مقایسه بین تسلط مغزی و عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه هشتم و نهم دوره متوسطه
الموضوعات :
شیرین باقری طولابی
1
(گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
فرهاد حسین زاده لطفی
2
(گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
علی ایرانمنش
3
(گروه ریاضی،دانشکده علوم ریاضی،دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران)
مهدی آژینی
4
(گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
احمد شاهورانی سمنانی
5
(گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: Brain dominance, Mathematics, Mathematical performance,
ملخص المقالة :
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه ی بین ربع های مغزی ندهرمان و عملکرد ریاضی دانش آموزان انجام پذیرفت. حجم نمونه طبق جدول مورگان200 نفر از دانش آموزان دختر پایه هشتم و نهم است که در کلاس درس معلم انجام شد . ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی سنجش تسلط مغزی و آزمون عملکرد ریاضی بود. برای تحلیل آزمون فرضیه ها از مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار Amos استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین ربع های مغزی ندهرمان و عملکرد ریاضی در دانش آموزان پایه هشتم و نهم رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد.و با هم ارتباط مستقیم دارند . در نتیجه ربع های مغزی می توانند عملکرد ریاضی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهند. و رابطه بین تسلط مغزی و عملکرد ریاضی دانش آموزان نهم دوره متوسطه قوی تر از پایه هشتم می باشد. و این نتیجه نتیجه نهایی ای بود که حاصل شد .