بررسی فرایند آموزش پذیری دانشآموزان مبتنی بر رویکرد هوشافزایی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
الموضوعات : مدیریت فرهنگیرومینا حضرتی هودر 1 , آرزو شیخ بکلو 2 , رضا معصومی نژاد 3
1 - کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
2 - کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
3 - مدرس دانشگاه فرهنگیان/ وزارت آموزش و پرورش
الکلمات المفتاحية: دوره ابتدایی, مطالعات اجتماعی, برنامه درسی, هوش افزایی,
ملخص المقالة :
کیفیت کنشهای دانشآموزان در جامعه مبتنی بر نحوه درک و تحلیل داده های محیطی است که نشانگر قدرت انتخاب آنها در نوع پاسخدهی و تعادل سازی رفتار متناسب با موقعیت های به وجود آمده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد رویکرد هوش افزایی در فرایند آموزش پذیری دانشآموزان در برنامهدرسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی انجام شده است.رویکرد پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا متعارف بود. جامعه پژوهش کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1401-1400بود که با توجه به ماهیت موضوع تمامی دروس 24 گانه به عنوان نمونه انتخاب شده اند. جهت اعتباربخشی به دقت و صحت دادهها از روش خودبازبینی محقق و توصیف غنی داده ها و برای پایایی دادهها از بررسی همزمان استفاده شده است. برای جمعآوری دادهها از فهرست وارسی و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا به شیوه کدگذاری استفاده شده است.یافتههای این تحقیق 9 مقوله اصلی 32 مقوله فرعی و 338 کد اولیه را در برمیگیرد که این مقوله ها ابعاد مختلفی از رویکرد هوش افزایی با ماهیت هوش هیجانی، مدیریتی، اقتصادی، انتزاعی، معنوی، زیست محیطی، تاریخی، فرهنگی و سیاسی را شامل میشود. نتایج نشان میدهد که به دلیل ماهیت منعطف و چندگانه رویکرد هوش افزایی در برنامهدرسی مطالعات اجتماعی، تنوعی از فرصتهای یادگیری در اجرای برنامه درسی پیشبینی شده و متناسب با قابلیت های دانش آموزان، توسعه برنامههای درسی هوشمندانه در فرایند آموزش مورد توجه قرار گیرد. از طرفی معلمان متناسب با ویژگیهای هر بعد از رویکرد هوش افزایی، به توسعه یادگیری معنادار آن در زندگی بپردازند.
_||_