طراحی مدل راهبردهای شبکهسازی رسانهای در نظام اطلاعرسانی آموزشوپرورش بهمنظور رشد بالندگی حرفهای دبیران تربیتبدنی
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشیزیبا ملک محمدی فرادنبه 1 , حسن فهیم دوین 2 , محمد رضا اسماعیل زاده قندهاری 3 , کاظم چراغ بیرجندی 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 - دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
4 - استادیارگروه تربیت بدنی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
الکلمات المفتاحية: معلمان تربیتبدنی, شبکهسازی, آموزشوپرورش, بالندگی حرفهای.,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، طراحی مدل راهبردهای شبکهسازی رسانهای در نظام اطلاعرسانی آموزشوپرورش بهمنظور رشد بالندگی حرفهای دبیران تربیتبدنی میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آشنا با شبکهسازی رسانهای، نظام اطلاعرسانی آموزشوپرورش و بالندگی حرفهای دبیران تربیتبدنی است که شامل اساتید دانشگاهی (حداقل دو پژوهش در زمینه موضوع پژوهش و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه فرهنگیان)، مدیران حال حاضر و سابق روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش و ادارات آن (با سابقه مدیریتی بیش از 5 سال) و همچنین دبیران نخبه تربیتبدنی کشوری که دارای تحصیلات دکتری بودند. نمونه آماری بر مبنای رسیدن به اشباع نظری بهصورت روش هدفمند برآورد و نمونه¬گیری شد (16 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل و تفسیر مصاحبه خبرگان نشان داد که راهبردهای شبکهسازی رسانهای در نظام اطلاعرسانی آموزشوپرورش بهمنظور رشد بالندگی حرفهای دبیران تربیتبدنی شامل فعالیتهای رسانهای، اطلاعرسانی، انگیزشی، پژوهشی، درونسازمانی، میان سازمانی و برونسازمانی می¬باشد. در همین راستا پیشنهاد میشود که مدیران آموزشوپرورش بااهمیت اهداف و روشهای بالندگی دبیران تربیتبدنی آشنا شوند و با برگزاری جلسات آموزشی ضمن خدمت و با در اختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات آموزشی و نظارتی برای اجرای برنامه در جریان مشکلات و موانع و نیازهای موجود دبیران تربیتبدنی قرار گیرند.
Abolghasemi, A., Moradisoroush, M., Narimani, M., & Zahed, A. (2011). The relationship between personal initiative, religious orientation and organizational social capital and workers job performances in the productive centers. Knowledge & Research in Applied Psychology, 12(1), 86-94.
Armour, K. M., & Yelling, M. (2020). Effective professional development for physical education teachers: The role of informal, collaborative learning. Journal of teaching in physical education, 26(2), 177-200.
Bertschy, F, Kunzli, C, Lehmann, M. (2013). "Teachers' Competencies for the Implementation of Educational Offers in Field of Education for Sustainable Development". Sustainability, 5(12), 5067-5080.
Byers, T., Gormley, K. L., Winand, M., Anagnostopoulos, C., Richard, R., & Digennaro, S. (2022). COVID-19 impacts on sport governance and management: a global, critical realist perspective. Managing Sport and Leisure, 27(1-2), 99-107.
Chan, M. (2016). Mobile phones and the good life: Examining the relationships among mobile use, social capital and subjective well-being. New Media & Society, 17(1), 96-113.
Cleven, A. J., Renaud, A., Larose-Pierre, M., McQuade, B., Griffin, B. L., Johnson, C., & Hughes, J. A. (2023). Associating Growth Mindset with Emotional Intelligence and Why It’s Needed for Professional Identity Formation. American Journal of Pharmaceutical Education.
Dong, Y.; Bartol, K. M.; Zhang, Z. X. & Li, C. (2019). Enhancing employee creativity via individual skill development and team knowledge sharing: Influences of dual‐focused transformational leadership. Journal of Organizational Behavior, 38 (3), 439-458.
Higgs, N., & Stavness, I. (2021). Bayesian analysis of home advantage in North American professional sports before and during COVID-19. Scientific Reports, 11(1), 1-11.
Jodki, Akbar, Mohammadkhani, Kamran, Mohammad Davodi, Amirkhani. (2018). Presenting the model of professional growth of secondary school principals: a foundation data theory, 7th year school management journal, 2. (Persian).
Kadirzadeh, O., Faraji, S. (2013). Analysis of teachers' experiences of having two jobs; Qualitative study of causes and consequences, culture strategy, 7(26). (Persian).
Kamalvand, A., Afshari, M. (2021). Analysis of factors affecting the development of marketing in student sports. Research in Educational Sports, 22, 261-304. (Persian).
Karamati Moghadam, M. (2021). The state of performance of new media in relation to Iran's premier football league from the perspective of players and referees. Contemporary Research in Science and Research, 29, 47-55. (Persian).
Lander, N., Lewis, S., Nahavandi, D., Amsbury, K., & Barnett, L. M. (2020). Teacher perspectives of online continuing professional development in physical education. Sport, Education and Society, 27(4), 434-448.
Lisk, T. C. (2020). Social Media, Personality, and Leadership as Predictors of Job Performance (Doctoral dissertation, The Claremont Graduate University).
Meng, J., Williams, D., & Shen, C. (2015). Channels matter: multimodal connectedness, types of co-players and social capital for Multiplayer Online Battle Arena gamers. Computers in Human Behavior, 52, 190-199.
Mohammadi Tabar, Sh., Abbaspour, A., Khorsandi, A. (2017). The growth of faculty members of universities and higher education institutions with emphasis on the systemic approach, strategies of education in medical sciences, 11th period of Bahman and Esfand 2017, number 6 (52 consecutive) (Persian).
Mohed, M., Mustafajian, M., Zahedi, H. (2021). Developing effective strategies on the optimal performance of sports media with the aim of developing football. Sport Management, 54, 963-977. (Persian).
Nazdar, P., Keshavarz, L., Farahani, A., Rezaei Sufi, M. (2021). Analyzing the dimensions and components of promoting the professional growth of physical education teachers based on grand theory. Organizational Behavior Management Studies in Sports, 8(1): 11-27. (Persian).
Topçu, M. S., & Çiftçi, A. (2023). Co-design and implementation of community-based engineering enriched science units: Exploration of pre-service science teachers' professional development. Teaching and Teacher Education, 127, 104095.