مفهومسازی سلامت اجتماعی از طریق تبلیغات ویروسی
الموضوعات : medical documents
شیما شاه حسینی بیده
1
,
سیدحسن حاتمی نسب
2
,
شهناز نایب زاده
3
,
محمدرضا دهقانی اشکذری
4
,
سیدمجید میرحسینی
5
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت کارآفرینی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
5 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: سلامت اجتماعی, تبلیغات ویروسی, مرور سیستماتیک, غربالگری فازی, تحلیل محتوا,
ملخص المقالة :
مقدمه: تبلیغات ویروسی به عنوان یک استراتژی کارآمد در ارتقا سطح سلامت اجتماعی جامعه نقش به سزایی را ایفا میکنند. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی مقالات حوزه تبلیغات ویروسی و شناسایی و اولویتبندی شاخصها در حوزه سلامت اجتماعی است. روش پژوهش: در این مطالعه با مروری سیستماتیک و با توجه به دستورالعمل PRISMA به بررسی مقالات چاپ شده در حوزه بازاریابی ویروسی طی فاصله زمانی 2001 تا 2022 میلادی در پایگاه Wos پرداخته و دادهها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی هدایت گردید. سپس با استفاده از غربالگری فازی شاخصهای موثر شناسایی و با بکارگیری روش فازی اولویتبندی شدند. یافتهها: با تحلیل محتوا کیفی مقالات منتخب، 26 شاخص استخراج و با استفاده از روش غربالگری فازی 17 شاخص به عنوان شاخصهای موثر شناسایی و با روش فازی اولویتبندی شدند. نتیجهگیری: حوزه سلامت اجتماعی به شکل مداوم در جستجوی راههایی برای هماهنگ نمودن خود با فناوریهای جدید است. بنابراین استفاده اصولی و صحیح از تبلیغات ویروسی میتواند به عنوان چشم اندازی جدید در حوزه سلامت اجتماعی در نظر گرفته شود. نتایج پژوهش نشان داد از بین 17 شاخص تایید شده، اطلاعرسانی، خلاقیت، قابل اعتماد بودن منبع، نوآوری در پیام و دسترسپذیری به ترتیب بیشتری ظرفیت و شاخصهای تخصصی بودن پیام، خیال پردازی، محرک اجتماعی، تعاملی بودن و نیت درک شده منبع کمترین ظرفیت را میتوانند در ارتقا و رشد چشمگیر سلامت اجتماعی داشته باشند.
