تأثیر نوآوری باز بر اصالت برند باشگاههای فوتبال با میانجیگری تصویر ذهنی برند
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشیامیر درخشان 1 , مهدی کهندل 2 , حسین عبدالملکی 3 , سید نعمت خلیفه 4
1 - دانشجو دکترا تخصصی گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - استادیارگروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: باشگاههای فوتبال, اصالت برند, تصویر ذهنی برند, بازاریابی ورزشی, نوآوری باز,
ملخص المقالة :
هدف از این مطالعه تاثیر نوآوری باز و بازاریابی شبکههای اجتماعی بر اصالت برند باشگاه های فوتبال با میانجیگری ارزش آفرینی و تصویر ذهنی برند بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی و جزو تحقیقات کاربردی بود و با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری را هواداران باشگاه های فوتبال در لیگ های فعال کشور تشکیل می دادند. به منظور جمعآوری اطلاعات لازم از پرسشنامههای نوآوری باز پیتر و همکاران (2016) (88/0=α)، پرسشنامه بازاریابی شبکههای اجتماعی کیم و همکاران (2017) (77/0=α)، پرسشنامه اصالت برند کادیرو (2010) (89/0=α)، پرسشنامه ارزش آفرینی زینودین و همکاران (2012) (89/0=α) و پرسشنامه تصویر ذهنی الریچ (2009) (70/0=α) استفاده گردید. تعداد500 پرسشنامه توزیع و 428 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش های توصیفی و مدل معادلات ساختاری و تحلیل-های تعقیبی از نرم افزار Spss و لیزرل استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل تاثیر نوآوری باز و بازاریابی شبکه های اجتماعی بر اصالت برند باشگاه های فوتبال با میانجی گری ارزش آفرینی و تصویر ذهنی برند از برازش مناسب برخوردار و معنادار است. در نتیجه میتوان گفت که نوآوری باز و بازاریابی شبکههای اجتماعی تأثیر قابلتوجهی در اصالت برند باشگاههای فوتبال دارند و میتوانند به ارزشآفرینی و تصویر ذهنی برند کمک کنند و بنابراین لازم است که باشگاه های فوتبال به حفظ هویت منحصربهفرد و متمایز خود از سایر باشگاهها اهمیت قائل شوند و برنامه اجرایی بدین منظور تدوین نمایند.
_||_