ارائه مدل تأثیر پوشش اخبار توسعه اجتماعی بر ذائقه سازی افکار عمومی(مورد مطالعه: برنامه 60 دقیقه شبکه خبری بی بی سی فارسی)
الموضوعات :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
افروشه آزادمجد
1
,
محمدرضا رسولی
2
,
سیدمحمد دادگران
3
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استاد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 05 الأربعاء , ربيع الثاني, 1440
تاريخ التأكيد : 17 الأحد , رمضان, 1441
تاريخ الإصدار : 26 الثلاثاء , جمادى الأولى, 1441
الکلمات المفتاحية:
ذائقه سازی,
افکار عمومی,
صداقت و شفافیت در خبر,
قابل درک بودن,
سازگاری محتوا با نیاز مخاطب و بی طرفی سیاسی,
اخبار توسعه اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر بر آن است که به ارائه مدلی از مولفه های پوشش اخبار توسعه اجتماعی در ذائقه سازی افکار عمومی بپردازد. که در این راه از روش تلفیقی استفاده می کند و برای شناسایی مولفه های پوشش خبرهای توسعه اجتماعی و تدوین پرسشنامه از روش کیفی و تکنیک پرسشنامه نیمه ساخت یافته استفاده، و برای آزمون فرضیات بوسیله داده های جمع آوری شده بوسیله پرسشنامه از روش کمی و پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه خبرنگاران مشغول به کار در روزنامه ها، خبرگزاری ها و سایت های فعال در شهر تهران می باشد، که در سال 1396 فعال می باشند، و تعداد آنها 1945 نفر از 108 پایگاه خبری می باشد، که پرسشنامه ها با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای نامتناسب بین 330 نفر از افراد جامعه آماری توزیع گردید. نتایج حاکی از آن است که متغیر پوشش اخبار توسعه اجتماعی و ابعاد صداقت و شفافیت در خبر، قابل درک بودن خبر، سازگاری محتوا و موضوعات خبری با نیاز مخاطب و برطرف کردن نیازهای خبری مخاطب با ذائقه سازی افکار عمومی رابطه دارند، و تنها در رابطه بی طرفی سیاسی با ذائقه سازی افکار عمومی رابطه ای دیده نمی شود.
المصادر:
آذربخش، سید علی محمد (1392)، درآمدی بر نقش رسانه ها در جریان سازی قم، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهش های اسلامی.
آذربخش، سیدعلی محمد (1394)، «درآمدی بر نقش رسانه ها در جریانسازی». تهران: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهش های اسلامی.
بدیعی، نعیم (1380)، مردم، رسانه ها و بحران آب، تهران، شرکت آب و فاضلاب استان.
بشیر، حسن (1392)، رسانه های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان، تهران، سیمای شرق
جیمز، لال (1379)، رسانه ها، ارتباطات، فرهنگ، مجید نکودست، انتشارات موسسه ایران، چاپ اول،1379
فلیک،اووه (1388)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران، نشر نی.
کازنو، ژان (1388)، جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه: باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، نشر اطلاعات.
محمدی، بیوک (1390)، درآمدی بر روش تحقیق کیفی،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
مهدی زاده، سید محمد (1394)، سکولاریزم و خشونت نمادین در گفتمان تلویزیونی: تحلیل گفتمانی برنامه پرگار تلویزیون بی بی سی فارسی، مجله فرهنگ – ارتباطات، سال شانزدهم، شماره 63، صص 130-105.
نصراللهی، اکبر (1393)، راهنمای پوشش خبری در سانهها، تهران، انتشارات خبرگزاری فارس.
Denzine K.Norman and Yvonna S.lincoln(eds.); (1994), Handbook of Qualitative Research; Sage Publication, London,1994
Strauss A. & J .Corbin (1990), Basics of Qualitative Research; Grounded :Theory procedure and technique s. sage publication,London.
_||_
آذربخش، سید علی محمد (1392)، درآمدی بر نقش رسانه ها در جریان سازی قم، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهش های اسلامی.
آذربخش، سیدعلی محمد (1394)، «درآمدی بر نقش رسانه ها در جریانسازی». تهران: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهش های اسلامی.
بدیعی، نعیم (1380)، مردم، رسانه ها و بحران آب، تهران، شرکت آب و فاضلاب استان.
بشیر، حسن (1392)، رسانه های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان، تهران، سیمای شرق
جیمز، لال (1379)، رسانه ها، ارتباطات، فرهنگ، مجید نکودست، انتشارات موسسه ایران، چاپ اول،1379
فلیک،اووه (1388)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران، نشر نی.
کازنو، ژان (1388)، جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه: باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، نشر اطلاعات.
محمدی، بیوک (1390)، درآمدی بر روش تحقیق کیفی،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
مهدی زاده، سید محمد (1394)، سکولاریزم و خشونت نمادین در گفتمان تلویزیونی: تحلیل گفتمانی برنامه پرگار تلویزیون بی بی سی فارسی، مجله فرهنگ – ارتباطات، سال شانزدهم، شماره 63، صص 130-105.
نصراللهی، اکبر (1393)، راهنمای پوشش خبری در سانهها، تهران، انتشارات خبرگزاری فارس.
Denzine K.Norman and Yvonna S.lincoln(eds.); (1994), Handbook of Qualitative Research; Sage Publication, London,1994
Strauss A. & J .Corbin (1990), Basics of Qualitative Research; Grounded :Theory procedure and technique s. sage publication,London.