بررسی نقش مدیران فرهنگی صدا و سیما در روند جهانی شدن فرهنگ
الموضوعات : مدیریت فرهنگیابوالفضل صمدیان 1 , سید بلال سید علوی 2
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, تمدن, جهانی شدن, مدیریت فرهنگی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: جهانی شدن در زمره واژگانی است که بستر شکل دهنده ماهیت عرصههای گوناگون انسانی در قرن حاضر است و از آنجا که مقوله فرهنگ مفهوم بس حساس و پراهمیت است و سرنوشت یک جامعه را مشخص میکند بر این اساس فرهنگ حاکم بر جامعه میبایست هدایت و کنترل شود و به بیان دیگر مدیریت گردد؛ و هدف پژوهش حاضر این است که آیا مدیران فرهنگی میتوانند در مسیر جهانی شدن نقش داشته باشند؟ روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و کتابخانهای میباشد و برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و پرسش نامه استفاده شده است که با سنجش نگرش از مدل لیکرت استفاده گردیده و جهت تجزیه و تحلیل داده با توجه به دو نوع آزمون مقایسه و آزمون درصد برای استاندارد سازی از آزمون Z استفاده گردیده است. یافتهها: با توجه به نتایج به دست آمده مدیران فرهنگی کشور نسبت به جهانی شدن نگرش مثبت دارند از عواملی که به نظر مدیران فرهنگی در جهتدهی تصمیمگیریهای آنان نقش بسزایی دارد، افکار عمومی است و مدیران فرهنگی کشور میتوانند بر روند جهانی شدن تأثیر بگذارند مدیران فرهنگی با سیاستگذاری و اقدام درست فرهنگی میتوانند ضمن حفظ ارزشهای فرهنگی خود معیارهای درست و ارزشمند دیگر فرهنگها را پذیرفته و با برنامهریزی درست و صحیح قادر خواهند بود در روند جهانی شدن فرهنگ سهم داشته باشند. نتیجه گیری: جهانی شدن فرهنگ نتیجهای گریزناپذیر ساختارهای مشترک اجتماعی و نیازهای فردی و جمعی نیرومندی است و در این زمینه نقش مدیران فرهنگی و برنامه ریزی برای حفظ فرهنگ حائز اهمیت است.