مطالعه تاثیر رسانه های نوین ارتباطی در مهارت های کارآفرینی و توسعه ملی با تاکید بر نقش استارت آپ ها
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانالهام اعتمادی نسب 1 , افسانه مظفری 2 , علی اکبر فرهنگی 3
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - 2دانشیار علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استاد مدیریت رسانه ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: استارت آپ, کارآفرینی, شبکه های اجتماعی, توسعه ملی,
ملخص المقالة :
اهمیت نقش کارآفرینی و توسعه ملی در اقتصادکشور حایز اهمیت است و همچنین از سویی تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی پیامدها و اثرات مهمی در جامعه امروزی، اقتصاد کشورها و بحث کارآفرینی و همچنین توسعه ملی آنها دارند. چرا که این رسانه های نوین به ویژه رسانه های مبتنی بر وب 2 تحت عنوان شبکه ها اجتماعی، به خلاقیت، برقراری ارتباط آزاد و به اشتراک گذاری دانش در بین کاربران کمک می کنند. لذا هدف از انجام این تحقیق مطالعه تاثیر رسانه های نوین ارتباطی در مهارت های کارآفرینی و توسعه ملی با تاکید بر نقش استارت آپ ها است. این پژوهش یک پژوهش کیفی است که از طریق مصاحبه و مفهوم سازی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه پژوهش متخصصان علوم ارتباطات و توسعه و فعالان در عرصه استارت آپ ها و کسب و کارهاست که به روش نمونه گیری گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های کیفی نشان داد که چهار ویژگی شبکه ها اجتماعی شامل انعطاف پذیری، ضریب نفوذ، تعاملی بودن و ویژگی حوزه عمومی در این شبکه ها وجود دارد. همچنین اهم مهارت های کارآفرینانه مدیران استارت آپ ها شامل ویژگی های شخصیتی، ویژگی های شغلی و ویژگی های اجتماعی است. همچنین ابعاد توسعه ملی در این پژوهش که استارت آپ ها در شکل گیری آن اهمیت دارند شامل اشتغال زایی، تسهیل فعالیت های توسعه ای، توسعه متوازن، رقابت پذیری، موانع زدایی، امید بخشی و کاهش ناهنجاری های اجتماعی است.
_||_