بررسی سیاستهای فرهنگی ایران و ایتالیا در حوزه صنایع فرهنگی، گردشگری و هنرهای نمایشی با رویکرد تطبیقی
الموضوعات : مدیریت فرهنگیسیدمحمد سیدعلوی 1 , ابوالفضل بهجت 2
1 - عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
مسئول مکاتبات
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: سیاستهای فرهنگی, صنایع فرهنگی, گردشگری, هنرهای نمایشی, ایران, ایتالیا,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه مدیریت فرهنگی بدون توجه به سیاستهای فرهنگی سایر کشورها و میزان تأثیر آن بر فرهنگ بومی و نادیده انگاشتن شرایط محیطی رویکردی استراتژیک نبوده و هرگز نمیتوان از این طریق به اهداف غایی فرهنگی دسترسی پیدا کرد. آنچه در این تحقیق مورد نظر است اشاره به همپوشانی و تشابهات فرهنگی دو کشور ایران و ایتالیا است که هر دو از تاریخ و پیشینه فرهنگی چندین هزار ساله برخوردار هستند. روش پژوهش:روش انجام این پژوهش تحلیل محتوا است. واحد ثبت برای تحلیل محتوایی، موضوع و اهداف و برای تحلیل واژگانی، کلمه هست. از فیش برگه برای جمعآوری اطلاعات و از سیاهه وارسی جهت ثبت و ضبط، مقایسه و ارزیابی استفاده شد. روش گردآوری اطلاعات پژوهش بهصورت کتابخانهای در بین اسناد و مدارک مرتبط کلیه سیاستهای اتخاذ شده در بخش فرهنگی و گردشگری دو کشور ایران و ایتالیا بهعنوان جامعه آماری است. یافتههای پژوهش: بهطورکلی با نگاهی به سیاستهای کلی فرهنگی ایران و ایتالیا مشخص میشود که ایران دارای 5 هدف کلی سیاست فرهنگی میباشد که در کل 25 راهکار عمومی و 7 راهکار عملی برای رسیدن به آنها پیشبینی شده است؛ و ایتالیا دارای 6 هدف کلی سیاست فرهنگی میباشد که در کل 38 راهکار عمومی و 23 راهکار عملی برای رسیدن به آنها پیشبینی شده است. در این پژوهش در چهار حوضه محتوای سیاستهای فرهنگی، صنایع فرهنگی، گردشگری و هنرهای نمایشی این راهکارهای عمومی و عملی مقایسه شده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که دو کشور ایران و ایتالیا در چهار حوضه محتوای سیاستهای فرهنگی، صنایع فرهنگی، گردشگری و هنرهای نمایشی و از نظر اصول و سیاستهای کلی دارای همپوشانی و تطابق بالایی هستند و در زمینه راهکارهای عملی با هم تفاوت زیاد داشته و در بسیاری از موارد نزدیکی در این زمینهها متوسط و کمتر از متوسط است.