ارائة مدل توسعة جغرافیای پول آفرینی در بسکتبال ایران
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشیایرج لطفی 1 , شهاب بهرامی 2 , محسن اسمعیلی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اقتصاد, بسکتبال, پولآفرینی, جغرافیا.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارائة مدل توسعة جغرافیای پولآفرینی در ورزش بسکتبال ایران انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته بود. نمونة آماری بخش کیفی شامل متخصصان آگاه به موضوع بودند که به منظور شناسایی این نمونهها، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت تعداد 13 نفر به عنوان نمونه در بخش کیفی مشخص گردیدند. همچنین جامعة آماری در بخش کمی شامل اساتید دانشگاهی آگاه به موضوع پژوهش، مدیران و کارشناسان فدراسیون بسکتبال ایران و همچنین برخی مدیران باشگاههای حرفهای فعال در ورزش بسکتبال بود. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامة نیمه ساختاریافته و پرسشنامة محققساخته استفاده گردی. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش حاضر از کدگذاری و همچنین آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. کلیة روند تجزیه و تحلیل دادهها در نرمافزارهای SPSS نسخه 20، PLS نسخه 2 و Maxqda نسخه 2018 انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد که متغیرهای دانشی، قانونی-حقوقی، فنی، انسانی، سیاسی و ترویجی به عنوان شرایط زمینهای نقش مهم و کلیدی در مسیر توسعه جغرافیای پول آفرینی در ورزش بسکتبال ایران دارد. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که توسعة جغرافیای پولآفرینی در ورزش بسکتبال ایران دارای پیامدهای ورزشی، شغلی و مالی میباشد. با توجه به نتایج مدل تحقیق مشخص گردید که تمامی روابط موجود در مدل دارای میزان ضریب تی معناداری (تی بالاتر از ۹۶/۱) میباشد که نشاندهنده معنادار بودن تأثیر میان روابط میباشد. توجه به تعاملات بین بخشی ملی و بینالمللی درروند ترویج ورزش بسکتبال و جذب سرمایهگذار و همچنین ایجاد حمایتهای بیمهای از فعالیتهای تجاری ایجادشده در ورزش بسکتبال میتواند نقش مهمی در جهت توسعة جغرافیای پولآفرینی در بسکتبال ایران دارد.
Ahmadi, M. (2015). "Geography of money creation in Iran", Piseh and Tejarat, 1-5. (Persian)
Ashuri, M., Kashif, M., Ghaffari, Sh., Eskandari, P. (2013). "Sports Marketing and Income Sources of Sports Competitions", the first international conference on political epic (with an approach to Middle East developments) and economic epic (with an approach to management and accounting), Roudhen, Islamic Azad University, Roudhen Branch. (Persian)
Barton, R. Aibinu, A. A. & Oliveros, J. (2019). "The Value for Money Concept in Investment Evaluation: Deconstructing its Meaning for Better Decision Making". Project Management Journal, 50(2), 210-225.
Basana, S. R., Malelak, M. I., & Tarigan, Z. J. H. (2023). The effect of excessive social networking sites on credit overuse behavior through money trust, money anxiety, and money power (Doctoral dissertation, Petra Christian University). 1-9
Bjärsholm, D. (2017). "Sport and social entrepreneurship: A review of a concept in progress". Journal of Sport Management 31, 1–41.
Glinsky, M. E., & Sievert, S. (2023). A new economic and financial theory of money. arXiv preprint arXiv:2310.04986.
Huth, C. (2020). "Who invests in financial instruments of sport clubs? An empirical analysis of actual and potential individual investors of professional European football clubs". European Sport Management Quarterly, 20(4), 500-519.
Krašovec, A. & Haughton, T. (2011). "Money, organization and the state: The partial cartelization of party politics in Slovenia". Communist and Post-Communist Studies, 44(3), 199-209.
Leach, S. & Szymanski, S. (2015). "Making money out of football". Scottish Journal of Political Economy, 62(1), 25-50.
Marín-Vinuesa, L. M. Scarpellini, S. Portillo-Tarragona, P. & Moneva, J. M. (2020). "The impact of eco-innovation on performance through the measurement of financial resources and green patents". Organization & Environment, 33(2), 285-310.
Miró, J., Natili, M., & Schelkle, W. (2023). Money Makes the World Go Round: How Much Difference Do Recovery and Resilience Plans Make to EU Reform Governance?. JCMS: Journal of Common Market Studies. 1-10
Meyers, A. W. Coleman, J. K. Whelan, J. P. & Mehlenbeck, R. S. (2001). Examining careers in sport psychology: Who is working and who is making money? Professional Psychology: Research and Practice, 32(1), 5.
Ratten, V. (2014). "Sport innovation: the role of social entrepreneurship and creativity in fostering sport related business activities". Presentation at the Research Colloquium on Societal Entrepreneurship and Innovation. Melbourne, Australia.
Rezaei Irani, I. (2014). "Sports marketing with an emphasis on new ways of making money", International Conference on New Researches in Industrial Engineering and Management, Tehran, Ilia Capital Idea Managers Company, 1-9. (Persian)
Roberds, W. (2016). "Review of Making Money: Coin, Currency, and the Coming of Capitalism by Christine Desan". Journal of Economic Literature, 54(3), 906-21.
Ross, M. L. (2017). "How to Make Money with Global Macro (a review)".
Salimian, M., Hosseini, S. (2016). "Wealth creation from green gold", the second international conference on entrepreneurship, creativity and innovation, Shiraz, Kharazmi Higher Institute of Science and Technology. (Persian)
Scotto, M. J. (1996). "Seven ways to make money from ISO 9000". Quality Progress, 29(6), 39.
Suggs, W. (2009). "Making Money--or Not--on College Sports". New Directions for Institutional Research, 144, 19-31.
Turner, P. & Shilbury, D. (2010). "The impact of emerging technology in sport broadcasting on the preconditions for interorganizational relationship (IOR) formation in professional football". Journal of sport management, 24(1), 10–44.
Wood, A. Griffin, T. Turner, D. Moore, M. Rogers, V. & Jefferson, T. (2016). "Money Making: Ultimate Guide to Learn How to Make Money Quickly and Easily By Selling on, Amazon FBA, Etsy and eBay".