افزایش عملکرد و نوآوری در مراکز درمانی با اجرای راهبرد هم رقابتی
الموضوعات :محمدتقی امینی 1 , حسن فراتی 2 , مهدی حدادزاده 3 , مهرداد پریسای 4
1 - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - دانشجوی دکترای گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی: هم رقابتی, نوآوری, عملکرد درمانی, ناآرامیهای بازار, شدت رقابت,
ملخص المقالة :
چکیده: مقدمه: امروزه مشکلات موجود درصنعت درمان، باعث کاهش نوآوری و عملکرد مراکز درمانی، افزایش هزینه آنها و طولانیشدن دوران بهبودی بیماران گردیده است. توجه ویژه دولت به این صنعت و همکاری توام با رقابت میان این مراکز میتواند راه حل مناسبی در این زمینه باشد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی تاثیر این استراتژی بر فعالیتهای نوآوری و عملکردی مراکز بهداشتی با در نظر گرفتن تاثیرات ناپایداریهای بازار، رقابت میان بیمارستانها و تاثیرات تیمهای پزشکی براین عوامل صورت گرفته است. روش پژوهش: این پژوهش، پژوهشی کاربردی و از نوع مطالعات تحلیلی مشاهده ای مقطعی است. برای تعیین روایی از روایی محتوا و برای تعیین پایایی از معیار های آلفای کرونباخ و همگون استفاده گردید. جامعه مورد مطالعه تعداد1250 نفر از کارکنان و پزشکان بیمارستانهای خصوصی در جنوب کشور بود. روش نمونه گیری، خوشه ای و جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه صورت گرفت. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 205 نفر برآورد شد و تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد که میان استراتژی هم رقابتی و نوآوری و عملکرد مراکز درمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: این استراتژی ضمن افزایش نوآوری و عملکرد مراکز درمانی به کاهش هزینهها، افزایش کیفیت خدمات و کاهش زمان بهبودی بیماران کمک مینماید. ناپایداریهای موجود در بازار درمان و میزان رقابت میان بیمارستانها تعدیل کننده رابطه استراتژی هم رقابتی با نوآوری مراکز بهداشتی است.
1- Berta P, Moscone F. The association between hospital cooperation and the quality of healthcare. Regional Studies, 2022; 56(11): 1858-1873.
2- Waszyk-Nowaczyk M, Guzenda W, Kamasa K, Pawlak K, Bałtruszewicz N, K, Białoszewski A and Merks P. Cooperation Between Pharmacists and Physicians – Whether It Was Before and is It Still Ongoing During the Pandemic? J Multidiscip Healthc, 2021; l14: 2101–2110.
3- Bendowska A, Baum E. The Significance of Cooperation in Interdisciplinary Health Care Teams as Perceived by Polish Medical Students; 2023.
4- Boroujerdi, M, Aghazadeh H, Nazari M. Development of a conceptual model of competitive cooperation in the relations of engineering service companies. Management research in Iran, 2021; 25(1): 161-137. [In Persian]
5- Crick J M. Crick D. Coopetition and COVID-19: Collaborative business-to-business marketing strategies in a pandemic crisis, Industrial Marketing Management; 2020.
6- Andrews R, Greasley S, Knight S, Sireau S, Jordan A, Bell A, White P. Collaboration for clinical innovation: a nursing and engineering alliance for better patient care.Journal of Research in Nursing, 2020; 25(3): 291–304.
7- Raza-Ullah T. Experiencing the paradox of coopetition: A moderated mediation framework explaining the paradoxical tension–performance relationship, Long Range Planning; 2020.
8- Sahib al-Dari, M. Examining the role of competitive strategy in the innovative performance of information technology companies with regard to the mediation of the capacity to absorb and share knowledge. Science Promotion, 2021; 11: 245-274. [In Persian]
9- R. Brekke Canta C, Siciliani L, Straume O. Hospital competition in a national health service: Evidence from a patient choice reform Kurt Journal of Health Economics, 2021; 79: 102509
10- Soltani M, Kardnaj A, Irani H, Hassan Beigi N. Presenting a model of factors affecting the formation and consequences of competition: mixed research. Business Management Perspectives, 2021; 20(45): 39-64. [In Persian]
11- Beninger, S, Francis, J. N. Collective Market shaping by competitors and its contribution to market resilience. Journal of Business Research, 2021; 122(1): 293-303
12- Blanka, C., & Traunmüller, V. Blind ate?Intermediaries as matchmakers on the way to start-up-industry coopetition. Industrial Marketing Management, 2020; 90: 1-13.
13- Venkat Venkatraman. Digital Matrix, translated by: Mehdi Shami Zanjani, Mostafa Baziar, Hormazd Publishing House, Tehran; 2018.
14- Sharifi Rad, M S. What is a competitive partner? Available at: Sanjaman's blog. http;//www.WHO/health- services; 2022.
15- vafadar Z. Necessity of teamwork and interprofessional cooperation in intensive care units. Special Care Nursing, 2019; 13(1): 5-10.
16- Stephanie M T, Schaaf M , Sriram V, Scott K, Dalglish S L, Marie N E, & et al. Power analysis in health policy and systems research: a guide to research conceptualization.Bjm Global Health, 2021; 6(11)..
17- Nazari M, Rodani A. Presentation of competitive categories and their ranking based on fuzzy AHP method in milk and dairy industries. Executive Management, 2022; 14(27): 470-492. [In Persian]
18- Soltani M, Shahbazi M, Hamidizadeh A, Ahmadian AA. Analytical and systematic review of theories related to competitive strategy as a conflict in strategic management literature. Iranian Management Sciences, 14th year, 2018; 53: 135-173. [In Persian]
19- Niemczyk J. Trzaska R. Network Approach in Industry 4.0: Perspective of Coopetition, Contemporary Challenges in Cooperation and Coopetition in the Age of Industry, 2020; 4: 139-154.
20- Seostianin M, Neumann-Podczaska A, Wieczorowska-Tobis K. Towards effective collaboration of physicians and pharmacists for the care of older people [including COVID-19 perspective, journal of Medical Science, 2020; 89(2).
21- Shahdoost Moghadam S, Leal S. How Should Physicians and Pharmacists Collaborate to Motivate Health Equity in Underserved Communities?Ama Journal of Ethics, 2021; 23(2): 117-126.
22- Ineveld M V, Wijngaarden J, Scholten G. Choosing cooperation over competition; hospital strategies in response to selective contracting.Health planning and management, 2018; 33(4): 763-1217.
23- Alhosseiny H M. The Impact of Strategic Planning, Strategic Thinking, and Strategic Agility on Competitive Advantage: Literature Review. Academy of Strategic Management Journal; 2023. [Print ISSN: 1544-1458; Online ISSN: 1939-6104]
24- Hunitie M. Affiliation Impact of Strategic Leadership onStrategic Competitive Advantage ThroughStrategic Thinking and Strategic Planning:A A bi-Meditatipnal Research; 2018.
25- Haldane V, . Chuah Fiona L. H. Community participation in health services development, implementation, and evaluation: A systematic review of empowerment, health, community, and process outcomes. PLoS One.; 2019; 14(5): e0216112. Published online 2019 May 10. doi: 10.1371
26- Kelly C J. Promoting innovation in healthcare. Future Healthc J. 2017 Jun; 2017; 4(2): 121–125. doi: 10.7861/futurehosp.4-2-121
27- Ritter A, Barrett l Ven de Ven K. Improve communication, coordination and collaboration between alcohol and other drug treatment funders. Australian Government Department of Health and Aged Care; 2021.
28- Böhm R. Rockenbach B. The inter-group comparison-intra-group cooperation hypothesis: comparisons between groups increase efficiency in public goods provision; 2013.
29- Pita Barros P, Werner B. F. B, Thomson S, and Varkevisser M. Competition among health care providers: helpful or harmful?Eur J Health Econ, 2016; 17: 229–233.
30- Elrod J K, Fortenberry Jr J L. Catalyzing marketing innovation and competitive advantage in the healthcare industry: the value of thinking like an outsider BMC Health Services Research, 2018; Article number: 922.
31- R. Brekke, Canta C, Siciliani L, Straume O R. Hospital competition in a national health service: Evidence from a patient choice reform Kurt Journal of Health Economics, 2021; 79: 102509
32- Cooper z. Bloom N, Gaynor Z M, Gibbons S, Jones S. Does Hospital Competition Save Lives? Evidence from the English NHS Patient Choice Reforms. The Economic Journal, 2011; 121(554): F228–F260. https://doi.org/10.1111/j.1468-0297.2011.02449.x
33- Jahantabinejad A, Golkhand A. The effect of positive and negative shocks on public health expenditures during the periods Business on health status in Iran. Health and treatment management, 2023; 03(4): 87-103. [In Persian]