رابطه بین هوش سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل
الموضوعات : مدیریت فرهنگینادی علیزاده 1 , آسیه یحیی زاده 2
1 - گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مرکز محمودآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، محمودآبا د،ایران (نویسنده مسئول) nadi.alizadeh.noor@gmail.com
2 - دانشآموخته کارشناسیارشد مدیریت آموزشی مرکز محمودآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، محمودآباد، ایران
الکلمات المفتاحية: فناوری اطلاعات و ارتباطات, اثربخشی, هوش سازمانی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف رابطه هوش سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل انجام پذیرفت. روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل: مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل، به تعداد 227 نفر در سال 1396بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی مورگان 140 نفر تعیین شد و نمونهگیری به روش خوشهای انجام پذیرفت. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه هوش سازمانی (آلبرخت) با ضریب آلفای کرونباخ 740/0، فناوری اطلاعات و ارتباطات (محمودی) 718/0، اثربخشی (حسنزاده) 756/0، که روایی و پایایی آن تایید گردید، استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار spps18 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین هوش سازمانی با اثربخشی مدیران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، رابطهی بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی مدیران، رابطهی بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با هوش سازمانی تایید گردید. تجزیه و تحلیل نیز حاکی از وجود رابطهی مثبت و معناداری بین هوش سازمانی و فناوری اطلاعات با اثربخشی مدیران بود. نتیجهگیری: نهایتا با توجه به سه فرض پژوهش و این که زندگی در دنیای کنونی نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، تحقیق و نوآوری است ، استفاده از فناوریهای جدید ارتباطی، ما را در این امر یاری میکند و سبب ارتقای کیفیت یادگیری کمال بخشیدن به خود و محیط پیرامون میشود. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل بوده است.که یافته ها نشان داد که بین هوش سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی مدیران، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
_||_