به تعداد ٣٨٤ نفر از شهروندان تهران در شهرداری منطقه 3 در نظر گرفته شده است. یافتهها: به نظر میرسد میزان فرهنگ تعامل، کسبوکار، ترافیک و همزیستی شهروندان منطقه 3 از سطح متوسط بالاتر است. اطلاعات جدول دو بعدی نشان میدهد که مردان در مقابل زنان منطقه 3 از فرهنگ تعامل و همزیستی بالاتری برخوردارند (7/74 فرهنگ تعامل مردان در مقابل 6/69 فرهنگ تعامل زنان) (همچنین 91/95 فرهنگ همزیستی مردان در مقابل 8/44 درصد فرهنگ همزیستی زنان)؛ اما در مقابل زنان فرهنگ ترافیک و کسبوکار بالاتری نسبت به مردان منطقه 3 دارند (3/81 فرهنگ کسبوکار مردان در مقابل 5/84 درصد فرهنگ کسبوکار زنان و 9/88 درصد فرهنگ ترافیک مردان منطقه 3 در مقابل 1/92 درصد فرهنگ ترافیک زنان این منطقه). نتیجهگیری: فرهنگ تعامل، کسبوکار، ترافیک و همزیستی در میان شهروندان منطقه سه در سطح نسبتاً بالایی قرار دارد. همچنین مردان در مقابل زنان از فرهنگ تعامل و همزیستی بالاتر و در مقابل زنان؛ فرهنگ ترافیک و کسبوکار بالاتری نسبت به مردان منطقه 3 دارند.