نقش فشار مدیرعامل در تصمیم گیریهای مديريت سود با تأکید بر ویژگیهای شخصیتی مدیران مالی
الموضوعات : مدیریت بازاریابیعلی رمزی مژدهه 1 , محمدرضا وطن پرست 2 , مهدی مشکی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی،گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت ، ایران
2 - استادیارگروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - دانشیار مالی ، گروه حسابداری و مالی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ويژگیهای شخصیتی, فشار مدیر عامل, هوش هیجانی, خودشیفتگی, عدم پایبندی به اخلاق, مديريت سود.,
ملخص المقالة :
در اين مقاله نقش فشار مدیرعامل در تصمیم گیریهای مديريت سود با تأکید بر ویژگیهای شخصیتی با سه رويکرد رفتاری در نمونه آماری به تعداد 65 نفر از مدیران مالی شرکتهای بورسی مورد بررسی قرار گرفته است. فشار مدیرعامل به عنوان متغیر مستقل و تصمیم گیریهای مدیریت سود به عنوان متغیر وابسته و ویژگیهای شخصیتی بعنوان متغیر تعدیل گر و دموگرافی افراد بعنوان متغیر کنترلی مدیران مالی در نظر گرفته شد. همچنین پژوهش حاضر از لحاظ روش گردآوری دادهها یک پژوهش پیمایشی و توصیفی و کمی و از نوع همبستگی و پس رویدادی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار تهران که در 2 سال اخیر، از سال 1398 و 1399 صورتهای مالی آنها حسابرسی شده باشد، انتخاب شده است. با توجه به اینکه جامعه تحقیق محدود و شامل تمامی مدیران مالی شرکتهای بورسی است، بهترین روش نمونه گیری، روش نمونهگیری هدفمند از نمونههای در دسترس خواهد بود. همچنین قلمرو زمانی این تحقیق برای جامعه مورد مطالعه شامل مدیران مالی شرکتهای پذیرفته شده در سال 1399 میباشد. برای تعیین پایایی پرسشنامه، ابتدا از طریق پیش آزمون، تعدادی پرسشنامه بین یک نمونه تصادفی توزیع شد و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید و برای آزمون فرضیهها از رگرسیون حداقل مربعات در نرم افزار ایویوز استفاده شد. نتايج اين پژوهش نشان میدهد رابطه مثبت و معناداری بین فشار مدیرعامل بر تصمیمات مدیریت سود وجود دارد. اما رابطه معناداری بین فشار مدیرعامل بر تصمیمات مدیریت سود با دو رویکرد رعایت و عدم رعایت استانداردهای حسابداری وجود ندارد. همچنین عوامل تعدیل گر ویژگیهای شخصیتی بغیر از هوش هیجانی، تأثیر معناداری در تصمیمات مدیریت سود نداشته است. بنابراين به نظر میرسد در ایران چون مديران مالی توسط مدیران عامل شرکتها انتخاب میشوند، مدیران جهت تأمین اهداف خود آنها را زیر سلطه میگیرند. مدیران مالی در چنین شرایطی جهت حفظ منافع و موقعیت شغلی و ارتقاء جایگاه سازمانی خود در تصمیم گیریهای مدیریت سود، ويژگیهای شخصیتی و استانداردهای حسابداری را مد نظر قرار نمی دهند.