عوامل موثر بر جذب گردشگری پزشکی در بیمارستانهای منتخب آموزشی درمانی دانشگاه شهید بهشتی سال 1401
الموضوعات :آزاده خسروی فارسانی 1 , سمیه حسام 2 , شقایق وحدت 3
1 - کارشناسارشد گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت خدمات سلامت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری پزشکی, دانشگاه شهید بهشتی, جذب,
ملخص المقالة :
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر جذب گردشگری پزشکی در بیمارستانهای منتخب آموزشی درمانی دانشگاه شهید بهشتی سال 1401 بود. روش پژوهش: این تحقیق یک تحقیق کاربردی بود. تعداد 200 نفر از مدیران و کارکنان این بیمارستانها وارد مطالعه شدند و از این میان 127 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته 24 سوالی برگرفته از پیشینه تحقیق و با انجام تاییدات روایی و پایایی به میزان 711/. و 802/. استفاده شد. از آزمون آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، تی تکنمونهای و تحلیل عاملی تاییدی با نرمافزار SPSS و PLS استفاده گردید. یافتهها: در مجموع تمامیعوامل با مقادیر ویژه بالاتر از یک توانستهاند 91.371 از واریانس 24 گویه مربوط به پرسشنامه را تبیین کنند. با توجه به این که کلیه مقادیر بالاتر از 0.7 میباشد، بنابراین آلفای کرونباخ متغیرهای پژوهش تأیید میشود. با توجه به جدول AVE همه سازهها بزرگتر از 5/. است و در نتیجه روایی همگرای مدل و مناسب بودن برازش مدلهای اندازهگیری تأیید میشود. نتیجهگیری: بررسیها نشان داد بعد فضای فیزیکی مناسب بیمارستانی، بعد زیرساختهای حمایتی از بیماران خارجی، بعد تقویت سیستم حمل و نقل، بعد تقویت بازاریابی، بعد نقش کادر پزشکی مجرب، بعد کیفیت ارائه خدمات درمانی و بعد احترام به عقایدگردشگران در جذب گردشگری پزشکی تاثیر دارد.
1- Noami Abdallah, Chatrooz Azadeh. A systematic review of medical tourism in Iran and a case study of Tehran University of Medical Sciences. Health benefits 1396; 11(5): 598-609.
2- Husseininezhad R, Jamalodin Daryabari S. The role of regional tourism sustainable development (Case study: Health tourism Ardabil province). Quarterly of Geography (Regional Planning). 2017; 27(1): 55-63. [In Persian]
3- Shaykh al-Islam Kandolosi, Nader, number 1401, individual responsibility for health in prioritizing the provision of health services by health and treatment policy makers in Iran, health and treatment management, 1401; (2)13; 19-27.
4- Nona Tavakoli, Saravi Mohammadian. Investigation and prioritization of factors affecting the attraction of health tourism; 2015: 69-76.
5- Akbaresh Khodayari Zarnaq, R, Torani, S, Qadri, A, Salehi, M, Jafari, H. Evaluation of the capabilities of selected educational-therapeutic hospitals of Tehran University of Medical Sciences in attracting medical tourists based on patient-centered standards of the International Joint Commission. Hospital, 1389; 9(3): 51-56.
6- Azar A & Khosravani F. Research in soft operation. 2nded. Tehran: Industrial Management Organization; 2016: 252-68. [In Persian]
7- Chegin M. Developing a framework for the development of health tourism infrastructure in Iran. Journal of Tourism Planning and Development, 2022; 11(41): 201-24. [In Persian]
8- Anabestani AA & Anabestani Z. Factors affecting the choice of Mashhad as objective medical tourism. Journal of Urban Tourism, 2015; 2(3): 275-89. [In Persian]
9- Izadi M, Ayoobian A, Nasiri T, Joneidi N, Fazel M & Hosseinpourfard MJ. Situation of health tourism in Iran opportunity or threat. Iranian Journal of Military Medicine, 2012; 14(2): 69-75. [In Persian]
10- Asadi R, Daryaei M. Strategies for development of Iran health tourism. Eur J Soc Sci, 2011; 23(3): 329-44.
11- Timuri and Ghanezadeh, 2019, ranking the effective factors in attracting health tourists in Tabriz: a case study with a multi-criteria decision-making model approach, the third national conference on organizational transformation and innovation with the approach of the Iranian Islamic model of progress, Mashhad, HTTPS://CIVILICA. COM/DOC/963005
12- Asgranjad Nouri. The effect of perceived value on the mental image of the destination, satisfaction and loyalty of medical tourists, a case study. Health Management Quarterly, 1398; 20 (67): 64-74.
13- Zanker M., Fuchs M., Höpken W., Tuta M., Müller N. Evaluating Recommender Systems in Tourism - A Case Study from Austria. In: P. O'Connor, Information and Communication Technologies in Tourism, Proceedings ENTER; 2008: 24-54.
14- Ahmadi SA, Paknejad-Rizi SMM & Raeissi P. The effective factors on health tourism marketing in hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences. Journal of Hospital, 2022; 21(2): 48-59. [In Persian]
15- Ponnada, M, Jakkilinki, R & Sharda N. Developing Visual. Tourism Recommender Systems. The IRMA Community; 2007.
_||_1- Noami Abdallah, Chatrooz Azadeh. A systematic review of medical tourism in Iran and a case study of Tehran University of Medical Sciences. Health benefits 1396; 11(5): 598-609.
2- Husseininezhad R, Jamalodin Daryabari S. The role of regional tourism sustainable development (Case study: Health tourism Ardabil province). Quarterly of Geography (Regional Planning). 2017; 27(1): 55-63. [In Persian]
3- Shaykh al-Islam Kandolosi, Nader, number 1401, individual responsibility for health in prioritizing the provision of health services by health and treatment policy makers in Iran, health and treatment management, 1401; (2)13; 19-27.
4- Nona Tavakoli, Saravi Mohammadian. Investigation and prioritization of factors affecting the attraction of health tourism; 2015: 69-76.
5- Akbaresh Khodayari Zarnaq, R, Torani, S, Qadri, A, Salehi, M, Jafari, H. Evaluation of the capabilities of selected educational-therapeutic hospitals of Tehran University of Medical Sciences in attracting medical tourists based on patient-centered standards of the International Joint Commission. Hospital, 1389; 9(3): 51-56.
6- Azar A & Khosravani F. Research in soft operation. 2nded. Tehran: Industrial Management Organization; 2016: 252-68. [In Persian]
7- Chegin M. Developing a framework for the development of health tourism infrastructure in Iran. Journal of Tourism Planning and Development, 2022; 11(41): 201-24. [In Persian]
8- Anabestani AA & Anabestani Z. Factors affecting the choice of Mashhad as objective medical tourism. Journal of Urban Tourism, 2015; 2(3): 275-89. [In Persian]
9- Izadi M, Ayoobian A, Nasiri T, Joneidi N, Fazel M & Hosseinpourfard MJ. Situation of health tourism in Iran opportunity or threat. Iranian Journal of Military Medicine, 2012; 14(2): 69-75. [In Persian]
10- Asadi R, Daryaei M. Strategies for development of Iran health tourism. Eur J Soc Sci, 2011; 23(3): 329-44.
11- Timuri and Ghanezadeh, 2019, ranking the effective factors in attracting health tourists in Tabriz: a case study with a multi-criteria decision-making model approach, the third national conference on organizational transformation and innovation with the approach of the Iranian Islamic model of progress, Mashhad, HTTPS://CIVILICA. COM/DOC/963005
12- Asgranjad Nouri. The effect of perceived value on the mental image of the destination, satisfaction and loyalty of medical tourists, a case study. Health Management Quarterly, 1398; 20 (67): 64-74.
13- Zanker M., Fuchs M., Höpken W., Tuta M., Müller N. Evaluating Recommender Systems in Tourism - A Case Study from Austria. In: P. O'Connor, Information and Communication Technologies in Tourism, Proceedings ENTER; 2008: 24-54.
14- Ahmadi SA, Paknejad-Rizi SMM & Raeissi P. The effective factors on health tourism marketing in hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences. Journal of Hospital, 2022; 21(2): 48-59. [In Persian]
15- Ponnada, M, Jakkilinki, R & Sharda N. Developing Visual. Tourism Recommender Systems. The IRMA Community; 2007.