ارزیابی آلودگی و ریسک بوم شناختی گردوغبار آلوده به عناصر بالقوه سمی (مورد مطالعه: مجتمع های مسکونی کلان شهر اصفهان)
الموضوعات :مکیه عبدالحسین حمود 1 , عاطفه چمنی 2 , سهیل سبحان اردکانی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی محیط زیست، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم و مهندسی محیط زیست، مرکز تحقیقات پسماند و پساب، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 - استاد گروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشکده علوم پایه، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
الکلمات المفتاحية: مجتمع های مسکونی, اصفهان, گردوغبار داخلی, عناصر بالقوه سمی,
ملخص المقالة :
آلودگی هوا باعث بیماریهای مزمن تنفسی و قلبی عروقی میشود و تخمین زده میشود سالانه بین 2/6 تا 4/8 میلیون مرگ زودرس به این علت اتفاق می افتد. هدف از این مطالعه، تعیین غلظت عناصر بالقوه سمی در گردوغبار داخلی مجتمعهای مسکونی شهر اصفهان در زمستان 1401 بود. بدین منظور، مجتمعهای مسکونی در 31 نقطه از شهر اصفهان به گونه ای انتخاب شدند که کل شهر را پوشش دهند. با استفاده از برس پلاستیکی تمیز، گردوغبار از سطوح داخلی طبقه همکف یا اول مجتمعهای مسکونی به جز فضاهای مشاع، جمع آوری و در مجموع 93 نمونه به آزمایشگاه منتقل و غلظـت کـل عناصر آرسنیک، کادمیوم، نیکل، منگنز، کبالت، سرب و وانادیوم با استفاده از دستگاه ICP-OES مدل Optima 83 اندازه گیری شد. میانگین غلظت آرسنیک، کادمیوم، نیکل، منگنز، کبالت، سرب و وانادیوم به ترتیب 5/55، 0/95، 32/6، 241، 3/87، 300 و 30/6 میلیگرم بر کیلوگرم گزارش شد. طبق نتایج فاکتور غنیشدگی، غلظت سرب و کادمیوم در همه ایستگاهها به جز علامه امینی دارای منشا غیرطبیعی و انسان ساخت است. میان شاخص غنیشدگی سرب و شاخص ارزیابی خطر با شاخص ترافیکی، همبستگی مثبت معنیدار به ترتیب در سطح 95 درصد(r=0/369، Pvalue=0/021)و 99 درصد (r=0/619، Pvalue=0/0) وجود دارد. بدین معنی که حجم ترافیک دارای تاثیر عمده بر غلظت عناصر بالقوه سمی مورد مطالعه در ایستگاههای نمونه برداری است.
_||_