طراحی مدل پارادایم صلاحیت فرهنگی مدیران شعب بانکهای دولتی (مورد مطالعه: بانک ملی ایران(
الموضوعات : مدیریت فرهنگیعلی اولیائی 1 , علیرضا ابراهیم پور 2 , سید مرتضی موسویان 3 , علیرضا صالحی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, صلاحیت شناختی, صلاحیت فرهنگی, صلاحیت عاطفی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل صلاحیت فرهنگی مدیران شعب بانک های دولتی است.جامعه آماری: بخش کیفی شامل کلیه خبرگان آکادمیک و سازمانی بانک های ملی ایران است که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند و اصل اشباع 20 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. جامعۀ آماری بخش کمی، شامل 390 کارکنان بانک ملی میباشد که با استفاده از محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.روش انجام پژوهش: روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی-کاربردی و برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی تعیین گردید. برای گردآوری داده ها از ابزارهای مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی کدگذاری نظری بود و در بخش کمیبرای پاسخ به سؤالهای پژوهش از آزمون تی تک نمونهای، مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزارهای SPSS-v21 و smartPLS استفاده شد.یافته و نتیجه پژوهش: نتایج نشان داد صلاحیت فرهنگی شامل سه مولفه صلاحیت شناختی، صلاحیت عاطفی و صلاحیت رفتاری است. همچنین عوامل اثرگذار بر صلاحیت فرهنگی شامل سه مولفه ویژگی های جمعیت شناختی، ویژگی های شخصیتی و عوامل ارتباطی است. در نهایت نیز پیامدهای مدل در سه سطح کارکنان، مدیران و سازمان ارائه شد. نتایج حاصل از آزمون تی تک نمونه نشان داد تمامیمولفه ها به جز پیامدهای سازمان در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
_||_