تحلیل مدیریت برند و مسئولیتپذیری اجتماعی از منظر کارکنان فروشگاههای برند پوشاک خارجی
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشیبیتا محسنی زاده تهرانی 1 , سید صلاح الدین نقشبندی 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: مدیریت برند, فروشگاههای برند پوشاک خارجی, مسئولیتپذیری اجتماعی, کارکنان,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش تحلیل مدیریت برند و مسئولیتپذیری اجتماعی از منظر کارکنان فروشگاههای برند پوشاک خارجی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان فروشگاههای برند پوشاک خارجی بود که تعداد آنها 200 نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان بر همین مبنا حجم نمونه تعداد 125 نفر برآورد گردید و از روش نمونهگیری طبقهای استفاده گردید. شایان ذکر است که این پژوهش، توصیفی بوده و از نوع مطالعات همبستگی میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد مدیریت برند کلمن و همکاران (2011) و مسئولیتپذیری اجتماعی کارول (1999) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تایید10 نفر از صاحبنظران مدیریت ورزشی و بازاریابی ورزشی رسید. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیریت برند 85/0 و برای پرسشنامه مسئولیتپذیری اجتماعی 91/0 گزارش شد. لازم به ذکر است در این پژوهش کلیه تحلیلهای آماری در سطح خطای 05/0 و با کمک نرمافزارهای SPSS نسخه25 و Smart PLS نسخه3.2.6 انجام گردید. نتایج نشان داد که بین مدیریت برند و خرده مقیاسهای آن (ارتباطات پایدار، ابتکارات منابع انسانی، تمرکزی کارکنان به مشتری، هویت بصری برند و شخصیت برند) با مسئولیتپذیری اجتماعی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج شاخصهای برازش مدل اندازهگیری نشان داد که اثر مدیریت برند بر مسئولیتپذیری اجتماعی از شرایط مطلوبی برخوردار میباشد. با توجه به این یافتهها به مدیران فروشگاههای برند پوشاک خارجی پیشنهاد میشود جنبههای اجتماعی برندها را بیشتر تقویت کرده و برای آن استراتژیهای بازاریابی در نظر بگیرند و تلاش شود این استراتژیها مغایر با اهداف فروشگاههای برند پوشاک خارجی نباشد.
_||_