تأثیر صادرات محصولات فرهنگی بر جهانی سازی
الموضوعات : مدیریت فرهنگیالهه حیدری زاده 1 , فاطمه توحیدی اردهائی 2
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: جهانی سازی, محصولات فرهنگی, فرهنگ تودهای, صنعت فرهنگ,
ملخص المقالة :
این مقاله در راستای بررسی تأثیر صادرات محصولات فرهنگی بر جهانی سازی، ابتدا مفهوم جهانی سازی، عوامل مؤثر بر آن و پیامدهای آن معرفی و سپس ضمن اشاره به نظریه انتقادی در حوزه محصولات فرهنگی و انواع این محصولات به تشریح رابطه پدیده جهانی سازی و محصولات فرهنگی و همچنین رابطه آن با صنعت فرهنگ سازی میپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر اجراء همبستگی است. نتایج حاصل از اجرای پژوهش نشان میدهد مطابق نظر خبرگان مولفههای مدیریتی فرهنگ، ارزش فرهنگ و بعد ساختاری در رتبههای اول تا سوم تاثیر گذاری قرار دارند. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که بین صادرات محصولات فرهنگی و بعد ساختاری فرهنگ، بعد مدیریتی فرهنگ و بعد ارزش فرهنگ رابطه معناداری وجود دارد و در ادامه نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی نشان دهنده آن است که بین صادرات محصولات فرهنگی و جهانی سازی رابطه معناداری وجود دارد.