رتبه بندی مولفه های تفکر انتقادی در آموزش و حرفه حسابداری با استفاده از الگوریتم رتبه بندی چند معیاره (MCRA)
الموضوعات :
حسابداری مدیریت
منیژه ناظمی زاده
1
,
فروغ حیرانی
2
,
محمود معین الدین
3
,
سید حسن حاتمی نسب
4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران.
2 - دکتری تخصصی حسابداری، استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد یزد، ایران (نویسنده مسئول)
3 - دکتری تخصصی حسابداری، دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد یزد، ایران.
4 - دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی-بازاریابی، استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد یزد، ایران
تاريخ الإرسال : 07 الجمعة , رمضان, 1443
تاريخ التأكيد : 26 الأربعاء , محرم, 1444
تاريخ الإصدار : 28 الثلاثاء , ربيع الثاني, 1444
الکلمات المفتاحية:
حسابداری,
تفکر انتقادی,
الگوریتم رتبهبندی چند معیاره,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، رتبه بندی مولفه های تفکر انتقادی از دیدگاه اساتید حسابداری و کارفرمایان (مدیران مالی) در آموزش و حرفه حسابداری است. برای این منظور پرسشنامه ای حاوی مولفه های تفکر انتقادی در اختیار خبرگان اساتید وکارفرما قرارگرفت و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی چند معیاره، اولویت هریک از مولفه ها از دیدگاه دو گروه خبرگان تعیین گردید. پژوهش حاضر در سال 1399 و 1400 انجام پذیرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خبرگان اساتید مولفه ی تجزیه و تحلیل را دارای بالاترین رتبه می دانند؛ در حالی که خبرگان کارفرما، این مولفه را در اولویت سوم خود قرار دادند. استدلال، صفات شخصی و خصوصیات ذهنی از اولویت های آخرکارفرمایان و از نظر اساتید هم چندان دارای رتبه بالایی نمی باشند. همچنین نتایج نشان دهنده آن است که مولفه ی ارزشیابی از نظر هر دو گروه خبره از رتبه یکسانی برخوردار است؛ و مولفه های تعبیر و تفسیر، نگرش و آمادگی ها و صفات شخصی نیز از نظر دو گروه خبرگان تقریبا جایگاه نزدیک به هم را دارا می باشند و تنها با اختلاف یک رتبه در بین دو گروه متمایز شده اند. چشمگیرترین تضاد در این مقایسه ی رتبه بندی، مربوط به مولفه ی استنتاج است که در بین خبرگان کارفرما رتبه اول و در بین خبرگان اساتید رتبه یکی مانده به آخر را دارا می باشد.
المصادر:
باقری، محسن؛ حمزه، افسانه. (1397). فعالیتهای فوق برنامه دانشجویان و گرایش به تفکر انتقادی و مهارتهای حل مسئله در آن، انتشارات آموزش عالی، 9(3): صص 39-22.
راستجو، سعیده؛ سپهر، حمید؛ زندوانیان، احمد. ( 1393). بررسی رابطه گرایش به تفکر انتقادی، رویکردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه یزد، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 6(3) : صص 83-63.
شبیربنائم، یاسر. (1392). بررسی نقش تفکر انتقادی در راستای تفکر راهبردی، فصلنامه توسعه، 1392 (29): صص 206-173.
شریعتمداری، ع. (1382). مقدمه روان شناسی، انتشارات مشعل.
شریفی، صابر؛ سیف نراقی، مریم؛ نادری، عزت اله؛ احقر، قدسی. (1397). جایگاه تفکر انتقادی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران. پژوهش در نظامهای آموزشی 12 (2): صص 266-249.
شعبانی، حسن. (1385). روش تدریس پیشرفته آموزش مهارت ها و راهبردهای تفکر، انتشارات سمت، تهران.
عبدالهی، بیژن؛ کرمی، الهام؛ پهلوان، عظم. (1394). شناسایی و اعتبارسنجی نشانگان و مؤلفههای رفتاری مؤثر اساتید دانشگاه در شکلگیری تفکر انتقادی دانشجویان، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 7(2): صص 191-153.
کریمی، شهرام. (1395). بررسی ارزیابی آثار و سازهای تاریخی با استفاده از روش AHP و مهندسی ارزش به منظور حفاظت و بهره برداری آن، رساله دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، پردیس بینالمللی دانشکده کشاورزی، گروه مهندسی آب.
مایرز، چت. (1374). آموزش تفکر انتقادی، ترجمه : خدایار ابیلی، انتشارات سمت، تهران.
مرادی مخلص، حسین؛ حیدری، جمشید؛ پوطی، نسیبه. ( 1397). رشد تربیت اخلاقی با تلفیق مؤلفههای تفکر انتقادی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 13(3): صص 15-8.
ناظمیزاده،منیژه؛ حیرانی،فروغ؛ معین الدین، محمود؛ حاتمی نسب، سیدحسن. (1400). شناسایی و طبقه بندی ابعاد و مولفههای تفکر انتقادی در آموزش حسابداری با بهرهگیری ازروش تحلیل محتوای کیفی قیاسی ساخت یافته،مجله تحقیقات حسابداری و حسابرسی،زیر چاپ.
نصیرزاده، فرزانه. (1389). چهره در حال تحول آموزش حسابداری، مجله حسابدار، 25 (225): صص63-58.
Accounting Education Change Commission. (1990), "Objectives of education for accountants" (Position Statement No. 1). Retrieved from http://www2.aaahq .org/aecc/pdf/position/pos1.pdf.
Albrecht, W. S., & Sack, R. J. (2000), "Accounting Education Series: Vol. 16. Accounting education: Charting the course through a perilous future". Sarasota, FL: American Accounting Association.
American Institute of Certified Public Accountants. (2000)," The CPA vision: Gaining momentum: 1999-2000 annual report". Retrieved from https://www.aicpa.org /About/AnnualReports /Downloadable Documents/AICPA-1999-2000-AnnualReport.
Arthur ,A., Lybrand,F, Deloitte, H ., ErnstE,S ., Peat,W ., & Main,M. (1989)," Perspectives on education: Capabilities for success in the accounting profession". New York, NY: Authors.
bedford, N., Bartholomew, E. E., Bowsher, C. A., Brown, A. L., Davidson, S., Horngren, C. T., & Wheeler, J. T. (1986)," Special Report: Future accounting education: Preparing for the expanding.
Bell,R & loon , M. (2015),"The impact of critical thinking disposition on learning using"business simulations ," The International Journal of Management Education" , pp 119-127.
Chartrand, J., Ishikawa, H., & Flander, S. (2013), "Critical thinking means business: Learn to apply and develop the NEW #1 workplace skill". Retrieved from TalentLens website: http://talentlens.in/PDF/Critical-Thinking-MeansBusiness.
Datar, S. M., Garvin, D. A., & Cullen, P. G. (2010), "Rethinking the MBA: Business education at a crossroads". Boston, MA: Harvard Business Press.
Drucker, P. F. (1959), "Landmarks of tomorrow. New Brunswick, NJ: Transaction'', EBI MAP-Works. (n.d.). About: Company history. Retrieved from http://www.webebi .com/about.
Ennis, R. H. (2008), "An Outline of Goals for a Critical Thinking Curriculum and its Assessment ", (http://www. Critical Thinking. net).
Hasan , M ,I ., Büyüktahtakın , E ., Elamin , E ., & multi,A.(2019 ),"criteria ranking algorithm (MCRA) for determining breast cancer therapy ", Omega pp 83-101.
Huerta, P. A., Muela, A. & Larrea, I. (2022), "Disposition toward critical thinking and creative confidence beliefs in higher education students: The mediating role of openness to
diversity and challenge" ,Thinking Skills and Creativity, pp1-9.
Hyytinena , H ., Tooma , A ., & Postareffb , I . (2018) ,"Unraveling the complex relationship in critical thinking, approaches to learning and self-efficacy beliefs among first-year educational science students", Learning and Individual Differences, pp 132-142.
Johnson, L, P. N., & Savary, F. (1999),"MUSORY inferences: A novel class of erroneous deducations".Cognition, 71, pp191-229.
López, M., Jiménez, J. M. & Martín, B. (2019), " The impact of an educational intervention on nursing students' critical thinking skills: A quasi-experimental study", Nurse Education Today, pp 21-41.
Minton-E, T. (2013), "Skills gaps often very basic: English, critical thinking, solving problems". HRMagazine, 58(5), PP 20-31.
Piper, B. (2004), "Critical thinking skills". Professional Builder, 69(1), PP 54-67.
Reinhardt, W., Schmidt, B., Sloep, P., & Drachsler, H. (2011)," Knowledge worker roles and actionsresults of two empirical studies". Knowledge and Process Management, 18(3) pp150-174.
Smith, B., Johnston, V. (2002). Using structured clinical preparation to stimulate reflection and foster critical thinking. Journal of Nursion Education, 41(4): pp 182-189.
_||_