بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی بانک ملت استان گلستان – گرگان)
الموضوعات : مدیریت فرهنگیسیدحیدر حسینی 1 , بنیامین باددست 2
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, کارآفرینی, کارآفرینی سازمانی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه سازمانها در اکثر کشورهای توسعه یافته در حال انتقال از حالت بوروکراتیک و اداری به وضعیت کارآفرینی میباشند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و رابطه آن با کارآفرینی سازمانی در بانک ملت استان گلستان گرگان میباشد. روش پژوهش:در تحقیق حاضر روش پژوهشی توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل 200 نفر که با توجه به جدول مورگان حجم نمونه لازم برابر با150نفر میباشد روش نمونه گیری طبقهای-تصادفی است. ابزار جمع آوری دادهها، دو پرسشنامه محقق ساخته بوده است که پس کسب اطمینان بیشتراز روایی پرسشنامهها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. ضریب پایایی آنها توسط آلفای کرونباخ برای فرهنگ سازمانی874/ 0و برای کارآفرینی 869/0برآوردگردید. از آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن توزیع متغیرها، واز ضریب همبستگی اسپیرمن برای محاسبه رابطه بین متغیرهای مستقل ووابسته استفاده به عمل آمد. یافتهها: با توجه به نتایج حاصله از آزمون فریدمن؛ نوآوری و ریسک پذیری، توجه به تیم و توجه به اعضاء به عنوان مؤلفههای کارآفرینی به ترتیب رتبه اول تا سوم را احراز کردند. نتایج پژوهش: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین تمام ابعاد فرهنگ سازمانی) با کارآفرینی سازمانی با سطح اطمینان 95 درصد، همبستگی مثبت و معنی داری وجوددارد.