ارائه مدل توسعه فرهنگ سازمانی اسلامی برای آموزش و پرورش (مطالعه موردی: شهرستان های استان تهران)
الموضوعات : Journal of Cultural Management
علی صادقی
1
,
سعید مرادی
2
,
بتول فقیه آرام
3
,
علیرضا عراقیه
4
,
لیلی شریفیان
5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران
4 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران.
5 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران.
الکلمات المفتاحية: تحلیل عاملی اکتشافی, آموزش و پرورش, فرهنگ سازمانی اسلامی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: با توجه به اینکه در هزارة سوم، فرهنگ سازمانی به مقولهای نوین و بحث برانگیز بین صاحب نظران جامعه شناسی و دیگر حوزههای وابسته مبدل شده، اندیشمندان مدلهای متعددی از فرهنگ سازمانی برای جامعة شرقی بر مبنای فرهنگهای غربی ارائه دادهاند، که این مدلها با مبانی اسلامی جامعة ایران سازگاری چندانی ندارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر مبانی اسلامی و بر مبنای مطالعه توصیفی اکتشافی با رویکردی توسعهای کاربردی انجام گردید. جامعة آماری پژوهش حاضر تمام کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران بود. روش پژوهش: نمونة آماری به روش نمونهگیری به صورت خوشهایی و تصادفی طبقهای به تعداد ۲۸۰ نفر انتخاب گردید، ابزار گردآوری دادهها شامل مطالعات عمیق کتابخانهای و پرسشنامة محقق ساخته بود، این پژوهش، مبتنی بر روش دو مرحلهای انجام گردید. یافتهها: در مرحله اول برای شناسایی مولفهها و ابعاد از روش تحلیل عاملی اکتشافی و در مرحله دوم از تحلیل عاملی تاییدی (smartpls3) استفاده شد و در نهایت مدل مفهومی همراه با چهار روش از لحاظ اعتبار مورد ارزیابی قرار گرفت. روایی ابزار تحقیق از طریق روایی سازهای به تایید رسید و پایایی ابزار تحقیق از طریق الفای کرونباخ 0.866 محاسبه شد.. نتیجهگیری: در پایان نتایج نشان داد، پنج بعد (ارزشی، تشکیلاتی، توسعهای، انسانی و چشمانداز) از برازش مطلوبی برخوردارند و همچنین مشخص گردید بعد انسانی و بعد ارزشی ازاهمیت بیشتری برخوردار هستند.
