عوامل مؤثر بر خرید یا تعویض مبلمان در سبک زندگی امروز تهران
الموضوعات : مدیریت بازاریابییلدا قاسمی 1 , نیلوفر شادمهری 2
1 - کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کیفیت مبلمان, خرید مبلمان, تعویض مبلمان, دلزدگی, سبک زندگی,
ملخص المقالة :
مقدمه: رشد صنعت مبلمان و اهمیت هموارسازی موانع توسعه و بهینهسازی آن لزوم پرداختن به نوآوری را در راستای به دست آوردن بازارهای منطقهای روشن میسازد. در این مسیر دانستن عوامل اصلی در شکلگیری میل مصرفکننده به تعویض یا خرید مبلمان میتواند نقشی کلیدی ایفا کند که دستیابی به آن تضمینی برای انطباق بیشتر ویژگیهای محصول با انتظارات مشتری و در نتیجه افزایش کارایی محصولات است که در قالب افزایش رغبت کاربر به استفاده از آنها تجلی مییابد. روش پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تعویض یا خرید مبلمان در سبک زندگی امروز بوده است. جامعه آماری در این مطالعه شامل شهروندان تهرانیست که بالقوه بتوانند برای خرید یا تعویض مبلمان منزل خود تصمیمگیرنده باشند، حجم نمونه 402 نفر بوده که به روش تصادفی و به وسیله پرسشنامهای با آلفای کرونباخ 819/0 تحت مطالعه قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد اگرچه در ابتدا تصور میشود از دست رفتن کارکرد محصول علت اصلی در تعویض آن باشد، اما عوامل غیرمادی (زیبایی 1/38%، طراحی خوب 3/45%، خاطرات 4/20%) بیشترین تأثیرات را بر بروز این رفتار دارند. دلزدگی به عنوان مهمترین عامل در میل به تعویض مبلمان به واسطه ویژگیهای ظاهری و احساسی ناشی از محصول درک میشود که عاملی جدی برای رفتار تعویض یا خرید مجدد است. نتیجهگیری: وجود قابلیت تغییر ظاهر مبلمان و امکان ایجاد چیدمانهای مختلف برای آن از عواملی است که با رعایت آن در مرحله طراحی محصول میتوان بهترین پاسخ را به این نیاز داد.
Alizadeh, H., Faezi Pour, M.M., Azizi, M. & Zyaei, M. (2014). “Survey the situation of furniture foreign trade, determine and prioritize the influencing indexes on export development (case study: Household furniture)”, Iranian journal of Wood and paper science research, Vol. 29(2), PP. 299-309. [Persian].
Salehi, T. (2020). “Challenges and solutions of production leap in the country’s furniture industry”, News research of the political deputy of the radio and television of Iran, Retrieved from: www.iribnews.ir/ [Persian].
Farshchi, V. & Ghofrani, M. (2016). “Assessment of market development factors affecting classic furniture (case study in Qom)”, Journal of Wood and forest science and technology, 23(3), PP. 89-106. [Persian].
Kheiri, B. & Fathali, M. (2015). “Investigating effective factors on purchase intention of luxury products”, Journal of Marketing management, 10(26), PP. 1-24. [Persian].
Alavi, Y. (2016). “Alook at the loyalty programs of Iranian businesses, the desire to take a higher position in the customer club”, Moshtarinews; Retrieved from http://www.moshtarinews.com. [Persian].
Seyedfazli, H., Mirabi, V. & Hamdi, K. (2021). “The model of variables affecting brand love and commitment and its impact on brand loyalty, willingness to pay more and word of mouth in smart phone users”, Knowledge and research in applied psychology, Vol. 22(2), PP. 158-168. [Persian].
Yazhari, M.S., Rasooli Saghai, H. & Mahmoudzadeh, M. (2019). “Identification of Challenges and Designing a Product Sale Improvement Model via Structural Equation Modelling: East Azarbaijan Electronic Power Industry”, The journal of productivity management, Vol. 13(48), PP. 221-248. [Persian].
Haanstra, W., Martinetti, A., Braaksma, J. & Van Dongen, L. (2020). “Design of a Framework for Integrating Environmentally Sustainable Design Principles and Requirements in Train Modernization Projects”, Sustainability, Vol. 12(6075), PP. 1-19.
Agost, M.J. & Vergara, M. (2020). “Principles of Affective Design in Consumers’ Response to Sustainability Design Strategies”, Sustainability, Vol. 12(10573), PP. 1-21.
Page, T. (2014). “Product attachment and replacement:implications for sustainable design”, International journal of sustainable design, Vol. 2(3), PP. 256-282.
Eghtesadnews. (2018). “Economy in medias238137/67-Recession in the sofa market”, Retrieved from www.eghtesadnews.com. [Persian].
Krieken, B.V., Desmet, P.M., Aliakseyeu, D. & Mason, J. (2012). “A sneaky kettle: Emotionally durable design explored in practice”, London: The International conference on design and emotion.
Fossdal, M. & Berg, A. (2016). “The relationship between user and product:durable design through personalisation”, Aalborg: International conference on engineering and product design education.
Gadd, M.H., Chapman, J., Lloyd, P., Mason, J. & Aliakseyeu, D. (2018). “Emotional durability design nine-A tool for product Longevity”, Sustainability, Vol. 10(6), PP. 1-19.
Ko, C. (2017). “The association of product metaphors with emotionally durable design”, Japan, Hamamatsu: the IIAI International congress on advanced aaplied informatic. PP. 58-63.
Starostka-Patyk, M. (2018). “Environmental Approach to Managing Defective Products and Waste in the Household Appliances Industry”, Journal of environmental studies, 28(5), PP. 3439-3449.
Sagheb, S.H. (2013). “Designing music playback tools to cultivate the experience of product attachment”, Master thesis. University of Art. [Persian].
Choi, Y., Stevens, J. & Brass, C. (2018). “Carative factors in the design development process: towards undrestandingowner object detachmentand promoting object longevity”, The design journal, Vol. 21(4), PP. 477-497.
Clemens, T. (2017). “Unemotional Design: An Alternative Approach to Sustainable Design”, Design issue, Vol. 33(4), PP. 83-91.
Ko, K., Ramirez, M. & Ward, S. (2011). “Introducing industrial design students to long-term product attachment”, Sydney: University of New South Wales.
Haug, A. (2017). “Defining resilient design in the context of consumer products”, The design journal, Vol. 21(1), PP. 1-22.
Lobos, A. & Babbitt, C. (2013). “Integrating emotional attachment and sustainability in electronic product design challenges”, Challenges, Vol. 4(1), PP. 19-33.
Bullock, J.N. (2012). “Design Principles for Emotional Durability. M.A. Thesis of Design”, University of Cincinnati.
Gould, T. (2013). “What is Emotionally Durable Design”, retrieved from: https://www.triplepundit.com/story/2013/what-emotionally-durable-design/49626.
Yoon, J.K., Kim, C. & Kang, R. (2020). “Positive User Experience over Product Usage Life Cycle and the Influence of Demographic Factors”, International journal of design, Vol. 14(2), PP. 85-102.
Tajdini, A., Rabie, D., Jahan Latibari, A. & Pourmousa, Sh. (2011). “Study on effective endexes on exports of wooden furniture in Iran”, Journal of sciences and techniques in natural resources, Vol. 6(2), PP. 71-87. [Persian].
Wu, J., Jin, C., Zhang, L., Zhang, L., Li, M. & Dong, X. (2021). “Emotionally Sustainable Design Toolbox: A Card-Based Design Tool for Designing Products with an Extended Life Based on the User’s Emotional Needs”, Sustainability, Vol. 13, 10152. https://doi.org/10.3390/ su131810152
Haines-Gadd, M. (2019). “Emotional durability design nine: Developing a tool for product longevity, A thesis submitted in partial fulfilment of the requirements of the University of Brighton for the degree of Doctor of Philosophy.
_||_Alizadeh, H., Faezi Pour, M.M., Azizi, M. & Zyaei, M. (2014). “Survey the situation of furniture foreign trade, determine and prioritize the influencing indexes on export development (case study: Household furniture)”, Iranian journal of Wood and paper science research, Vol. 29(2), PP. 299-309. [Persian].
Salehi, T. (2020). “Challenges and solutions of production leap in the country’s furniture industry”, News research of the political deputy of the radio and television of Iran, Retrieved from: www.iribnews.ir/ [Persian].
Farshchi, V. & Ghofrani, M. (2016). “Assessment of market development factors affecting classic furniture (case study in Qom)”, Journal of Wood and forest science and technology, 23(3), PP. 89-106. [Persian].
Kheiri, B. & Fathali, M. (2015). “Investigating effective factors on purchase intention of luxury products”, Journal of Marketing management, 10(26), PP. 1-24. [Persian].
Alavi, Y. (2016). “Alook at the loyalty programs of Iranian businesses, the desire to take a higher position in the customer club”, Moshtarinews; Retrieved from http://www.moshtarinews.com. [Persian].
Seyedfazli, H., Mirabi, V. & Hamdi, K. (2021). “The model of variables affecting brand love and commitment and its impact on brand loyalty, willingness to pay more and word of mouth in smart phone users”, Knowledge and research in applied psychology, Vol. 22(2), PP. 158-168. [Persian].
Yazhari, M.S., Rasooli Saghai, H. & Mahmoudzadeh, M. (2019). “Identification of Challenges and Designing a Product Sale Improvement Model via Structural Equation Modelling: East Azarbaijan Electronic Power Industry”, The journal of productivity management, Vol. 13(48), PP. 221-248. [Persian].
Haanstra, W., Martinetti, A., Braaksma, J. & Van Dongen, L. (2020). “Design of a Framework for Integrating Environmentally Sustainable Design Principles and Requirements in Train Modernization Projects”, Sustainability, Vol. 12(6075), PP. 1-19.
Agost, M.J. & Vergara, M. (2020). “Principles of Affective Design in Consumers’ Response to Sustainability Design Strategies”, Sustainability, Vol. 12(10573), PP. 1-21.
Page, T. (2014). “Product attachment and replacement:implications for sustainable design”, International journal of sustainable design, Vol. 2(3), PP. 256-282.
Eghtesadnews. (2018). “Economy in medias238137/67-Recession in the sofa market”, Retrieved from www.eghtesadnews.com. [Persian].
Krieken, B.V., Desmet, P.M., Aliakseyeu, D. & Mason, J. (2012). “A sneaky kettle: Emotionally durable design explored in practice”, London: The International conference on design and emotion.
Fossdal, M. & Berg, A. (2016). “The relationship between user and product:durable design through personalisation”, Aalborg: International conference on engineering and product design education.
Gadd, M.H., Chapman, J., Lloyd, P., Mason, J. & Aliakseyeu, D. (2018). “Emotional durability design nine-A tool for product Longevity”, Sustainability, Vol. 10(6), PP. 1-19.
Ko, C. (2017). “The association of product metaphors with emotionally durable design”, Japan, Hamamatsu: the IIAI International congress on advanced aaplied informatic. PP. 58-63.
Starostka-Patyk, M. (2018). “Environmental Approach to Managing Defective Products and Waste in the Household Appliances Industry”, Journal of environmental studies, 28(5), PP. 3439-3449.
Sagheb, S.H. (2013). “Designing music playback tools to cultivate the experience of product attachment”, Master thesis. University of Art. [Persian].
Choi, Y., Stevens, J. & Brass, C. (2018). “Carative factors in the design development process: towards undrestandingowner object detachmentand promoting object longevity”, The design journal, Vol. 21(4), PP. 477-497.
Clemens, T. (2017). “Unemotional Design: An Alternative Approach to Sustainable Design”, Design issue, Vol. 33(4), PP. 83-91.
Ko, K., Ramirez, M. & Ward, S. (2011). “Introducing industrial design students to long-term product attachment”, Sydney: University of New South Wales.
Haug, A. (2017). “Defining resilient design in the context of consumer products”, The design journal, Vol. 21(1), PP. 1-22.
Lobos, A. & Babbitt, C. (2013). “Integrating emotional attachment and sustainability in electronic product design challenges”, Challenges, Vol. 4(1), PP. 19-33.
Bullock, J.N. (2012). “Design Principles for Emotional Durability. M.A. Thesis of Design”, University of Cincinnati.
Gould, T. (2013). “What is Emotionally Durable Design”, retrieved from: https://www.triplepundit.com/story/2013/what-emotionally-durable-design/49626.
Yoon, J.K., Kim, C. & Kang, R. (2020). “Positive User Experience over Product Usage Life Cycle and the Influence of Demographic Factors”, International journal of design, Vol. 14(2), PP. 85-102.
Tajdini, A., Rabie, D., Jahan Latibari, A. & Pourmousa, Sh. (2011). “Study on effective endexes on exports of wooden furniture in Iran”, Journal of sciences and techniques in natural resources, Vol. 6(2), PP. 71-87. [Persian].
Wu, J., Jin, C., Zhang, L., Zhang, L., Li, M. & Dong, X. (2021). “Emotionally Sustainable Design Toolbox: A Card-Based Design Tool for Designing Products with an Extended Life Based on the User’s Emotional Needs”, Sustainability, Vol. 13, 10152. https://doi.org/10.3390/ su131810152
Haines-Gadd, M. (2019). “Emotional durability design nine: Developing a tool for product longevity, A thesis submitted in partial fulfilment of the requirements of the University of Brighton for the degree of Doctor of Philosophy.
عوامل موثر بر خرید یا تعویض مبلمان در سبک زندگی امروز تهران
نوع مقاله: پژوهشی
چکیده:
مقدمه: رشد صنعت مبلمان و اهمیت هموار سازی موانع توسعه و بهینه سازی آن لزوم پرداختن به نوآوری را در راستای بدست آوردن بازارهای منطقه ای روشن میسازد. در این مسیر دانستن عوامل اصلی در شکل گیری میل مصرف کننده به تعویض یا خرید مبلمان میتواند نقشی کلیدی ایفا کند که دستیابی به آن تضمینی برای انطباق بیشتر ویژگیهای محصول با انتظارات مشتری و در نتیجه افزایش کارایی محصولات است که در قالب افزایش رغبت کاربر به استفاده از آنها تجلی می یابد.
روش پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر تعویض یا خرید مبلمان در سبک زندگی امروز بودهاست. جامعه آماری در این مطالعه شامل شهروندان تهرانیست که بالقوه بتوانند برای خرید یا تعویض مبلمان منزل خود تصمیم گیرنده باشند، حجم نمونه 402 نفر بوده که به روش تصادفی و بوسیله پرسشنامه ای با آلفاي كرونباخ 819/0 تحت مطالعه قرار گرفتند.
یافته ها: یافته ها نشان داد اگرچه در ابتدا تصور میشود از دست رفتن کارکرد محصول علت اصلی در تعویض آن باشد، اما عوامل غیرمادی( زیبایی 1/38 %، طراحی خوب 3/45 %، خاطرات 4/20 %) بیشترین تاثیرات را بر بروز این رفتار دارند. دلزدگی به عنوان مهمترین عامل در میل به تعویض مبلمان بواسطه ویژگیهای ظاهری و احساسی ناشی از محصول درک میشود که عاملی جدی برای رفتار تعویض یا خرید مجدداست.
نتیجه گیری: وجود قابلیت تغییر ظاهر مبلمان و امکان ایجاد چیدمان های مختلف برای آن از عواملیست که با رعایت آن در مرحله طراحی محصول می توان بهترین پاسخ را به این نیاز داد.
کلیدواژه: کیفیت مبلمان، سبک زندگی، خرید مبلمان، تعویض مبلمان، دلزدگی.
مقدمه
رشد صنعت مبلمان سبب شده جایگاه اول در صنایع سبک دنیا به آن اختصاص یابد (1) آمارهای موجود در ایران نشان می دهد بیش از هفتادهزار کارگاه کوچک و بزرگ تولیدی به این صنعت مهم اختصاص یافته اند و علاوه بر واحدهای صنعتی، حجم قابل توجهی از مبلمان در ایران به وسیله واحدهای کوچک و صنفی تولید میشوند. وجود 7 شهرک صنعتی تخصصی در استان تهران، 15 شهرک صنعتی مرتبط در مراکز استان ها و مناطق آزاد تجاری، اقتصادی و بنادر با حدود 350 کارخانه بزرگ تولیدی از دیگر نشانه های گستردگی و اهمیت حفظ و ارتقاء این صنعت است. ارزش صادرات محصولات چوبی و مبلمان بیش از 30 میلیون دلار در سال و گردش مالی آن 70 هزار میلیارد تومان در زنجیره تامین، تولید، تجارت و توزیع است در حالیکه ظرفیت صادراتی این صنعت تا 500 میلیون دلار نیز پیش بینی شده است (2). همه این ارقام نشان دهنده پتانسیل بسیار بالای این شاخه از محصولات برای رشد و ارز آوری و اشتغال زایی است که لزوم پرداختن به آن را بیش از هر زمان روشن میسازد. از آنجا که مطالعات نشان داده اند مصرف کنندگان ایرانی مبلمان، تمایل به خرید مبلمان تولید داخل دارند(3) این فرصت بی بدیل لازم است با رفع نواقص محصولات و افزایش کیفیت آنها همراه شود. در این میان از جمله مواردی که باید به آن پرداخته شود؛ رفتار مصرف کننده و حصول اطمینان از سلیقه و نیازهای مصرف کننده جهت در نظر گرفته شدن در فرآیند تولید مبلمان است . مطالعه و بررسی عواملی که بر روی رفتار مصرف کننده تاثیرگذار هستند درکی از رفتار مصرف کننده ایجاد می کند که بازاریابان را قادر میسازد محصولی ارائه نمایند که رضایت حداکثری ایجادنماید (4).
طبق پژوهشهای رئیس دانشکده بازاریابی دانشگاه پنسیلوانیا در حوزه رفتار مصرف کنندگان؛ بزرگ ترین و بارزترین شاخص در رفتار مصرف کنندگان در قرن 21، افزایش تنوع طلبی است(5). "تنوع طلبی" نیاز مشتری به ایجاد تغییر در زندگی و اشتیاق به خرید محصولات جایگزین است (6) در بسیاری از موارد این تنوع طلبی مصرف کنندگان است که باعث تعویض و دور ریز محصولات میشود (7). امروزه لازم است محصولات پاسخ مناسبی برای "تنوع خواهی" مصرف کنندگان ارائه نمایند و ایده هایی برای مصرف محصول به همراه داشته باشند، زیرا تنوع طلبی اگر همراه با پاسخ مناسب نباشد تنها منجر به آسیب رسانی به محیط زیست خواهد شد. مساله نظارت و کنترل مصرف محصول به سبب تاثیرات فرهنگی که بر اجتماع دارد و نیز تاثیراتی که بر محیط زیست به جای می گذارد، هدف مطالعات حوزه پایداری و طراحی پایدار نیز قرار گرفته است (8) و منجر به پدید آمدن نظریاتی همچون طراحی محصول بر مبنای پایداری حسی در کاربر شدهاند راهکاری که با ایجاد دلبستگی نسبت به محصول تمایل به دورانداختن آن را کاهش می دهد(9). برخی محصولات به سرعت مصرف می شوند ولی برخی دیگر برای مدت طولانی در اختیار مصرف کننده باقی خواهند ماند. با توجه به تفاوت هایی که مصرف کنندگان در مواجهه با محصولات تجربه می کنند، به برخی دلبسته می شوند در حالیکه برخی دیگر از آنها را زمانی که به درستی کار می کنند دورانداخته یا تعویض می کنند و این از دیدگاه حفاظت از محیط زیست عموما زیان آور است(10). از مواردی که می تواند روی رفتار مصرف کننده نسبت به محصولات تاثیرگذار باشد شناخت نیاز های آنها و دلیل میل/نیاز به تعویض یا خرید مجدد محصول است. چنانچه این امر استخراج شود می تواند در زمان تولید محصول و در فرآیند طراحی و ساخت مد نظر قرار گیرد. این امر سبب میشود رضایت مشتری نسبت به محصولی که می خرد افزایش پیدا کند و مدت طولانی تری نسبت به نگهداری و استفاده از آن اقدام نماید. برای پرداخت دقیق تر به این امر نیز لازم است بر روی محصولی مشخص تمرکز کنیم تا امکان بررسی آن دقیق تر شود.
در گذشته و در قالب زندگی سنتی خانواده های ایرانی، مبل به عنوان یک ضرورت در میان اسباب منزل تعریف نمیشد و استفاده ازفرش، گلیم و سایر کفپوش های نرم عمومیت بیشتری داشت، اما با حصول تغییرات اجتماعی، آرام آرام آنچنان استفاده از مبلمان در منازل مسکونی افزایش پیدا کرد که کمتر خانواده هایی را می توان یافت که در منازل خود از مبلمان استفاده نکنند(11) در عین حال همواره مبلمانی وجود دارد که قبل از پایان عمر مصرف ، مالک آنها به فکر جایگزینی و تعویض آنها می افتد و آنها را یا به دیگران می بخشد، یا به عنوان کالای مستعمل میفروشد یا به صورت زباله دور میاندازد. این در حالیست که مصرف کننده همیشه به دنبال محصولیست که بداند مدت زمان طولانی تری میتواند از آن استفاده کند و این امر همواره از مهمترین ملاک های زمان خرید چنین محصولاتی محسوب میشود. مطالعات نشان داده اند در میان عوامل موثر بر تعویض یا دورانداختن "مبلمان" های قابل استفاده، صرف از کارافتادگی عملکردی نیست که تعیین کننده است. عوامل ذهنی دیگری نیز در این میان نقش ایفا می کنند که سبب میشود یک محصول پیش از آنکه از کارافتاده شود، دور انداخته شود. در صورتیکه بتوان چاره ای برای سایر علل اندیشید، انتظار میرود فرآیند دورانداختن محصولات قابل استفاده به تاخیر بیفتد و اصطلاحا "طول عمر" محصول افزایش یابد. افزایش طول عمر محصول نسبت مستقیم با طول "عمر حسی" آن دارد و این طول عمر مدت زمانی است که محصول برای دارنده آن ارزشمند محسوب میشود. پژوهش ها نشان داده اند که طراحی بر مبنای ایجاد پایداری حسی می تواند نقش مهمی در طولانی کردن عمر حسی محصولات ایفا کند که نقش بسزایی در طولانی شدن عمر محصول خواهد داشت. هدف این پژوهش دستیابی به عوامل عدم ایجاد دلزدگی نسبت به مبل راحتی در میان مصرف کنندگان تهرانی و نیز حصول ملاک های "مبل مناسب" از دیدگاه آنان است. در پژوهش حاضر دو سوال مد نظر محققین بوده است؛ 1- مهمترین عامل موثر بر احساس نیاز به خرید مجدد یا تعویض مبلمان چیست؟ 2- چه فاکتورهایی از محصول بر تصمیم گیری در هنگام خرید تاثیر گذار است؟
ادبیات و پیشینه تحقیق
بر اساس دیدگاه های موجود در زمینه پایداری حسی، وان کریکن و همکارانش مطالعاتی انجام دادند که نتیجه آن کشف مسیرهایی بود که از طریق آن طراحان میتوانستند محصولاتی طراحی نمایند که ارتباط حسی بین مصرف کننده و خود را تقویت کند. این ویژگی منجر به ساخت محصولاتی میشود که برای مصرف کننده محبوب و ارزشمند باشند و برای مدت طولانی از آن ها استفاده و نگهداری شود(12). فاسدل و بِرگ رابطه میان افراد و محصولات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و به موضوع پایداری از بعد شخصی سازی پرداختند. این پژوهش به بررسی نقش احساسات و تجارب کاربر در درک محصول میپردازد و عنوان می کند که چگونه این رابطه می تواند یک نگرش دوستانه نسبت به طراحی پایدار خلق نماید(13). همچنین مطالعات هاینس گِد و همکاران نشان داد که طراحی، بر تمایل مصرف کننده به حفظ و نگهداری طولانی مدت محصولات تاثیر می گذارد (14). یکسال پس از این مطالعه، کو در مقاله ای به بررسی ارتباط استعاره محصول با طراحی پایدارحسی پرداخت و بیان کرد که طراحی پایدار حسی با درک احساسات متفاوت افراد نسبت به محصولات مختلف می تواند طول عمر محصولات را افزایش دهد(15). مبحث پایداری در محصولات از حیطه هاییست که همچنان در حال بررسی است و وسعت کاربرد آن، همچنین لزوم رعایت آن بیش از پیش در حال مطرح شدن است. تا جاییکه از منظر اقتصادی نیز تولید کنندگان را ملزم به رعایت و دستیابی به پایداری در محصولات می دانند(16). در ایران نیز پیشتر در حوزه پایداری حسی محصول، مطالعاتی محدود انجام گرفته است که در آن به بررسی جنبه های مختلف پیوند عاطفی انسان-محصول به منظور در نظر گرفتن راهکارهای ایجاد آن در طراحی پرداخته اند(17) .
موارد انجام گرفته به نوعی بر تاثیر پایداری حسی در رفتار مصرف کننده نسبت به محصولات صحه گذاری می کند اما از آنجایی که رفتار مصرف کننده در برابر محصول نمایانگر سبک زندگی او نیز می تواند باشد، لازم است در میان جامعه ایرانی نیز تاثیر پایداری حسی در حوزه میل به تعویض محصولات و خرید مجدد مورد مطالعه گیرد. در این پژوهش به بررسی عوامل ایجاد پایداری حسی نسبت به محصول می پردازیم و سپس عوامل مورد نظر را در ارتباط با کاربر ایرانی و مبلمان راحتی خواهیم سنجید.
برای رسیدن به یک طراحی پایدار لازم است جنبه های غیر مادی از ویژگیهای محصولات و ارتباط حسی میان محصول و مصرف کننده مورد توجه قرار گیرد. بنابر نظریات چوآ، استیونس و براس، یک استراتژی برای طول عمر محصول این است که دوام رابطه بین کاربر و محصول افزایش یابد؛ با ترغیب به فعالیت های تعمیری، محصولاتی طراحی شود که با دوام باشند یا طول عمر محصول افزایش یابد(18) . چپمن معتقد است طراحان باید با تمرکز بر استفاده از معنا به جای ماده، بر روی طراحی پایدار حسی تاکید داشته باشند که سبب ایجاد یک رابطه تثبیت شده با اشیا می شود. این به آن معنی است که طراحی، تکامل و توسعه ماهیت ناملموس و روحانی، از ملاحظاتِ مربوط به عملکرد روانی است که طول عمر عاطفی در محصولات را افزایش می دهد(19). ادغام دلبستگی های احساسی به طراحی، یک راه حل مناسب را برای حل مسایل پایداری ارائه می دهد. طراحی احساسی عامل ایجاد رفتار پایدار در مصرف کنندگان است ونشان میدهد پیوندهای بین محصولات و کاربران ، که فراتر از فرم و عملکرد هستند به دلیل افزایش سطح لذت و تجربه کاربر ، اغلب می تواند به افزایش طول عمر محصول منجر شود. در واقع طراحان توانسته اند ویژگی های محصول را به یک رفتار متصل کنند که باعث ترویج استفاده مسئولانه از محصولات وطولانی کردن عمر مفید آنها شود. با گسترش عمر مفید یک محصول، بسیاری از مسائل زیست محیطی که در حال حاضر جوامع با آنها مواجه هستند نيز، می تواند کاهش یابد(23-20، 12، 13، 19). طراحی پایدارحسی نیازمند محصولاتی است که با تغییرات سازگاری دارند واین یکپارچگی را برای مدت طولانی حفظ می کنند. در کنار توسعه طراحی پایدار، کسب و کارها باید تلاش کنند که محصولاتی رابه فروش برسانند که بتوانند به روز شوند یا به راحتی تعمیر و بازسازی شوند (13، 24). بنابراین یکی از مهمترین مواردی که در فرآیند طراحی یک محصول لازم است مد نظر قرار گیرد امکان ایجاد تنوع و مطابقت با تغییرات مد نظر مصرف کننده است که می تواند زمان نگهداری و حفظ محصول را طولانی تر کند. این قابلیت می تواند بین کاربر و محصول وابستگی عاطفی نیز ایجاد کند و این بطور قطع در چرخه عمر محصول تاثیرگذار است زیرا اغلب محصولات به دلیل پایین بودن دوام فنی دور انداخته نمی شوند، بلکه به این دلیل این اتفاق می افتد که مصرف کننده تا حدودی وابستگی عاطفی خود به آنها را از دست داده است (15).
سابقا نتایج پژوهش ها در خصوص مبلمان استیل نشان می داد شاخص کیفیت و قیمت از بالاترین اهمیت ها در خرید مبلمان برخوردارند (3) بعدتر پژوهش های بسیاری از جمله مطالعات هینس گد "کارایی" را از جمله خصوصیات تاثیر گذار بر افزایش طول عمر محصول برشمردند (28) اما این تنها عامل موثر بر نگهداری و حفظ یک محصول و به تعویق انداختن دوراندازی آن نیست. الگوهای تجربه مثبت کاربر در ارتباط با یک محصول بر روی چرخه طول عمر محصول، از پیش از خرید تا زمان دورانداختن آن تاثیرگذار است.( 25). در بحث تجربه مثبت کاربری ، پنج ویژگی باید مدنظر قرار گیرد: زیبایی شناسی محصول، وضعیت ابزاری(به معنای قابلیت استفاده، راحتی، کارایی و کاربردی بودن محصول)، بازنما بودن (یعنی نمایانگر یک تجربه مشخص خوشایند بودن)، شناخت با تمرکز بر خود (به این معنا که استفاده یا مالکیت محصول بر درک شخصی و بیان هویت او اثرگذار باشد) و شناخت با تمرکز بر ارتباط (به این معنی که استفاده یا مالکیت محصول بر درک کاربر از هویت اجتماعی خود تاثیر داشته باشد)(25). اینها مواردیست که ضروریست در فرآیند طراحی مبلمان و تحت زیر مجموعه "نوآوری در طراحی" مورد توجه قرار بگیرد. لزوم اولویت بخشی به این حیطه زمانی واضح تر میشود که بدانیم عدم توفیق در صادرات مبلمان چوبی و از دست دادن بازارهای منطقه ای ریشه در عواملی غیر از کمبود مواد اولیه و ساختارهای تولید داشته و توجه به نوآوری را از جمله عوامل موفقیت در این بازار می دانند. (26) نوآوری در طراحی چیزیست که از ظاهر محصول تا کارکرد را تحت تاثیر قرار می دهد. اهمیت ظاهر محصول برای مصرف کننده در زمان خرید بسیار زیاد است و زیبایی محصول به همراه طراحی خوب بعدتر تاثیر خود را در طول عمر محصول نیز نشان میدهد(10) ارتباط حسی کاربر با محصول و پایداری این ارتباط نیز مصرف کنندگان را وادار می کند از نظر احساسی با محصول درگیر شوند و در نتیجه در عدم تمایل مصرف کننده به دورانداختن یا تعویض پیش از موعد محصول موثر است(28). طراحی حسی پایدار به کاربران کمک می کند تا نسبت به یک محصول دلبستگی عاطفی احساس کرده و آنها را ترغیب می کند تا از آن استفاده کنند، درنتیجه چرخه عمر محصول را افزایش داده و نیاز به محصول جدید را کاهش می دهد(27). بنابر آنچه گفته شد، مواردی که لازم است در فرآیند بررسی عوامل موثر بر تعویض مبلمان و شناخت مبلمان مناسب از دید مصرف کننده ایرانی مورد مطالعه واقع شود در جدول 1 ارائه شده است. از آنجایی که دو عامل شناخت با تمرکز بر خود و شناخت با تمرکز بر دیگران مطابق تعریف یون، مبتنی بر خاطرات ایجاد شده توسط محصول شکل می گیرد، در بخش مطالعه عوامل پنج گانه این دو عامل را با خاطرات و نوستالژی جایگزین نموده ایم.
جدول 1 در اینجا وارد شود
روش پژوهش
مقاله پیش رو از منظر هدف در دسته پژوهش های کاربردی و از نظر جمع آوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی محسوب می شود. جامعه آماری در این مطالعه شامل افرادیست که بالقوه می توانند در جایگاه تصمیم گیرنده برای خرید یا تعویض مبلمان منزل خود باشند، بنابراین افرادی که به لحاظ سنی در معرض خرید جهیزیه، تجهیزات خانگی یا ایجاد تغییر در آنها قرار می گیرند مد نظرمان بوده اند. در این مطالعه صرفا کابران از شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته اند. ابزار پیمایش در آن شامل یک پرسشنامه محقق ساخته بوده است که با رجوع به نظر متخصصان و اساتید از روایی آن، در سنجش متغیرهای پژوهش اطمینان حاصل شده است. براي بررسي پايايي ابزار مورد استفاده نیز، قبل از جمع آوري نمونه اصلي يك پيش نمونه با حجم 30 جمع آوري شده است. پایایی به دست آمده از روش دو نیمه کردن برابر با 819/0 و بزرگتر از مقدار 7/0 شده است كه از اعتبار بالاي پرسشنامه حكايت دارد. این پرسشنامه به صورت آنلاین طراحی شده و به روش نمونه گیری تصادفی ازطریق ایمیل و فضای مجازی (شامل گروه ها و کانال های امکان پذیر برای محققین) در دسترس حدود 3000 نفر تهرانی (بدون محدودیت در منطقه محل سکونت) قرار گرفت که 402 پرسشنامه بدون خدشه و همراه با پاسخ کامل جمعآوری گردید. حجم نمونه مورد محاسبه برای این پژوهش بر اساس فرمول کوکران معادل 384 نفر بوده است که در این پژوهش بیش از آن مورد بررسی قرار گرفته است. در پژوهش حاضر دو سوال مد نظر محققین بوده است؛ 1- مهمترین عامل موثر بر احساس نیاز به خرید مجدد یا تعویض مبلمان چیست؟ 2- چه فاکتورهایی از محصول بر تصمیم گیری در هنگام خرید تاثیر گذار است؟ پرسشنامه طراحی شده دارای 10 سوال باز و 6 سوال بسته بوده است، برای یافتن پاسخ اولین سوال پژوهشی، علاوه بر پرسش از مدل مبل مورد استفاده ، قدمت آن، و قیمت آن، میزان تاثیر هفت عامل بر تصمیم گیری مصرف کننده برای تعویض مبلمان سنجیده شده، همچنین در قالب سوالاتی دیگر بیان مهمترین ویژگی مثبت محصول و مهمترین ویژگی موثر بر نارضایتی از محصول مورد بررسی قرار گرفته. برای رسیدن به پاسخ دومین سوال پژوهشی، بیان احساس فعلی کاربر نسبت به مبلمان فعلی، و نیز عوامل مورد بررسی در هنگام خرید مبل فعلی کابر و میزان اهمیت هر کدام طی سوالاتی دیگر مورد پرسش واقع شده اند. میزان تاثیر هفت عامل بر ایجاد دلبستگی نسبت به مبلمان نیز طی سوالی مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این موارد دو عامل بیان شده در تئوری تجربه مثبت کاربری (شناخت با تمرکز بر خود و شناخت با تمرکز بر ارتباط) نیز از طریق دو سوال درباره مهمترین ویژگی شخصیتی پاسخ دهنده و احساس تعلق به گروهی خاص در جامعه، مورد پرسش واقع شده است. در طراحی اغلب سوالات فوق از طیف لیکرت بهره برده شده است.
یافته ها
در بررسی جمعیت شناختی اطلاعات حاصله، سن اکثر افراد پاسخ دهنده(75/44%) بین 31 تا 40 سال کمترین آنها(50/1%) بین 61 تا 70 سال بوده و همچنین 55% افراد پاسخ دهنده خانم و 45% آنها آقا بودند.
در خصوص قدمت و قیمت مبل مورد استفاده، میانگین قدمت مبلمان اکثر افراد پاسخ دهنده 17/5 سال و انحراف معیار آن برابر با 585/4 است. همچنین میانگین قیمت مبلمان فعلی اکثر افراد پاسخ دهنده 09/4 میلیون تومان و انحراف معیار آن برابر با 534/3 است. از پاسخ دهندگان خواسته شد با بررسی عواملی از جمله "غیر قابل استفاده شدن فیزیکی محصول"، "زشت شدن ظاهر محصول"، "تغییر شرایط زندگی"، "تغییر مد و سبک زندگی"، "تغییر کارکرد فضای استفاده" و "بوجود آمدن نقص عملکردی" با دادن امتیاز 1 الی 10مشخص نمایند هر کدام برمیل به تعویض مبلمان توسط ایشان چقدر اثر خواهد داشت. برای بررسی پاسخ افراد به میزان تاثیر عوامل مورد بررسی بر تعویض مبلمان، از آزمون کایدو استفاده شده است. سطح معناداری آزمون کوچکتر از 05/0 بوده و نتایج نشان داد که از نظر اکثر افراد پاسخ دهنده(8/45%) میزان تاثیر غیر قابل استفاده شدن فیزیکی بر تعویض مبلمان 10، (8/34%) میزان تاثیر زشت شدن ظاهری بر تعویض مبلمان 10، (5/%14) میزان تاثیر تغییر شرایط زندگی بر تعویض مبلمان 1، (5/17%) میزان تاثیر تغییر شرایط اقتصادی بر تعویض مبلمان 10، (3/23%) میزان تاثیر تغییر مد و سبک بر تعویض مبلمان 1، (5/14%) میزان تاثیر تغییر کارکرد فضای استفاده بر تعویض مبلمان 2 و (5/40%) میزان تاثیر نقص عملکردی بر تعویض مبلمان 10 است.
در قالب سوال دیگری عوامل پنجگانه ایجاد تجربه خوب کاربری نسبت به مبلمان شامل راحتی، زیبایی، رنگ، کیفیت بالای مواد، کیفیت بالای ساخت، بهره مندی از طراحی خوب، خاطرات/نوستالژی و هدیه مورد سنجش قرار گرفت. برای بررسی پاسخ افراد از آزمون کایدو استفاده شده است. در سطح اطمینان 95% نتیجه میشود که، بین فراوانی پاسخ افراد تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به مقادیر درصد فراوانی مشخص میشود که از نظر اکثر افراد پاسخ دهنده(6/43%) میزان تاثیر راحتی بر دلبستگی به مبلمان 10، (1/38%) میزان تاثیر زیبایی بر دلبستگی به مبلمان 10، (3/24%) میزان تاثیر رنگ خاص بر دلبستگی به مبلمان 1، (3/45%) میزان تاثیر کیفیت بالای مواد بر دلبستگی به مبلمان 10، (9/45%) میزان تاثیر کیفیت بالای ساخت بر دلبستگی به مبلمان 10، (3/45%) میزان تاثیر طراحی خوب بر دلبستگی به مبلمان 10 و (4/%20) میزان تاثیر خاطرات/ نوستالژی/ هدیه بر دلبستگی به مبلمان 10 است.
در قالب سوالی باز، از پاسخ دهندگان خواسته شد احساسشان را نسبت به مبلمان فعلی شان در قالب عبارات بیان کنند. دسته بندی و کدگذاری کلمات بر اساس نزدیکترین مفاهیم اشاره شده انجام گرفت. نتایج نشان داد اکثر افراد پاسخ دهنده(33/27%) احساس خود نسبت به مبلمان فعلی را با عبارات "ارگونومیک و راحت"، (47/20%) با عبارت "زیبایی و ظاهر خوب" و (54/15%) آنها با عبارات "خوشایندی و رضایت" بیان کرده اند.
همچنین در خصوص بیان مهمترین ویژگی مثبت مبلمان مورد استفاده مطابق جدول2، اکثر افراد پاسخ دهنده(16/43%) مهمترین ویژگی مثبت مبلمان فعلی خود را ارگونومی و راحتی، (95/17%) زیبایی ظاهری و (26/10%) آنها رضایت از کیفیت متریال و ساخت بیان کرده اند.
جدول 2 در اینجا وارد شود
نیز مهمترین ویژگی موثر بر نارایتی از مبلمان فعلی "اشغال فضا" و بعد از آن "کیفیت ساخت و مواد" و سپس "سختی نظافت" آن بیان شده است.
در مورد بررسی "میزان اهمیت فاکتورهای مورد بررسی در هنگام خریداری مبل"، مشخص گردید که از نظر اکثر افراد پاسخ دهنده(3/47%) میزان اهمیت راحتی در هنگام خریداری مبل 10، (13/43%) میزان اهمیت زیبایی در هنگام خریداری مبل 10، (5/%42) میزان اهمیت رنگ خاص در هنگام خریداری مبل 1، (5/16%) میزان اهمیت ظاهر گران در هنگام خریداری مبل 10، (5/22%) میزان اهمیت حجم اشغال فضا در هنگام خریداری مبل 10، (3/22%) میزان اهمیت چیدمان متفاوت در هنگام خریداری مبل 10، (6/43%) میزان اهمیت کیفیت متریال در هنگام خریداری مبل 10، (7/28%) میزان اهمیت توجه به برند در هنگام خریداری مبل 1، (5/30%) میزان اهمیت قیمت خرید در هنگام خریداری مبل 10 و (3/16%) میزان اهمیت مد روز در هنگام خریداری مبل 1 است. (p<0.05)
همچنین از نظر اکثر افراد پاسخ دهنده(34%) میزان اهمیت مبلمان به عنوان بخشی از شیوه زندگی متوسط، (3/31%) میزان اهمیت مبلمان به عنوان منعکس کننده شخصیت متوسط، (29%) میزان اهمیت مبلمان به عنوان منعکس کننده موقعیت اجتماعی متوسط، (5/16%) میزان اهمیت مبلمان به عنوان منعکس کننده وضعیت اقتصادی متوسط و (8/33%) میزان اهمیت متناسب بودن مبلمان با سبک زندگی بسیار زیاد است. برای تحلیل پاسخها از آزمون کای دو استفاده شده است.(p<0.05)
در آخرین پرسش از مخاطبان خواسته شد بنویسند خود را متعلق به چه گروهی در اجتماع می دانند. مطابق جدول3 با استفاده از آزمون کای دو مشخص شد اکثر افراد پاسخ دهنده(96/42%) خود را متعلق به هیچ گروهی در جامعه نمیدانند و (04/15%) آنها خود را متعلق به طبقه متوسط اقتصادی در جامعه میدانند.
جدول 3 در اینجا وارد شود
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاصل از مطالعه کاربران ایرانی نشان داد اگرچه پاسخ دهندگان از "کیفیت ساخت و عملکرد" به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر بر تصمیم گیری در حیطه خرید یا تعویض مبلمان راحتی یاد کرده اند اما عواملی چون "زیبایی ظاهری"، "طراحی خوب" و "خاطرات" نیز از مهمترین عوامل موثر بر احساس آنها در زمان تصمیم گیری برای خرید یا تعویض مبلمان محسوب میشوند. این یافته با تئوری هاینس گد و بعد از آن با مطالعات کو که معتقدند طراحی بر تمایل مصرف کننده به حفظ و نگهداری محصول تاثیر دارد(14، 15)، مطابقت دارد. مهمترین عامل مورد نظردر زمان خرید مبلمان فعلی آنها "راحتی و ارگونومی" آن بوده است که از قیاس پاسخها بایکدیگر تصور میشود بخش اعظم تحلیل مصرف کنندگان از "کیفیت ساخت و عملکرد" را به خود اختصاص می دهد. از بین 7 موردی که به عنوان عوامل تاثیر گذار در زمان خرید، میزان اهمیت 10 از 10 کسب نموده اند، تنها دو آیتم به " کیفیت مواد" و "قیمت" محصول اشاره کرده است. 5 مورد دیگر جزو ویژگیهای غیر مادی محصول و شامل زیبایی، راحتی، وجود ظاهر گران، میزان حجم اشغال فضا و چیدمان متفاوت هستند. بنابراین اینطور می توان نتیجه گرفت که در سبک زندگی ساکنین تهران کیفیت فنی (مواد و ساخت)و نیز محدودیت های اقتصادی مهمترین عامل در تعویض یا خرید مبلمان راحتی نیست. در بحث انتخاب محصول نیز اگرچه ظاهرا بیان میشود که تاثیر مد روز اهمیت چندانی ندارد، اما سایر پاسخها که نشان می دهد ظاهر و زیبایی محصول تاثیر بسزایی در تصمیم گیری برای خرید محصول دارد و آن را تحت الشعاع قرار می دهد می تواند موید تاثیر مد نیز باشد چراکه اساسا تعریف زیبایی می تواند با تغییر مد، تغییر بیابد. عدم اشاره مستقیم به تاثیر مد روز می تواند به این دلیل باشد که پاسخ دهنده بصورت آگاهانه و آموزش دیده متوجه بی ارزش بودن این عامل در تصور اجتماع است اما بصورت ناخودآگاه همچنان از آن تاثیر می پذیرد. مطابق تئوری هایی که مطرح شد، طراحی پایدار حسی نیازمند محصولاتیست که با تغییرات سازگاری دارند، پژوهش حاضر نشان داد در میان مصرف کنندگان ایرانی تغییر شرایط زندگی و شرایط اقتصادی از جمله مصادیق تغییراتیست که باید مبلمان با آن سازگار باشد. ایجاد امکاناتی مانند قابلیت تغییر نحوه چیدمان توسط محصول که بخشی از سازگاری با شرایط را پوشش می دهد در کنار ارگونومی و راحتی می تواند از سوی مخاطب معادل ویژگیهای کیفی و عملکردی محسوب گردد که با رعایت آنها میشود رضایت مصرف کننده را حتی از بخش فنی ساخت و تولید نیز کسب کرد و در کنار آن و بسیار پیش از آن لازم است عوامل بصری وحسی در طراحی محصول را به نحوی تعریف نمود که با وجود امکان تغییرات ظاهری (که بخشی از آن با امکان تغییر چیدمان محصول و در نتیجه تغییر گشتالت کلی و ایجاد تنوع ظاهری قابل دسترسی است) بتوان عمر ظاهری محصول و دلبستگی به آن را در مصرف کننده افزایش داد. نتایج به خوبی نشان داد امکان بهره مندی از چیدمان های مختلف عامل مهمی در کنترل رفتار مصرف گرایی کاربر خواهد بود، نیز عوامل حسی می تواند نشات گرفته از طراحی حسی با هدف ایجاد احساس خوشایندی و زیبایی در مبلمان راحتی باشد. اعمال این ویژگی در زمان طراحی مبلمان می تواند از عوامل به تعویق انداختن خستگی به عنوان یکی از راهکارهای کاهش تنوع طلبی و کنترل مصرف گرایی باشد. نتایج حاصله در خصوص تمامی افراد با هر سطح اقتصادی و تفکری قابل تعمیم است و ارتباطی با تعلق به گروه یا وابسته دانستن خود به قشر خاصی از اجتماع ندارد. مطالعه حاضر نشان داد تنها سه مورد از نظریه یون در خصوص پنج عامل ایجاد تجربه مثبت کاربری، در میان جامعه آماری مصرف کنندگان ایرانی رواج دارد. دو عامل اول شامل : زیبایی محصول و وضعیت ابزاری، هر دو با همین اولویت در میان مصرف کنندگان ایرانی موضوعیت دارند. "بازنما بودن" در قالب خاطرات و نوستالژی دیده میشود. اما در خصوص مورد چهارم "شناخت با تمرکز بر خود" مصرف کننده ایرانی اهمیت مبلمان را به عنوان منعکس کننده شخصیت خود یا به عنوان بخشی از شیوه زندگی در حد متوسط می داند و در آخرین مورد یعنی "رابطه با هویت اجتماعی" نیز کابران پاسخ دهنده اکثرا خود را متعلق به گروهی خاص نمی دیدند.
از جمله محدودیت های انجام این پژوهش عدم امکان دسترسی به مصرف کنندگان ساکن در سایر شهرهای ایران بوده است، همچنین چنانچه امکان بررسی مبسوط تر و واضح تر عامل "خاطره" در مواجهه با مبل مورد استفاده کاربر فراهم بود وجوه دیگری از عوامل موثر بر به تعویق افتادن دوراندازی مبلمان توسط مصرف کننده ایرانی روشن میشد که می تواند شروع پژوهشی دیگر باشد.
منابع:
1. Alizadeh H, Faezi pour MM, Azizi M, Zyaei M. Survey the situation of furniture foreign trade, determine and prioritize the influencing indexes on export development (case study: Household furniture). Iranian journal of Wood and paper science research 2014; 29(2): 299-309. [Persian]
2. Salehi T. Challenges and solutions of production leap in the country’s furniture industry. News research of the political deputy of the radio and television of Iran 2020. Retrieved from: www.iribnews.ir/ [Persian]
3. Farshchi V, Ghofrani M. Assessment of market development factors affecting classic furniture (case study in Qom). Journal of Wood and forest science and technology 2016; 23(3): 89-106. [Persian]
4. Kheiri B, Fathali M. Investigating effective factors on purchase intention of luxury products. Journal of Marketing management 2015; 10(26): 1-24. [Persian]
5. Alavi Y. Alook at the loyalty programs of Iranian businesses, the desire to take a higher position in the customer club. Moshtarinews 2016; Retrieved from http://www.moshtarinews.com [Persian]
6. Seyedfazli H, Mirabi V, Hamdi K. The model of variables affecting brand love and commitment and its impact on brand loyalty, willingness to pay more and word of mouth in smart phone users. Knowledge and research in applied psychology 2021; 22(2): 158-168. [Persian]
7. Yazhari MS, Rasooli Saghai H, Mahmoudzadeh M. Identification of Challenges and Designing a Product Sale Improvement Model via Structural Equation Modelling: East Azarbaijan Electronic Power Industry. The journal of productivity management 2019; 13(48): 221-248. [Persian]
8. Haanstra W, Martinetti A, Braaksma J, Van Dongen L. Design of a Framework for Integrating Environmentally Sustainable Design Principles and Requirements in Train Modernization Projects. Sustainability 2020; 12(6075): 1-19.
9. Agost MJ, Vergara M. Principles of Affective Design in Consumers’ Response to Sustainability Design Strategies, Sustainability 2020; 12(10573): 1-21.
10. Page T. Product attachment and replacement:implications for sustainable design. International journal of sustainable design 2014; 2(3): 256-282.
11. Eghtesadnews. Economy in medias238137/67-Recession in the sofa market 2018; Retrieved from www.eghtesadnews.com. [Persian]
12. Krieken BV, Desmet PM, Aliakseyeu D, Mason J. A sneaky kettle: Emotionally durable design explored in practice(2012), London: The International conference on design and emotion.
13. Fossdal M, Berg A. The relationship between user and product:durable design through personalisation. (2016), Aalborg: International conference on engineering and product design education.
14. Gadd MH, Chapman J, Lloyd P, Mason J, Aliakseyeu D. Emotional durability design nine-A tool for product Longevity. Sustainability 2018; 10(6): 1-19.
15. Ko C. The association of product metaphors with emotionally durable design.(2017), Japan, Hamamatsu: the IIAI International congress on advanced aaplied informatic. 58-63.
16. Starostka-Patyk M. Environmental Approach to Managing Defective Products and Waste in the Household Appliances Industry. Journal of environmental studies 2018; 28(5): 3439-3449.
17. Sagheb SH. Designing music playback tools to cultivate the experience of product attachment. Master thesis. University of Art; 2013.[Persian]
18. Choi Y, Stevens J, Brass C. Carative factors in the design development process: towards undrestandingowner object detachmentand promoting object longevity. The design journal 2018; 21(4): 477-497.
19. Thornquist C. Unemotional Design: An Alternative Approach to Sustainable Design. Design issue 2017; 33(4): 83-91.
20. Ko K, Ramirez M, Ward S. Introducing industrial design students to long-term product attachment. Sydney: University of New South Wales; 2011.
21. Haug A. Defining resilient design in the context of consumer products. The design journal 2017; 21(1): 1-22.
22. Lobos A, Babbitt C. Integrating emotional attachment and sustainability in electronic product design challenges. Challenges 2013; 4(1): 19-33.
23. Bullock JN. Design Principles for Emotional Durability. M.A. Thesis of Design. University of Cincinnati; 2012.
24. Gould T. What is Emotionally Durable Design . 2013. retrieved from: https://www.triplepundit.com/story/2013/what-emotionally-durable-design/49626
25. Yoon JK, Kim C, Kang R. Positive User Experience over Product Usage Life Cycle and the Influence of Demographic Factors. International journal of design 2020 ; 14(2) : 85-102.
26. Tajdini A, Rabie D, Jahan Latibari A, Pourmousa Sh. Study on effective endexes on exports of wooden furniture in Iran. Journal of sciences and techniques in natural resources 2011; 6(2): 71-87.[Persian]
27. Wu J, Jin C, Zhang L, Zhang L, Li M, Dong X. Emotionally Sustainable Design Toolbox: A Card-Based Design Tool for Designing Products with an Extended Life Based on the User’s Emotional Needs. Sustainability 2021; 13, 10152. https://doi.org/10.3390/ su131810152
28. Haines-Gadd M. Emotional durability design nine: Developing a tool for product longevity, A thesis submitted in partial fulfilment of the requirements of the University of Brighton for the degree of Doctor of Philosophy; 2019.
The factors affecting furniture changing or buying in today’s lifestyle
Abstract:
Introduction: The growth of the furniture industry and the importance of facilitating barriers of development and its optimization shows the need to innovation in order to gain regional markets. In this way, knowing the main factors in the formation of consumer desire to replace or buy furniture can play a key role. Achieving these items is a guarantee for more product features to meet customer expectations and thus increase product efficiency which is manifested in the form of increasing the user's desire to use them.
Method: In this applied research, we investigated the factors affecting the tendency to change or buying the furniture in today's lifestyle. The sample size was 402 persons who were randomly selected and were tested by questionnaire. The reliability of the questionnaire was calculated by Cronbach's alpha coefficient which was 0/819 and it showed high credibility.
Results: The results of this study showed that although the factors such as functional quality, manufacturing and, production seem to be the most important factor in purchasing furniture and then the desire to replace it, the appearance and emotional characteristics of the product are more serious factors for user’s boredom. The ability to change (in appearance) and arranging are the factors that reduce diversity and allow consumerism to be controlled.
Conclusion: Respondents seem to be consciously aware of the negative value of fashion influence on their choice. However, the factors that are important to them show the impact of fashion well.
Keywords: furniture quality, Lifestyle, furniture changing, furniture buying, Boredom.
جدول 1: سنجه های متناسب برای مطالعه کاربر در بخش مطالعات میدانی
Table 1: Proportional metrics for user study in the field studies section
هدف | سنجه |
مطالعه عوامل موثر بر احساس نیاز به خرید مبلمان جدید | احساس کاربر نسبت به مبلمان فعلی |
عوامل ایجاد تجربه مثبت کاربری شامل زیبایی، کارایی، راحتی، خاطرات | |
مطالعه معیارهای یک مبل مناسب از دید کاربر | ویژگیهای درنظر گرفته شده در زمان خرید مبل فعلی |
جدول 2: نتایج آزمون کایدو برای بررسی پاسخ افراد به مهمترین ویژگی مثبت مبلمان فعلی
Table 2: The results of the Chi-square test to examine people's response to the most important positive feature of current furniture
گویه | فراوانی | درصد فراوانی | مقدار آماره کایدو | درجه آزادی | سطح معناداری |
زیبایی ظاهری | 84 | 17/95 | 989/778 | 12 | 0/001 |
قابل تنظیم با نیاز کاربر برای استراحت و پذیرایی | 16 | 3/42 | |||
ارگونومی و راحتی | 202 | 43/16 | |||
تناسب با فضا و سایر اجزا دکوراسیون | 22 | 4/70 | |||
حداقل اشغال فضا | 28 | 5/98 | |||
عملکرد چندگانه(تختخوابشو،ماساژ...) | 13 | 2/78 | |||
سهولت جابجایی و حمل | 7 | 1/50 | |||
رضایت از کیفیت متریال و ساخت | 48 | 10/26 | |||
قیمت مناسب | 5 | 1/07 | |||
نظافت آسان | 9 | 1/92 | |||
خوشایندی و زضایت روانی | 14 | 2/99 | |||
طراحی خوب | 16 | 3/42 | |||
امکان چیدمان متفاوت | 4 | 0/85 |
جدول 3: نتایج آزمون کایدو برای بررسی پاسخ افراد به متعلق دانستن خود به گروه خاصی در جامعه
Table 3: The results of the Chi-square test to examine the response of individuals to belonging to a particular group in society
گویه | فراوانی | درصد فراوانی | مقدار آماره کایدو | درجه آزادی | سطح معناداری |
دینی و مذهبی | 13 | 3/10 | 952/699 | 13 | 0/001 |
دانشگاهی و فرهیخته | 41 | 9/79 | |||
سیاسی | 5 | 1/19 | |||
مردم عادی | 29 | 6/92 | |||
طبقه متوسط اقتصادی | 63 | 15/04 | |||
خیرین و فعالان اجتماعی | 9 | 2/15 | |||
روشنفکران | 10 | 2/39 | |||
مشاغل | 39 | 9/31 | |||
تلاشگران | 10 | 2/39 | |||
رزمندگان | 1 | 0/24 | |||
کارآفرینان | 1 | 0/24 | |||
هنرمندان | 10 | 2/39 | |||
پیرومد | 8 | 1/91 | |||
هیچ گروهی | 180 | 42/96 |