مدلسازی نوین ارزیابی عملکرد شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران با تاکید بر نگرش بومی سازی
الموضوعات : حسابداری مدیریتپیام پیرایش شیرازی 1 , رضا ستوده 2 , مهدی فغانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
2 - استاد یار گروه حسابداری، واحد نیکشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نیکشهر، ایران
3 - استادیار حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد, وجدان سازمانی, سرمایه فکری, ایجاد ارزش, مشتری,
ملخص المقالة :
هدف ازاین تحقیق، ارزیابی عملکرد شرکتهای بورسی، جهت طراحی و پیادهسازی مدل جدید ارزیابی متوازن، در شرکت های بورسی تهران می باشد. تحلیل های آماری براساس داده های استخراج شده از 166 پرسشنامه در بازه زمانی 1401 انجام شد. به منظور نمونه گیری از فرمول کوکران استفاده و با توجه به اینکه کل مدیران مالی شرکتهای بورسی 688 نفر بود، حجم نمونه 166 نفر تعیین گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردیده است. برای تهیه سؤالات پرسشنامه از منابع بدست آمده در قسمت دلفی و مبانی نظری و همچنین نظرات اساتید حوزه مدیریت مدیریت مالی بهره گرفته شده است. یافته ها نشان میدهد، براساس آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، سطح معناداری کلیه متغیرهای ارزیابی متوازن بیشتر از 0.05 بوده و در نتیجه نرمال می باشند. همچنین طبق آزمون فریدمن، متغیرها بر اساس مشتری، فرآیندهای داخلی، رشد و یادگیری و مالی رتبه بندی می گردند. نتایج نشان داد که امکان استقرار منظر (مشتری، فرآیند داخلی، رشد و یادگیری و مالی)جهت طراحی و پیادهسازی مدل تجدید نظر شده سیستم ارزیابی متوازن، در شرکتهای بورسی اوراق بهادار تهران، وجود دارد. همچنین نتایج نشان می دهند در یک محیط رقابتی، ارزیابی و مدیریت عملکردی، نقشی بسیار مهمی ایفا می کنند. براساس نتایج تحقیق پیشنهاد می گردد که مدیران سازمان به برنامههای آموزشی، بهره وری و ارتقای سطح تحصیلات کارکنان توجه بیشتری نمایند و سعی در بهبود بهرهوری نمایند. همچنین به تحقیق و توسعه سازمانی، جذب مشتریان جدید، شناسایی مشتریان کلیدی و اتوماسیون اداری، توجه بسیاری شود.