مدلهای ذهنی سرمایهگذاران خرد در مواجهه با بازار سرمایه کشور با استفاده از تکنیک استعارههای ذهنی زالتمن (موردمطالعه: سرمایهگذاران خرد بورس اوراق بهادار تهران ساکن خوزستان)
الموضوعات : دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
حسن شه طالع
1
(گروه مدیریت بازرگانی، واحد امیدیه، دانشگاه ازاد اسلامی، امیدیه، ایران)
مریم درویشی
2
(گروه مدیریت بازرگانی، واحد امیدیه، دانشگاه ازاد اسلامی، امیدیه، ایران(نویسندۀ مسئول))
جابر محمد موسایی
3
(گروه مدیریت بازرگانی، واحد امیدیه، دانشگاه ازاد اسلامی، امیدیه، ایران)
الکلمات المفتاحية: نگاشت نقشه ی ذهنی, سرمایه گذاران خرد بورس اوراق ب, تکنیک استعاره های ذهنی زالتمن,
ملخص المقالة :
در این پژوهش باهدف درک عمیق ازآنچه سرمایهگذاران خرد بورس اوراق بهادار تهران برداشت میکنند، از طریق رویکرد کیفـی و مصاحبه محور و با استفاده از تکنیک زیمت، به بررسی و تحلیل ساختارهای شـناختی سرمایهگذاران خرد بورس اوراق بهادار تهران، پرداختهشده است. در این راستا با سیزده نفر از سرمایهگذاران خرد بورس اوراق بهادار تهران ساکن استان خوزستان مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و نقشهی ذهنی سرمایهگذاران خرد بورس استخراج گردید. شش مقولهی اصلی استخراجشده عبارتاند از ویژگیهای بازارهای مالی، انواع بازار مالی، ویژگیها و عملکردهای بازار سرمایه، نقش دولتها در بازار سرمایه، جامعه و بازار سرمایه و بازیگران اصلی بازار سرمایه میباشد. بر اساس مدلهای ذهنی بهدستآمده سرمایهگذاران خرد در بخش مقولات فرعی مشخص شد که، محور اصلی رشد اقتصادی کشور یعنی سرمایهگذاری و پسانداز بهشدت تحت تأثیر کاهش اعتماد مردم و بخش خصوصی به سیاستهای دولت و بانک مرکزی خدشهدار شده است. در ادامه این تأثیر، توسعهی بازارهای مالی بهعنوان مهمترین و اثربخشترین راهبرد کشورهای توسعهیافته به شکل نامطلوبی در کشور غیرموثر خواهد بود. شاید بتوان بزرگترین برداشت ذهنی سرمایهگذاران خرد را در دوری جستن از هر آنچه بهعنوان مهمترین مزایا و ویژگیهای بازارهای سرمایه و سرمایهگذاری در بورس نامیده میشود (شفافیت و امنیت در سرمایهگذاری، کنترل ریسک خروج داراییها و سرمایههای خرد از پروژههای بلندمدت) که درنهایت کاهش شدید رشد اقتصادی، تورم، کاهش ارزش پول ملی و کاهش کیفیت زندگی عمومی مردم در کشور را به دنیال خواهد داشت.
brand image and its impact on consumer purchase decisions, The
International Journal of Business & Management, 6(2), 2321-8916.
55, 52–66.
_||_