ارائه مدل کمی سکوی اجتماعی معاملاتی در بازار سرمایه ایران
الموضوعات : دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
شاهین احمدی
1
(دانشجوی دکتری مهندسی مالی، گروه مدیریت مالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
علیرضا حیدرزاده هنزائی
2
(استادیار، گروه مدیریت مالی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. (نویسنده مسئول))
حمیدرضا کردلویی
3
(دانشیار، گروه مدیریت مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران.)
مهدی معدنچی زاج
4
(استادیار، گروه مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی، تهران، ایران.)
شادی شاهوردیانی
5
(استادیار گروه مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: سکوی اجتماعی, معاملات اجتماعی, مدلسازی معادلات ساختاری, تحلیل عاملی,
ملخص المقالة :
توسعه بازارسرمایه و نفوذ اینترنت، نیازبه سکوی اجتماعی معاملاتی دربازار سرمایه ایران رانمایان میکند. هدف پژوهش، ارائه مدل کمی سکوی اجتماعی معاملاتی در بازار سرمایه ایران بر مبنای رتبهبندی ابعاد و شاخصهای اثرگذار میباشد. پژوهش بر مبنای هدف کاربردی، بر مبنای روش جمعآوری داده توصیفی- پیمایشی، و بر مبنای نوع داده ترکیبی است و ابعاد و شاخصهای اثرگذار بر سکی اجتماعی معاملاتی در بازار سرمایه ایران را شناسایی و رتبهبندی میکند. با استفاده از ماتریس نظری استخراج شده از پیمایش انجام شده، پژوهش حاضر با رویکردی کمی، بر مبنای 380 پرسشنامه قابلتحلیل گردآوریشده ازفعالان حوزههای مرتبط انجام شد و روایی و پایایی با بکارگیری تحلیل عاملی تاییدی، بررسی شد. از ضرایب استاندارد مسیر برای رتبه بندی ابعاد سکوی اجتماعی معاملاتی و از اسمارت پیالاس برای تدوین مدل تحلیل عاملی تاییدی و در نهایت از آزمون تی یک نمونهای و آنالیز رتبهای فریدمن برای رتبهبندی شاخصهای سکوی اجتماعی معاملاتی استفاده شده است. ضرایب استاندارد مسیر 52شاخص مرتبط با 11 بعد، به رتبهبندی ابعاد انجامید که مهمترین آنها از نظر رتبه به شرح زیر می باشند: 1) شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی، 2) شاخصهای توسعه مالی و تعامل بازارها ، 3) آموزش سرمایهگذاران و ممانعت تودهواری، 4) تحلیل سهام و برآورد بازدهی، 5) ساختار و وضعیت کلی سکوی اجتماعی، 6) بررسی صورتهای مالی و حقوق مالکانه، 7) مدیریت ریسک، 8) مدیریت موجودی، 9) نسبتهای مالی و ارزش گذاری، 10) رقابتپذیری شرکتها، و 11) فناوری سکوی اجتماعی معاملاتی. اثرات ابعاد و شاخصهای مدل فوق نشان میدهد بعد کمک به شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی در بازار سرمایه بالاترین رتبه، و اطلاعات مربوط به ساختار و وضعیت فناوری سکوی اجتماعی معاملاتی، پایینترین رتبه را دارند. پژوهش حاضر به دلیل پرداختن به مقوله سکوهای اجتماعی معاملاتی، و انجام کار ترکیبی کیفی-کمی به منظور شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مولفههای سکوی اجتماعی معاملاتی اولین مورد پژوهشهای داخلی در این حوزه به حساب میآید.
internet stock message boards. The Journal of Finance, 2004. 59(3): p. 1259-1294.
_||_