بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و میزان رضایت مشتریان )مورد مطالعه واحدهای بیمهای سازمان تأمین اجتماعی(
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایراننادر گلچین 1 , اسماعیل کاوسی 2 , لیلا سیددوست 3
1 - استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
2 - استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قیام دشت)نویسنده مسئول
3 - فارغالتحصیل کارشناسی ارشد جامعهشناسی از دانشگاه تربیت معلم و کارشناس سازمان تأمین اجتماعی
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, سازمان تأمین اجتماعی, توسعه پایدار,
ملخص المقالة :
مقاله حاضر، نظر به جایگاه و نقش سازمان تأمین اجتماعی به عنوان اصلیترین و بزرگترین نهاد بیمهگذار درکشور، و به منزله مهمترین ابزار و یکی از اهداف غایی سیاستگذاریهـای توسـعه پایـدار اقتصـادی، اجتمـاعی وفرهنگی و با عنایت به خط مشیهای تدوین شده در اسناد استراتژیک این سازمان، بر لزوم توجه به اصل مشتریمداری و جهتگیری در راستای جلب رضایت همه جانبه بیمهشدگان تحت پوشش متمرکز شده است.با استناد به مبانی نظری تحقیق که تلفیقی است از نظریه سرمایه اجتماعی جیمز کلمـن و تئـوری کـنش درسازمان دیوید سـیلورمن، در حـوزه مـدیریت منـابع انسـانی و رفتـار سـازمانی، سـرمایه اجتمـاعی را بـه عنـوانزیرمجموعهای از عناصر بین الاذهانی فرهنگ سازمانی قرار داده است. همچنین نوع رفتار پرسنل با یکـدیگر و بـامراجعان را مؤثر تشخیص داده و فرضیه اصـلی تحقیـق را در قالـب بررسـی تـأثیر سـرمایه اجتمـاعی موجـود درواحدهای بیمهای سازمان تأمین اجتماعی بر میزان رضایت بیمهشدگان، از نحوه برقراری تعامل کارکنان با آنها و ازجنبه مطلوبیت، اثربخشی و رضایتمندی، صورتبندی میکند
_||_