یک رویکرد تحلیل پوششی دادهها جهت بررسی تاثیر مکانیزه نمودن سیستم تعمیرات بر بهره وری کارکنان همراه با یک مطالعه موردی
الموضوعات :محمدرضا سلطانی 1 , عبداله هادی وینچه 2
1 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، اصفهان، ایران
2 - گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: Computerized maintenance manag, Job Satisfaction, Data Envelopment Analysis, Reliability, Production stability,
ملخص المقالة :
با وجود روند رو به رشد سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، پیاده سازی سیستم مکانیزه تعمیرات (CMMS) در صنایع نیروگاهی ایران میتواند کمک شایانی به مدیریت بهینه فعالیتهای نگهداری و تعمیرات و به دنبال آن کاهش خرابی تجهیزات، افزایش قابلیت اطمینان، افزایش پایداری تولید و مهمتر از همه افزایش کارائی و بهرهوری کارکنان این صنعت نماید. هدف این مقاله بررسی تاثیر مکانیزه نمودن فرآیند تعمیرات بر کارائی کارکنان نیروگاه جنوب اصفهان، اندازهگیری کارایی کارکنان، شناسائی کارکنان کارا و ناکارا و رتبهبندی کارکنان کارا و نهایتاً بررسی و مقایسه میزان تاثیر عوامل موثر در کارایی آنها به منظور افزایش بهرهوری سازمان با رویکرد رضایتمندی شغلی میباشد. بدین منظور پس از شناسائی عوامل مؤثر در رضایت شغلی کارکنان که از طریق پرسشنامههای توزیع شده در بین 40 نفر از کارکنان مرتبط با CMMS صورت گرفته، یک مدل تحلیل پوششی دادهها شامل 4 ورودی و خروجی رضایت شغلی تعریف گردیده است. با حل مدل به روش CCR کارکنان کارا و ناکارا مشخص گردیده و نتایج تحلیل حساسیت بر روی ورودیهای مدل ، تاثیر هر ورودی را بر روی خروجی مطابق با رتبهبندی زیر مشخص نموده است. 1- ایمن و ارگونومیک بودن محیط کار، 2- مکانیزه نمودن فرایند تعمیرات (CMMS)، 3- آموزش، 4- ماهیت شغلی. نتایج نشان داد که CMMS دارای رتبه دوم در بین سایر عوامل تاثیرگذار میباشد. نهایتاً پرسنل کارا با روش اندرسون پترسون رتبهبندی گردیدهاند.