ارزیابی مولفه های تاثیرگذار عوامل کالبدی مشارکت اجتماعی در معماری مجموعه های اردوگاهی دانش آموزی
الموضوعات :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
نسترن عبداله پور
1
,
جمال الدین سهیلی
2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری،گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دکتری معماری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
تاريخ الإرسال : 27 الثلاثاء , جمادى الأولى, 1439
تاريخ التأكيد : 27 الثلاثاء , جمادى الأولى, 1439
تاريخ الإصدار : 04 الأربعاء , ربيع الأول, 1439
الکلمات المفتاحية:
اردوگاه دانش آموزی,
مشارکت اجتماعی,
معماری جمعی,
ذهنیت و عینیت,
ملخص المقالة :
اردو، فعالیتی سازمان یافته، نظام مند و هدفمند است که به صورت گروهی با برنامه های معین، تحت نظارت و هدف مربی در محیطی خارج از مدرسه و بیرون از محدوده فعالیت های روزمره و در فضایی کاملاً متنوع، مساعد و بانشاط و با هدف تربیت و سازندگی برگزار می گردد. یکیازمهترینعواملیکهبهتداوم حیاتبشرکمککرده،همکاریومشارکت میانانسان هاست، هدف تحقیق شناسایی مولفه های تاثیرگذار عوامل کالبدی مشارکت اجتماعی در معماری مجموعه های اردوگاهی دانش آموزی است و این خود امریاست اجتماعی و فرهنگی، تعیین کننده روابط و رفتارهای فردی در گروه های اجتماعی که می تواند خود به عنوان عاملی اصلی شکل گیری رفتار اجتماعی باشد. روش تحقیق حاضر پیمایشی می باشد و پرسش نامه ابزار گردآوری اطلاعات است و روش استدلال استقرایی است. جامعه آماری از بین کودکان 11، 12 و 13 سال می باشد که پاسخگوی سوالات پرسش نامه می باشند. تحقیق حاضر با استفاده از نرم افزار تحلیلی21 spss به آنالیز پاسخ ها پرداخته و در نهایت با توجه به مولفه های تاثیرگذار بر مشارکت اجتماعی همچون؛ ایجاد حس تعلق فرد به مکان، تبدیل ذهنیت به عینیت و وحدت در ساخت فضاهای جمعی به معماری مشارکتی در مجموعه های اردوگاهی دانش آموزی و رضایت مدار دست خواهد یافت.
المصادر:
Baset Ghoreyshi Minaabad, M. &Mirvase.T. (2011). Roles camp in enriching students' leisure time (Case Study: High School Students in District 2 of Rasht). Geospatial Survey (Human Studies). Sixth year.No.16.99-114.[Persian]
Davachi, P. (2011). Ashouradeh Student Campus.M.S.Thesis, Unpublished, Faculty of Architecture&Civil Engineering.Architectural Engineering. Islamic Azad University.Qazvin Branch. [Persian]
Eslami, Gh. (2012).An analytical approach to the quality of contemporary residential environment. Tehran: Journal of Hoviatshahr. Sixth year, 49. [Persian]
Farahpour Bakhtiari, H. (2009). Third child mill garden. M.S. Unpublished. Landscape Architecture. University of Shahid Beheshti.80. [Persian]
Frankish C. J, Kwan B, A. Ratner P, Higgins J, Larsen c. (2005), Challenges of citizen participation in regional health authorities. Social Science & Medicine, 54: 1471–1480.
Heydarian Dehkordi& Partners. (2014). The Effect of Outdoor Camp Students on Increasing Social Interactions of Students. First National Conference on Urbanism, Urban Management and Sustainable Development.Tehran: University of Tehran. [Persian]
Kamelnia, H.Haghir, S. (2009). Design patterns for green spaces in a child friendly city (Case Study: Child friendly city of Bam). Scientific Journal of Bagh-E-Nazar.Vol, 6.No, 12.77-88. [Persian]
Kazemi, M & Partners. (2011). The Effect of Mentally View of Tourists on Perceived Value of Coastal Cities of the Caspian Sea, with an emphasis on the role of the quality of perceived factors. Planning Research Journal.Vol, 2.No, 6.19-34. [Persian]
Lang, J. (2004). Creation of architectural theories: The role of behavioral science in environmental design. (Eynifar, A.).Tehran. University of Tehran. [Persian]
Norberg Schultz, K. (2009). The role of behavioral science in environmental design.(Shirazi,M.).Tehran.Rokhdad no Publishing.30. [Persian]
Oppenheim, A. (1990). Questionnaire design and assessment of attitudes. (Karimnia. M).Mashhad.Astan Ghodse Razavi publishing.P18-63. [Persian]
Pourabdol& Partners. (2016). 122-126. [Persian]
Pourabdol, S.Sobhi Gharamaleki, N &Abbasi, M. (2015).Comparison of academic proclivity and academic vitality in students with and without specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities.No, 4. 22-38. [Persian]
Sarokhani, B. (1991). Revenue on the Encyclopedia of Social Sciences.Tehran.Keyhan publishing.858. [Persian]
Shiani, M. (2003). Child Social Participation. Social welfare scientific and research journal.Vol, 2.No, 7. 15-29. [Persian]
Vahida, F.Niazi, M. (2004). The Relationship between Family Structure and Social Participation in Kashan. Social Science Letter.No, 23.119. [Persian]
_||_
Baset Ghoreyshi Minaabad, M. &Mirvase.T. (2011). Roles camp in enriching students' leisure time (Case Study: High School Students in District 2 of Rasht). Geospatial Survey (Human Studies). Sixth year.No.16.99-114.[Persian]
Davachi, P. (2011). Ashouradeh Student Campus.M.S.Thesis, Unpublished, Faculty of Architecture&Civil Engineering.Architectural Engineering. Islamic Azad University.Qazvin Branch. [Persian]
Eslami, Gh. (2012).An analytical approach to the quality of contemporary residential environment. Tehran: Journal of Hoviatshahr. Sixth year, 49. [Persian]
Farahpour Bakhtiari, H. (2009). Third child mill garden. M.S. Unpublished. Landscape Architecture. University of Shahid Beheshti.80. [Persian]
Frankish C. J, Kwan B, A. Ratner P, Higgins J, Larsen c. (2005), Challenges of citizen participation in regional health authorities. Social Science & Medicine, 54: 1471–1480.
Heydarian Dehkordi& Partners. (2014). The Effect of Outdoor Camp Students on Increasing Social Interactions of Students. First National Conference on Urbanism, Urban Management and Sustainable Development.Tehran: University of Tehran. [Persian]
Kamelnia, H.Haghir, S. (2009). Design patterns for green spaces in a child friendly city (Case Study: Child friendly city of Bam). Scientific Journal of Bagh-E-Nazar.Vol, 6.No, 12.77-88. [Persian]
Kazemi, M & Partners. (2011). The Effect of Mentally View of Tourists on Perceived Value of Coastal Cities of the Caspian Sea, with an emphasis on the role of the quality of perceived factors. Planning Research Journal.Vol, 2.No, 6.19-34. [Persian]
Lang, J. (2004). Creation of architectural theories: The role of behavioral science in environmental design. (Eynifar, A.).Tehran. University of Tehran. [Persian]
Norberg Schultz, K. (2009). The role of behavioral science in environmental design.(Shirazi,M.).Tehran.Rokhdad no Publishing.30. [Persian]
Oppenheim, A. (1990). Questionnaire design and assessment of attitudes. (Karimnia. M).Mashhad.Astan Ghodse Razavi publishing.P18-63. [Persian]
Pourabdol& Partners. (2016). 122-126. [Persian]
Pourabdol, S.Sobhi Gharamaleki, N &Abbasi, M. (2015).Comparison of academic proclivity and academic vitality in students with and without specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities.No, 4. 22-38. [Persian]
Sarokhani, B. (1991). Revenue on the Encyclopedia of Social Sciences.Tehran.Keyhan publishing.858. [Persian]
Shiani, M. (2003). Child Social Participation. Social welfare scientific and research journal.Vol, 2.No, 7. 15-29. [Persian]
Vahida, F.Niazi, M. (2004). The Relationship between Family Structure and Social Participation in Kashan. Social Science Letter.No, 23.119. [Persian]