تاثیر رویکردهای بازار محوری و کارآفرینی بر نوآوری: مورد قطعه سازان خودرو
الموضوعات : مدیریت بازاریابیکیهان تاجدینی 1 , علیرضا معطوفی 2 , عبدالله ریاحی 3 , ناصر بهنام پور 4
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه لس راشز - سوئیس
2 - دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش مالی)، دانشگاه الغدیر تبریز
3 - ارشناس مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور گرگان
4 - دانشجوی دکتری آمار، دانشگاه تربیت مدرس
الکلمات المفتاحية: کارآفرین محوری, بازارمحوری, نوآوری محصولات, صنعت قطعه خودروسازی ایران,
ملخص المقالة :
تغییرات مداوم محیطی، بقا سازما نها را به اشکال مختلف تهدید م یکند. لذا بنگاه جهت ادامه حیاتخود نیازمند اتخاذ رویکرد استراتژیکی مناسب جهت حداکثر بهره برداری از فرصت های محیطی با توجهبه نقاط قوت و ضعف خود هستند.علی رغم این که پژوهشگران بازاریابی و مدیریت استراتژیک رابطه بین بازارمداری و کارآفرینی را باعملکرد سازمانی در شرکت های مختلف آشکار کرده اند، اثربخشی چنین متغیرهایی بر نوآوری محصولاتدر بنگاه های تجاری ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. با توجه به اهمیت رویکردهای بازارمحوری وکارآفرین محوری در جهت بقا سازمان ها و مقابله با رقبا، این پژوهش با استفاده از داده های بدست آمدهاز بنگاه های تولیدکننده قطعات خودرو استان تهران، درصدد بررسی تاثیر این متغیرها بر نوآوریمحصولات جدید می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان م یدهد، اگرچه میزان حمایت مدیران از نوآوری محصول در بنگاه هایکارآفرین محور و بازارمحور دارای تفاوت معنی دار است، اما وجود تفاوت در سایر متغیرها از قبیل کیفیتمحصول، هم افزایی بازاریابی و تخصص در عرضه محصول جدید به بازار بین بنگاه های فوق معنادارنمی باشد. یافته های تحقیق ضمن ارتباط با ادبیات موجود در حوزه مورد بررسی، اطلاعات مناسبی راجهت اتخاذ رویکرد متعادل استراتژیک در اختیار مدیران قرار می دهد.