شناسایی ابعاد و مولفه های فرهنگی و آموزشی الگوی ارتقاء فرهنگی آموزش زبان خارجی مورد مطالعه: زبان انگلیسی
الموضوعات : مدیریت فرهنگیسمانه محمدخانی 1 , عباسعلی قیومی 2 , امیرحسین محمدداودی 3 , سیده نازنین امیر ارجمندی 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران (نویسنده مسئول).A_ghaiyoomi@iau-tnb.ac.ir
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران
4 - استادیار، گروه زبان شناسی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: ارتقاء فرهنگی, ابعاد و مولفههای فرهنگی و آموزشی, عوامل, آموزش زبان انگلیسی, آموزشگاه زبان خارجی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش، با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای فرهنگی و آموزشی الگوی ارتقاء فرهنگی آموزش زبان خارجی (زبان انگلیسی) در آموزشگاههای زبان انجام شده است. روش پژوهش: روش این پژوهش از نوع کاربردی، ترکیبی، توصیفی و پیمایشی میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل صاحبنظران دانشگاهی و در بخش کمی شامل کلیه مدرسان آموزشگاههای شهر تهران میباشد. در این بخش، نمونه آماری طبق فرمول کوکران شامل 400 نفر برای جامعه نامحدود است. در بخش کیفی، ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختمند، پرسشنامههای استاندارد و محقق ساخته تعیین گردید، سنجش روایی از طریق اخذ نظرات صاحبنظران دانشگاهی و خبرگان حوزههای فرهنگی و آموزشی با تکنیک دلفی و سنجش اعتبار پایایی از طریق آزمون کرونباخ محاسبه شد. یافتهها: برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف - اسمیرنوف، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی، برازش مدل، آزمون t تک نمونهای و آزمون فریدمن استفاده شد. نتیجهگیری: نتایج و یافتهها منجر به شناسایی سه عامل، دو بُعد و نُه مولفه گردید.
_||_