تحلیل علاقه اجتماعی به ورزشهای گروهی و انفرادی: مطالعه موردی دانشآموزان استان مازندران
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانفرناز فخری 1 , علی وفایی مقدم 2 , محسن هادی طحان 3 , محمد زلیکانی 4
1 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک
2 - دکترای مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده ی تربیت بدنی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدهی تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - دانشجوی دکتری رشته مشاوره، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
الکلمات المفتاحية: علاقهی اجتماعی, دانش آموزان, ورزش گروهی و انفرادی,
ملخص المقالة :
دولتهای مختلف سعی در افزایش مشارکت افراد در فعالیتهای ورزشی دارند که یکی از راهکارهای اصلی آنها علاقهمند کردن دانش آموزان مدارس به ورزش میباشد. تحلیل میزان علاقه به ورزش در دانشآموزان بر اساس بعد اجتماعی آن هدف این مقاله میباشد که بر اساس دو دستهبندی انفرادی و گروهی مورد بحث قرار گرفته است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع مقایسهای میباشد که جامعه آماری تحقیق را دانش آموزان پسر و دختر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطهی دوم آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری تشکیل دادهاند. جمعآوری داده ها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تحلیل داده-ها از آزمون آنوا استفاده گردید که یافتههای تحقیق نشان داده است تفاوتی بین علاقهی اجتماعی و ورزش انفرادی و گروهی را نشان نداده است. همچنین بین دو جنس زن و مرد تفاوتی مشاهده نگردید ولی دختران بیشتر از پسران علاقهی اجتماعی به ورزش داشتهاند. بر اساس یافتههای تحقیق با ایجاد فضای ورزشی همگانی و کمتر رقابتی میتوان بین علاقهی اجتماعی و ورزش ارتباط برقرار کرد.
_||_
بسمه تعالی
تحلیل علاقه اجتماعی به ورزشهای گروهی و انفرادی: مطالعه موردی دانشآموزان استان مازندران
V. Borum, Social Work in Public Health, 29, 656–670 (2014) DOI:
10.1080/19371918.2013.776339
تحلیل میزان علاقه اجتماعی به ورزشهای گروهی و انفرادی: مطالعه موردی دانشآموزان استان مازندران
چکیده
دولتهای مختلف سعی در افزایش مشارکت افراد در فعالیتهای ورزشی دارند که یکی از راهکارهای اصلی آنها علاقهمند کردن دانش آموزان مدارس به ورزش میباشد. تحلیل میزان علاقه به ورزش در دانشآموزان بر اساس بعد اجتماعی آن هدف این مقاله میباشد که بر اساس دو دستهبندی انفرادی و گروهی مورد بحث قرار گرفته است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع مقایسهای میباشد که جامعه آماری تحقیق را دانش آموزان پسر و دختر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطهی دوم آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری تشکیل دادهاند. جمعآوری داده ها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تحلیل دادهها از آزمون آنوا استفاده گردید که یافتههای تحقیق نشان داده است تفاوتی بین علاقهی اجتماعی و ورزش انفرادی و گروهی را نشان نداده است. همچنین بین دو جنس زن و مرد تفاوتی مشاهده نگردید ولی دختران بیشتر از پسران علاقهی اجتماعی به ورزش داشتهاند. بر اساس یافتههای تحقیق با ایجاد فضای ورزشی همگانی و کمتر رقابتی میتوان بین علاقهی اجتماعی و ورزش ارتباط برقرار کرد.
واژگان کلیدی: علاقهی اجتماعی، ورزش گروهی و انفرادی، دانش آموزان
Analysis of Social Interest in Group and Individual Sports: Case Study of Mazandaran Province Students
Abstract
various governments are trying to increase the participation of people in sports activities, one of their main strategies is to attract school students to sport. The purpose of this article is to analyze how to interest students in sport based on their social dimension, which is discussed in two separate groups and groups. The method of this research is descriptive and comparative. The statistical population of the study consisted of male and female students studying in the second grade secondary education of Sari district 2. Data collection was based on a researcher-made questionnaire that a group of psychology and physical education professors confirmed its validity. Also, its reliability was estimated to be α = 82. Anova's test used for data analyses that the Research findings show that Anova's test did not show any difference between social interest and individual and group sports. There was no difference between male and female sexes, but girls had little interest in sports than boys. According to research findings, by creating a more open and competitive sport space, social and sports interest can be established.
Key words: social interest, group and individual sport, students
مقدمه:
امروزه مشارکت افراد مختلف در فعالیتهای ورزشی از تسهیل کنندههای اساسی برای جوامع و دولتهای آنان جهت پیشرف به سمت و سوی آیندهی روشن میباشد که استراتژیها و رویکردهای اساسی در این مورد در کشور ما نیز در حال اجرا میباشد (Kruszy , Poczta J, 2019, pp;49). هر یک از این فعالیتها به نوعی بر اساس ویژگیهای خود و عواملی دیگر، دارای جذابیتهایی هستند که میتوانند انسانها را به خود علاقهمند کنند. هنگامی که افراد با میل و علاقه کاری را انجام دهند و از آنها لذت ببرند، بیشتر رغبت میکنند تا به آن فعالیتها بپردازند (Gao ,2009:pp;106). ورزش یکی از این فعالیتهاست که با توجه به تاثیرات مثبتی که دارد، انتظار می رود جزء اولویتهای بالای انتخاب افراد کشورمان در زمان اوقات فراغت قرار گیرد. با این وجود، آمار نشان دهندهی این انتظار نیست (Zhang, 2018, pp;112).
یکی از مسائلی که در بیرغبتی افراد به فعالیتهای ورزشی بسیار مشاهده میشود، ابراز بیعلاقگی به رشتههای ورزشی است. این بیانکنندهی این موضوع است که فرایند درونی شدن فعالیتهای ورزشی در این افراد اجرا نشده است. بنابر تئوری رفتار طراحی شده1 ، برای اینکه فرد به فعالیتی علاقه نشان دهد، باید آن فعالیت به صورت روانشناختی در او درونی شود(Tommasetti, 2018). این فرایند درونی شدن، مانع از ترک انجام فعالیت میگردد که در این تئوری به آن اشاره میشود. این تئوری و ارتباط آن با تئوری عمل مستدل2، ارتباط بین رفتار و عقاید، نگرشها و نیات را بیان میکند. بر طبق این مدل، نیات رفتاری بر نگرش افراد به سمت اجرای فعالیت تاثیرگذار است (Zwicker, 2011,p;53). این تئوری اجرای یک فعالیت را در چهار سطح مورد بررسی قرار میدهد.
1- نیات رفتاری که بیان می کند فرد احتمال اجرا کردن یک فعالیت را دارد.
2- نگرش که ارزیابی شخصی از رفتار میباشد.
3- هنجار ذهنی و غیر عینی که بیان میکند که آیا فرد اعتقاد به پذیرش فعالیت دارد یا خیر؟ برای مثال اگر فرد خود ورزش نمیکند ولی اعتقاد دارد که نزدیکان او بر این باورند که او باید ورزش کند، در این صورت خواستهی آنها را برآورده میکند.
4- کنترل رفتار ادراکی که بیان میکند که فرد میتواند بر اجرای فعالیت کنترل پیدا کند. فرد تلقی مثبتی بر اجرای خود دارد و از این طریق تمایل بیشتری به انجام فعالیت دارد.
علاقه3در منابع خارجی مشغولیتی است که زمان یا ذهنی را از کسی اشغال کند، مانند قایقرانی و یا مطالعه کردن. یک احساسی است که از کودکی در فرد وجود داشته یا به مرور زمان پیدا می کند.
علاقه را یکی از انگیزانندههای قوی میتوان شمرد ( Maureen, 2000,pp;19). کراپ و همکاران 4 (1992، به نقل از چن و انیس،2004) بین علاقه شخصی5 و علاقه موقعیتی6 تفکیک قائل شدند. علاقه شخصی به تمایل روان شناختی فرد به ترجیح دادن یک فعالیت یا عمل اطلاق می شود و علاقه موقعیتی به عنوان اثر جذابیت ویژگی یک فعالیت برای فرد تعریف شده است (,pp:104 Turner, 2017).
هر دو نوع علاقه، روی هم اثر متقابل دارند و بنابراین به صورت ترکیب شخص- موقعیت (مثلا" علاقه به یک فعالیت، شیء، فکر و رویداد) در نظر گرفته می شوند. همچنین علاقهها دارای محتوای خاص و اجزای شناختی، عاطفی و اجتماعی هستند که بسته به هر فرد، برای میل به هر کاری انگیزاننده میباشد که در این مقاله تحقیقی به بررسی علاقهی اجتماعی در افراد پرداخته خواهد شد (Ang, Ch. Bo, Sh, 2004,pp;171).
مفهوم علاقه اجتماعی آدلر (1964) یکی از سنگ بناهای نظریه روانشناسی فردی وی است. علاقه اجتماعی را میتوان میزان برآورده شدن نیاز فرد به تعلق داشتن به شیوهای مثبت و در جهت اهداف اجتماعی تعریف کرد (Peluso, P. R., & Kern, 2002,pp:90). علاقه اجتماعی به معنای حس اجتماعی به تمامی انسانها است. علاقه اجتماعی بهمنظور موفقیت در روابط ضرورت دارد؛زیرا فردی که از علاقه اجتماعی بالا برخوردار است، دید مثبتی در مورد دیگران دارد، کمتر محتاط است و از یک خودباوری بالاتر و اعتماد و اطمینان به دیگران بهرهمند است. برخی از صاحبنظران این مفهوم را همردیف مفاهیمی چون همکاری، روابط اجتماعی، همانندی با گروه و همدلی عنوان کردهاند ؛ اما به عقیده آدلر معنی و مفهوم علاقه اجتماعی از همه اینها وسیعتر است و آن کمک مداوم فرد است به جامعه تا هدف جامعه که رشد همه افراد در جنبههای گوناگون است تأمین شود. کنـز (2001) عقیده دارد که تمام افراد با میل ارتباط با دیگران به دنیا میآیند. او این نکته را بیان میکند که انسان بهصورت ذاتی دارای حس تعلق به جمع و ارتباط با دیگران است. علاقه اجتماعی از احساس تعلق و مرتبط بودن با دیگران پدیدار میشود. شخص دارای علاقه اجتماعی احساس میکند که کمک کردن به دیگران امری طبیعی است. چنین فردی به دیگران اجازه میدهد که به او کمک کنند و هرگز در دنیا احساس تنها بودن نمیکند. آدلر معتقد است علاقه نسبت به همسالان و نگرش مثبت نسبت به همکاری با دیگران در دوران کودکی زمینه سلامت روانی را در بزرگسالی فراهم میآورد. آدلر خانواده را بهعنوان اولین دنیای اجتماعی و مدرسه را بهعنوان جامعهای که ابتداییترین عقاید کودک در آن شکل میگیرد توصیف کرده است. بر همین اساس او بر ایجاد احساس تعلق در محیط خانه و مدرسه تأکید عمدهای داشت. آدلر اصرار داشت که افزایش علاقه اجتماعی و همکاری در خانه و کلاس درس باید یکی از اهداف اساسی خانواده و معلمان باشد (Fung T Y , Webster,2018,pp:162) .
علاقهی اجتماعی، خط مشی احساس یگانگی است و اهمیت دادن به دیگران به اندازهی اهمیت دادن به خود را شامل می شود. این مفهوم، توانایی همکاری و مشارکت کردن را در بر دارد (, 2006,p19 clemmer). علاقهی اجتماعی مستلزم آن است که فرد به قدر کافی با زمان حال تماس داشته تا به سمت آیندهی معنیداری پیش رود، و توانایی خود را برای کمک کردن به رفاه دیگران و تلاش کردن برای بهبود بشریت پرورش دهد (Kerry, 2013). علاقهی اجتماعی توان فطری است که میتواند احساس تعهد هرکسی را جلب کند، ولی به خودی خود پرورش نمییابد (Mikaeili ,2012,p 79). علاقهی اجتماعی باید در جوّ خانوادگی سالم، که همکاری، احترام، اعتماد، حمایت و تفاهم را ترغیب میکند، پرورش یابد (Procheska,2007,p 27 ) از نظر آدلر، بیشترین احساس رضایتمندی شخصی با علاقهی اجتماعی همراه است و پیشرفت و رشد فردی زمانی حاصل میشود که نگرانی برای دیگران به اندازهی نگرانی برای خود باشد.
کراندل بر این عقیده است که نظر آدلر دربارهی این مفهوم شامل ادراکات سه قسمتی انسان است که شامل تفکر، احساس و عمل میشود (Sahami, 2012,p 124) .او در تعریف این سه عامل بیان میکند که بخش تفکر و شناخت شامل اهمیت دادن به رشد فردی دیگران است، در حوزه احساسی، نگرش مثبت دربارهی دیگران و نگرانی برای رفاه آنها و در عمل، شامل رفتار فرد به سوی خیر افراد جامعه است (Diarian, 2011).
از دیدگاه آدلر، وقتی علاقه اجتماعی پرورش مییابد احساس های حقارت و بی گانگی کاهش مییابد افراد علاقه اجتماعی را از طریق فعالیت مشترک و احترام متقابل نشان میدهند (King, 2008, p 96). روان شناسی فرد نگر بر این عقیدهی اساسی قرار دارد که خشنودی و موفقیت ما عمدتاً با این پیوند اجتماعی ارتباط دارند چون ما در جامعه و در واقع در کل بشریت جای داریم نمیتوانیم جدا از بافت اجتماعی درک شویم. ما عمدتاً به وسیلهی میل به تعلق پذیری بر انگیخته میشویم احساس یگانگی، احساس مرتبط بودن با کل بشریت- گذشته، حال و آینده و مشارکت داشتن در بهتر کردن دنیا را در بر دارد. کسانی که فاقد این احساس یگانگی هستند، مأیوس شده و سرانجام زندگی بیحاصلی خواهند داشت (Liu,2013,p:313). ما در خانواده و جامعه به دنبال جایگاهی برای ارضا کردن نیازهای اساسی خود به امنیت، پذیرش، و شایستگی هستیم. تعدادی از مشکلاتی که تجربه میکنیم، با ترس از پذیرفته نشدن توسط گروههایی که آنها را با ارزش میدانیم، ارتباط دارند. اگر احساس تعلق پذیری ما برآورده نشود، نتیجه آن اضطراب است. فقط در صورتی که ما با دیگران احساس یگانگی کنیم میتوانیم هنگام روبرو شدن با مشکلاتمان، جسورانه عمل کنیم. آدلر معتقد بود که ما باید به طرز موفقیت آمیزی بر سه تکلیف زندگی همگانی تسلط یابیم: برقرار کردن روابط دوستی (تکلیف اجتماعی)، بر قرار کردن صمیمیت (تکلیف عشق- ازدواج)، و مشارکت داشتن در جامعه (تکلیف شغلی). همه افراد صرف نظر از سن، جنسیت، دورهی تاریخی، فرهنگ، یا ملیت، باید به این تکلیف بپردازند. هر یک از این تکالیف مستلزم پرورش دادن تواناییهای روان شناختی برای دوستی و تعلق پذیری، برای مشارکت و احساس ارزشمند، و برای همکاری هستند. این تکالیف اساسی زندگی به قدری برای زندگی انسان ضروری هستند که اختلال در هر یک از آنها بیانگر اختلال روانشناختی است. بیشتر مواقع، وقتی افراد جویای درمان هستند، به این علت است که به طرز ناموفقی سعی دارند یکی یا چند تا از این تکالیف زندگی را براورده کنند (Ahmadi, 2009). هدف درمان این است که درمانجویان کمک شوند که سبک زندگی خود را طوری تغییر دهند تا بتوانند هر یک از این تکالیف را به طور موثری هدایت کنند (Kerry, 2013).
موضوع علاقهی اجتماعی به ورزش در سنین پایینتر، هادی و تسهیل کنندهی قوی برای مشارکت در فعالیتهای دسته جمعی است که با زمینهی گروهی که در برخی از فعالیتهای ورزشی گروهی وجود دارد، میتواند انگیزهی مهمی برای دانشآموزان در حضور در این فعالیتها باشد (Atadokht, 2015,p 111). بر همین اساس در بررسی علاقهی اجتماعی در بین دانشآموزان در ورزش انفرادی و گروهی و مقایسهی بین آنها و همچنین تفاوت بین دو جنس پسر و دختر دانش آموز میتوان به سمت و سوی مشارکت بیشتر این افراد دست یافت. تحلیل مولفههای علاقهی اجتماعی مورد بررسی در مشارکت نیز هدفی است که میتوان در این کار تحقیقی در دانش آموزان استان مازندران به آن دست یافت.
روششناسی:
تحقیق حاضر توصیفی و از نوع مقایسهای است. جامعهی آماری تحقیق دانشآموزان پسر و دختر مشغول به تحصیل در مدارس ادارهی آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان ساری در مدارس مقطع متوسطه دوم میباشند که بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردیدند. برای انتخاب نمونههای آماری بر اساس جدول، جمعیت دانشآموزان پسر و دختر آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری به تعداد در نظر گرفته شده که بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه آماری که بر اساس نمونه گیری خوشه ای تصادفی و بر طبق مدارس این اداره به تعداد 173 نفر انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز پرسشنامهی محقق ساخته بوده است که بر اساس نظر ده تن از اساتید روانشناسی و مدیریت ورزشی مورد روایی سنجی قرار گرفتند که روایی آن را تایید کردهاند همچنین بر اساس روش آلفای کرونباخ پایایی آن 82 =α تخمین زده شده است. روش آماری توصیفی برای استفاده از مورد استفاده شده در این تحقیق نیز آماری توصیفی و استنباطی بوده است. با آمار توصیفی به طبقه بندی دادهها، فراوانی و متغیرهای دموگرافیک پرداخته شده است. در روش آمار استنباطی نیز از تحلیل عامل تاییدی برای تحلیل مولفههای علاقهی اجتماعی، آزمون انوا و تی تک متغیره نیز برای تعیین تفاوت و مقایسه استفاده گردیده است.
یافتههای تحقیق:
یافتههای توصیفی تحقیق در جدول یک تشریح شده است.
جدول 1- یافته های توصیفی به تفکیک متغیرهای آن
متغیر | تفکیک شده | موجودی یافت شده به درصد |
جنس | دختر | 8/32 |
پسر | 2/67 | |
مقطع تحصیلی | متوسطه دوم | 100 |
تاهل | مجرد | 1/93 |
متاهل | 9/6 | |
مشارکت انفرادی | اصلا ورزش انفرادی انجام نمی دهم | 19 |
یک روز در هفته | 1/20 | |
دو روز در هفته | 2/17 | |
سه روز در هفته | 8/17 | |
بیش از سه روز در هفته | 9/25 | |
مشارکت گروهی
| اصلا ورزش گروهی انجام نمیدهم | 4/18 |
یک روز در هفته | 6/27 | |
دو روز در هفته | 4/18 | |
سه روز در هفته | 2/17 | |
بیش از سه روز در هفته | 4/18 | |
سن | 15 سال | 6/43 |
16 سال | 3/44 | |
17 سال | 1/12 |
در بررسی فرضهای آماری تحقیق و بر اساس آمار استنباطی، محقق در ابتدا به بررسی تحلیل عاملی تأییدی و سپس به بررسی مدل تحقیق پرداخت. نتایج تحلیل عاملی نشان میدهد که تمامی شاخصهای مربوط به علاقه اجتماعی به فعالیت ورزشی به استثناء سوالات 22 تا 27 از بار عاملی و t مورد قبولی برخوردارند و برای سنجش علاقه اجتماعی به فعالیت ورزشی شاخصهای مناسبی محسوب میشوند (شکل 1).
شکل 2. مدل برآورد ضرایب رگرسیونی استاندارد سؤالات علاقه اجتماعی به فعالیت ورزشی
همچنین نتایج حاکی از این است که همه ابعاد علاقه اجتماعی به فعالیت ورزشی از مقادیر بار عاملی و t قابل قبولی برخوردارند. همچنین نتایج نشان میدهد که «احساس » (44/9t=) بیشترین تأثیر را بر ابعاد علاقه اجتماعی به فعالیت ورزشی دارد و «عمل» (21/8t=) از این نظر در رتبه آخر قرار میگیرد.
شکل 3. مدل برآورد ضرایب رگرسیونی استاندارد مولفه های علاقه اجتماعی به فعالیت ورزشی
آزمون آنوا برای بررسی اختلاف علاقهی اجتماعی به مشارکت در ورزش انفرادی نشان داده است که بین علاقه اجتماعی به ورزش در گروههای مختلف در ورزش انفرادی اختلاف وجود ندارد.
جدول2.آزمون لوین برای بررسی مفروضه یکسانی واریانس ها درمتغیر علاقه اجتماعی در ورزش انفرادی
متغیرها شاخص های آماری |
علاقه اجتماعی درجه آزادی1 درجه آزادی2 سطح معنی داری |
4 169 542/. |
جدول3.نتایج تحلیل واریانس یک راهه بر روی نمرات متغیر علاقه اجتماعی در ورزش انفرادی
شاخص آماری مجموعه مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معنی داری منبع |
بین گروهی 638/. 4 159/. 492/. 74/. |
درون گروهی 729/54 169 324/0 |
مجموع 366/55 173 |
جدول4: یافتههای توصیفی
ماکزیمم |
مینیمم | 95 درصد سطح اطمینان برای میانگین |
انحراف معیار |
میانگین |
تعداد | علاقه اجتماعی | ||
کران بالا | کران پایین | روزهای ورزش در هفته | ||||||
44/4
56/4
74/4
65/4
88/4
88/4 |
90/1
49/2
04/2
81/2
38/2
90/1 |
6443/3
8149/3
7898/3
7455/3
7782/3
6458/3 |
2732/3
4478/3
2861/3
3472/3
4366/3
4765/3 |
52318/.
53421/.
67451/.
54300/.
56863/.
56572/. |
4588/3
6313/3
5380/3
5463/3
6074/3
5612/3 |
33
35
30
31
45
174 |
یک روز
دو روز
سه روز چهار روز
بیش تر از چهار روز
مجموع |
آزمون آنوا برای بررسی اختلاف علاقهی اجتماعی به مشارکت در ورزش گروهی نشان داده است که بین علاقه اجتماعی به ورزش در گروههای مختلف در ورزش گروهی اختلاف وجود ندارد.
جدول5.آزمون لوین برای بررسی مفروضه یکسانی واریانس ها درمتغیر علاقه اجتماعی در ورزش گروهی
متغیرها شاخص های آماری |
علاقه اجتماعی درجه آزادی1 درجه آزادی2 سطح معنی داری |
4 169 028/. |
جدول6.نتایج تحلیل واریانس یک راهه بر روی نمرات متغیر علاقه اجتماعی در ورزش گروهی
شاخص آماری مجموعه مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معنی داری منبع |
بین گروهی 681/. 4 170/. 527/. 716/. |
درون گروهی 685/54 169 324/0 |
مجموع 366/55 173 |
جدول7: یافتههای توصیفی
ماکزیمم |
مینیمم | 95 درصد سطح اطمینان برای میانگین |
انحراف معیار |
میانگین |
تعداد | علاقه اجتماعی | |
کران بالا | کران پایین | روزهای ورزش در هفته | |||||
46/4
66/4
65/4
25/4
74/4
88/4 |
04/2
38/2
62/2
68/2
90/1
90/1 |
6850/3
6843/3
8375/3
7209/3
8673/3
6458/3 |
3023/3
3168/3
4090/3
4254/3
4253/3
4765/3 |
53067/.
63277/.
59431/.
39562/.
61298/.
56572/. |
3.4937
3.5006
3.6233
3.5731
3.6463
3.5612 |
32
48
32
30
32
174 |
یک روز
دو روز
سه روز چهار روز
بیش تر از چهار روز
مجموع |
آزمون تی برای مقایسه علاقمندی اجتماعی مشارکت بین زن و مرد بوده است که بر اساس نتایج تحقیق بر اساس این آزمون مشخص گردید بین علاقه اجتماعی به ورزش در زنان و مردان اختلاف معناداری وجود ندارد ولی زنان بیشتر از مردان است.
جدول 8– آمار گروهی علاقه اجتماعی
آمار گروهی | |||||
---|---|---|---|---|---|
| جنس | نمونه | میانگین | انحراف استاندارد | میانگین خطای استاندارد |
علاقه اجتماعی | زن | 56 | 6119/3 | 62460/0 | 08347/0 |
مرد | 117 | 5348/3 | 53840/0 | 04977/0 |
جدول9 . آزمون t نمونه مستقل
آزمون نمونه مستقل | |||||||||||||||||
| آزمون لوین برای برابری واریانس ها | آزمون t برای برابری واریانس ها | |||||||||||||||
آماره F | سطح معناداری | آماره T | درجه آزادی | درجه آزادی (دوطرفه) | اختلاف میانگین | اختلاف استاندارد خطا | اختلاف در سطح 95 درصد اطمینان | ||||||||||
پایین | بالا | ||||||||||||||||
علاقه اجتماعی | فرض برابری واریانس ها | 630/0 | 429/0 | 835/0 | 171 | 405/0 | 07703/0 | 09222/0 | 10502/0 - | 25907/0 | |||||||
فرض عدم برابری واریانس ها |
|
| 793/0 | 358/95 | 430/0 | 07703/0 | 09718/0 | 11589/0- | 26994/0 |
بحث و نتیجهگیری:
بر اساس هدف تحقیق حاضر بررسی علاقهی اجتماعی در بین ورزشکاران ورزشهای انفرادی و گروهی هدف اصلی این تحقیق بوده است که به علت اهمیت موضوع و نادر بودن تحقیقات در این حیطه مخصوصا علاقهی اجتماعی به ورزش، محققین سعی در تحلیل مولفههای علاقهی اجتماعی و ارتباط با ورزش افرادی و گروهی داشتهاند. بر اساس یافتههای توصیفی تحقیق، دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در حال تحصیل در مدارس آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری، جامعهی آماری تحقیق بودهاند که بیشتر نمونههای تحقیق از جنس پسر بودهاند. غالب افراد نمونه ذکرکرده اند که مشارکت انفرادی را بیش از سه روز در هفته انجام میدهند ولی بیشترین حضور در ورزش به صورت گروهی یک روز در هفته میباشد. ردهی سنی افراد جامعه نیز بین 5 تا 17 سال بوده است. این نتایج توصیفی شاید برای محققین، مسیر را برای تفسیر نتایج استنباطی تحقیق روشن سازد. چرا که در تفسیر علاقهی اجتماعی تفاوت در بین متغیرها مشهود است ولی در ارتباط با ورزش و مشارکت ورزشی، آزمون آماری تفاوتی را بین مولفههای علاقهی اجتماعی با مشارکت گروهی یا انفرادی نشان ندادهاند. در تحقیقات موجود در کشور تحقیقی یافت نشد که بتوان نتایج آن را با این نتیجه تطبیق داد ولی در بین تحقیقات خارجی با تحقیق لیو و همکاران (2013) و کینگ و همکاران(2008) ناهمسو میباشد. در این تحقیقات ذکر شده بود که افراد جهت مشارکت در گروه یا اجتماع ورزشی از علاقهی اجتماعی خود استفاده میکنند تا با محیط گروهی سازگاری حاصل کنند و مشارکت فعال خود را ادامه میدهند. احساس تعلق به فرد کمک میکند خودپندارهای را ایجاد کند که حول خودارزشمندی، بسندگی، کفایت و مفیدبودن جهتدهی میشود و تصورش دربارهی افراد دیگر حول اعتماد، نزاکت و همکاری جهتدهی میشود. هر چه او بیشتر احساس کند که عضو مهمی از گروه است، بیشتر ارزش مشارکت خود را در رفاه گروه تصدیق میکند، بیشتر به دیگران احترام میگذارد و احترام دیگران را کسب میکند، اعتماد به نفس و نیز علاقهاجتماعی قویتر خواهد داشت. این وضعیت به معنی آمادگی برای تلاش جهت پیدا کردن راه حل برای مشکلات و یاد گرفتن از تجربههای زندگی است. مولفههایی که تشکیل دهندهی علاقهی اجتماعی هستند توانایی همکاری و مشارکت کردن افراد را نشان میدهند. همانطور که کراندل بیان کرد شاید عدم وجود تفاوت را بیشتر در مولفهی عمل از بین مولفههای دیگر دانست چرا که بیشتر تاثیرات ورزش به خود افراد بر میگردد ولی وقتی افراد در گروه به ورزش روی میآورند تاثیرات گروهی ورزش کمتر مشاهده میشود و یا اینکه مشارکت انفرادی به علت وجود تاثیرات انفرادی بیشتر، قابل لمستر است. این مطلب را اینگونه میتوان بیان کرد که روح ورزش با برد و باخت عجین شده است و شاید در رفتار این برد و باختها تصویری از مشارکت در گروه ولی به نفع خود به افراد القاء کرده است که موجبات کسب این نتیجه شده است. با کسب نتیجه برد و باخت شاید برخی از افراد سرخورده شوند و یا احساس حقارت و بیگانگی به آنها دست دهد و این با روح علاقهی اجتماعی منافات دارد که نتایج تحقیق عطادخت و همکاران(1394) همسو میباشد. ویژگیهای سبکزندگی مرتبط با تعلقداشتن و علاقهاجتماعی میتواند موجب کاهش احتمال بروز سرخوردگی شود. سبک زندگی ورزشی به یک دستورکار برای زندگی کردن طبق ادارکات فرد از دنیا و نحوه ارتباطش با آن تعریف میشود. این سبک زندگی در طی سالیان دستخوش تغییر نمیشود مگر این که ورزشکار متوجه خطاهایی در ادراکات خود شده و درصدد رفع آنها برآید. گرچه هدف این است که علاقهاجتماعی در طی طول عمر افزایش یابد، در برخی دورههای عمر فرد شاهد کاهش آن میشود که این میتواند از رویدادها یا روابط متفاوت در زندگی ناشی شود در مولفهی شناخت، شاید اینگونه بتوان بحث کرد که دلیل بی تفاوتی در مشارکت انفرادی و گروهی را در تعریف علاقهی اجتماعی خلاصه کرد. شاید بوجود آوردن فضای رشدی برای افراد یا همبازیهای خود اولویتهای اصلی برای افراد نمونه نبوده است. مشارکت گروهی در بین افراد نمونه خاصا برای لذت آوری بوده است و بیشتر جنبه قهرمانی دارد اگر جنبهی همگانی ورزش در میان باشد شاید تفاوت معنادار بین مشارکت انفرادی و گروهی مشاهده میشد. زمانی که بحث رقابت در گروه ورزشی مطرح باشد علاقهی اجتماعی کمرنگتر خواهد شد. اینکه نگرانی برای افراد دیگر در فضای ورزشی کمتر بوجود میآید شاید دلیلی برای کسب این نتیجه باشد. به نوعی میتوان گفت که ورزشکاران در محیط گروهی ورزشی، شاید زیاد دغدغهی افراد دیگر را ندارند و بیشتر به لذت بخشی خود بها میدهند. اگر جامعهی آماری، گروهی در سنین بالاتری بودهاند به احتمال زیاد نتیجهای دیگری بدست میآمد. ماهيت علاقه اجتماعي، ارزش گذاشتن بر چيزي بيرون از خود بدون انگيزههاي پنهاني و نيز عدم حضور واقعي خود محوري، خودخواهي و خودشيفتگي است. این نتیجه بیان میکند انگیزههای دیگری در محیط ورزشی وجود دارد که میتواند متفاوت باشد که با تحقیق لیو و همکاران (2013) همسو میباشد. مولفهی احساس از بین مولفههای علاقهی اجتماعی در وجود ارتباط با ورزشهای انفرادی و گروهی قابل تفسیر تر میباشد چرا که علاقه اجتماعي در امور جاري زندگي مانند دوستي، عشق و كار متجلي ميشود و سلامت رواني فرد، نيازمند كنارآمدن و سازگاري موفق فرد با اين چالشهاي اصلي و جاري در زندگي است که اگر بخواهیم با فضای ورزشی تطبیق دهیم شاید بتوانیم بسیاری از دغدغههای ایام نوجوانی دانش آموزان را در فضای ورزشی با برقراری علاقهی اجتماعی مناسب مرتفع کرد. شاید دلیل عدم وجود تفاوت را در شرایط ویژگیهای شخصیتی افراد دانست چرا که تفاوت در این ویژگیها نیز تعیین کننده هستند. علاقهي اجتماعی پایه و اساس تمام پیشرفتهاي مهم تمدن است و هستی انسان تنها با برخورد مناسب با دیگران و عضویت او در جامعه با ارزش است. بنابراین زندگی اجتماعی افراد، تا حد زیادي دنیاي آنها را تعریف میکند و براي رشد سالم آنها بسیار حیاتی است. این امر بهویژه در مورد نوجوانان مبتلا به اختلالهاي رفتاري-هیجانی که با چالشهاي مهمی در حیطهي سازگاري ازجمله کودکان مبتلا به اختلال اجتماعی روبه رو هستند، صادق است. دانش آموزان دختر و پسر نیز به علت داشتن شرایط همسان سنی در این تحقیق، تفاوت زیادی در میزان علاقهی اجتماعی به ورزش نداشتند شاید وجود کمی تفاوت به دلیل مولفهی احساس از مولفههای علاقهی اجتماعی باشد. دختران به دلیل وابستگیهای زیادی که به یکدیگر دارند احتمالا دیگران را بیشتر بر خود ترجیح میدهند و به نوعی احترام زیادی برای دیگران قائلند.
منابع
1- Ahmadi.B.(2009). Investigating the Relationship between Social Interest and Coping Disobedience Disorder in Adolescents in Paveh, M.Sc. Thesis, Allameh Tabatabai University.
2- Ang, Ch. Bo, Sh, 2004. "A web of achieving in physical education: Goals, interest, outside-school activity and learning, Learning and Individual Differences 14,pp 169–182.
3- Atadokht. A.Zare, R. Keramati . N. (2015). The Relationship between Social Interest and General Health of Non-Resident and Resident Elderly in Ardabil Elderly Centers, Iranian Journal of Health Education and Health Promotion Volume 3. Number 2.pp:111
4- Caroly.S. Meisenhelde.J.B,george.R.(2003). Altruistic Social Interest Behaviors Are Associated With Better Mental Health. journal of Psychosomatic Medicine 65:778–785 (2003
5- Diarian .M. (2011). Investigating the Relationship between Social Interest, Religiosity, Personality Traits and Demographic Factors with the Quality of Marital Relationship and Presenting a Structural Equation Model for Predicting the Quality of Marital Relationship, PhD Thesis in Family Trend Counseling, University of Isfahan
6- Gao .Z.(2009). Students’motivation, engagement, satisfaction, and Ccardiorespiratory fitness in physical education: Journal of applied sport psychology." Volume 21, pp. 102-115.
7- Fung .T Y , Webster. R .(2018) Perceived Social Support, Social Interest, and Mental Health: Testing a Mediator Model, The Journal of Individual Psychology, Volume 74, Number 2, pp. 157-171.
8- Kerry. G. (2013). Theory and application of counseling and psychotherapy. Translated by Yahya Seyed Mohammadi. Tehran: Arasbaran Publishing.
9- King. RA. Shelley. CA.(2008). Community feeling and social interest: Adlerian parallels, synergy and differences with the field of community psychology". Journal of Community & Applied Social Psychology. 2008. 18 (2):96-107.
10- Kruszy. ´n, E. Poczta. J.(2019). Hierarchy of Factors Affecting the Condition and Development of Sports and Recreation Infrastructure-Impact on the Recreational Activity and Health of the Residents of a City (Poznan Case Study), International Journal of Environmental Research and Public Health 2019.pp;45-62.
11- Liu. N. Zeng. L. Li Z. Wang J.(2013). Health-related quality of life and long-term care needs among elderly individuals living alone: across-sectional study in rural areas of Shaanxi Province. China. BMC public health. 2013;13(1):313.
12- Maureen, R. W.(2000). Motivating Kids in Physical Activity", President’s Council on Physical Fitness and Sports research digest, Series 3, No. 11
13- milliren,a.p clemmer,f. (2006). introduction to adlerian psychology:basic principles and methodlogy.in s. slavik&j.carlson(eds),reading in the theory and practice of individual psychology.pp.17-43).new york:routledge(taylor& francis).
14- Procheska. J. Norcross. J.(2007). Theories of psychotherapy, translated by Yahya Seyed Mohammadi, Tehran: Nashr-e Ravan.pp:27.
15- Peluso. P. R., & Kern, R. M. (2002).An Adlerian model for assessing and treating the perpetrators of domestic violence. Journal of Individual Psychology, 58(1), 87-103.
16- Mikaeili. N. Rajabi .S.Abbasi M( 2012). A comparison of loneliness, mental health and self efficacy in elderly". New Finding in Psychology 2012; 7 (22): 73-81.
17- Sahami.S. Mazlomi.S.(2012). Build and validate the Social Interest Scale. Psychological Methods and Models. Year 2. Issue 9. Fall .pp: 124-113.
18- Tommasetti .A. Singer. P. Troisi O and Maione G .(2018). Extended Theory of Planned Behavior (ETPB): Investigating Customers’ Perception of Restaurants’ Sustainability by Testing a Structural Equation Model, Department of Business Science—Management & Innovation Systems, University of Salerno.
19- Turner. A .(2017). Technology and Social Interest, The Journal of Individual Psychology, 71(2):103-113.
20- Zhang . J. J. Brandon M. E. K, Qian T, Y. Nauright J.(2018). The sport industry in growing economies: critical issues and challenges", International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19 (2), 110-126.
21- Zwicker .V. SchureA. Alfonzo C.(2011). Theory of Reasoned Action. Theory of Planned Behaviour and Integrated Behavioural Model.Health Promotion Strategies. p:51-59.
[1] - Theory of Planned Behavior
[2] -Theory of Reasoned Action
[3] 1- Interest
[4] - Krapp, Hidi, & Renninger
[5] - Individual interest
[6] - Situational interest