ملاک دارالاسلام و دارالکفر در آثار فقهی سلفیه جهادی و فقه امامیه (مطالعه تطبیقی)
الموضوعات :احسان خامنوی خیابانی 1 , سیدمحمدصادق موسوی 2 , سیدابوالقاسم نقیبی 3 , کاظم رحمان ستایش 4
1 - دانشکده الهیات و حقوق-واحد علوم و تحقیقات-دانشگاه آزاد اسلامی
2 - گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد فقه و حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
استاد فقه و حقوق ، دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران.
(نویسنده مسئول)
4 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه فقه و حقوق،
تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: دارالاسلام, دارالکفر, اجرای احکام اسلامی, حکومت مسلمانان, حکومت اسلامی,
ملخص المقالة :
دارالاسلام و دارالکفر ازجمله مفاهیمی است که محل اختلاف میان فقها است. عدم معیار و شاخصی روشن باعث شده تا دیدگاه فقها با یکدیگر تفاوت داشته باشد. در فقه امامیه بهطورکلی دو مبنا باعث اختلافنظر در میان فقها شده است. عدهای از فقها مرزهای جغرافیایی را ملاک و عدهای دیگر مرزهای اعتقادی را ملاک میدانند؛ اما با تتبع در آثار فقهای امامیه به نظر میرسد سه معیار الف) اکثر بودن مسلمانان، ب) اجرای احکام الهی و ج) حکومت اسلامی تعیینکننده است. از طرفی در آثار فقهی سلفیه جهادی به نظر میرسد آنچه ملاک تحقق دارالاسلام است اجرای احکام اسلامی است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و به دنبال ظهور مفاهیم مختلف از قبیل ملت، کشور، دولت و با تتبع در منابع فقه امامیه و منابع فقهی سلفیه به دنبال ملاکهای دارالاسلام و پیاده کردن آثار آن است. به نظر میرسد آنچه جامع همه تعاریف و یک معیار کلی و صحیح جهت تشخیص دارالاسلام و دارالکفر باشد تشکیل حکومت اسلامی است.