بررسی رابطه سواد رسانهای والدین با سواد حرکتی دانشآموزان با توجه به جنسیت دانشآموزان
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشی
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد - مدیرت رسانه ورزشی، دانشگاه علم فرهنگ، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سواد رسانه ای, والدین, سواد حرکتی, کارکرد سواد حرکتی, دانش آموزان دختر و پسر,
ملخص المقالة :
این تحقیق به بررسی رابطه آگاهی و اثربخشی والدین با سواد حرکتی فرزندانشان با توجه به جنسیت فرزندان میپردازد. به این منظور 100 دانشآموز (دختر و پسر) با میانگین سنی 10 تا 15 سال در منطقه شرق تهران بهطور تصادفی انتخاب و از طریق جدول مورگان نمونه تعیین شد. جهت ارزیابی سواد حرکتی شرکتکنندگان از زیر سازههای مدل سواد حرکتی (شایستگی بدنی، آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت) استفاده شد. اینگونه که دادههای شایستگی بدنی با استفاده از آزمون رشد حرکتی درشت ویرایش سوم اولریخ جمعآوری خواهد شد. علاوه بر این، از 200 نفر از والدین این دانشآموزان خواسته میشود تا اطلاعات ثبتشده در پرسشنامه فرزندانشان را تائید کنند و همچنین پرسشنامه سواد رسانهای را تکمیل کنند. برای اندازهگیری آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت، (ترکیب بدنی) BMI، (آمادگی هوازی) آزمون راه رفتن دویدن 540 متر، (آمادگی عضلانی) دو آزمون دراز و نشست نیمخیز و شنای سوئدی 90 درجه، (انعطافپذیری) آزمون انعطافپذیری بنشین و برسان، مورداستفاده قرار گرفت. همچنین بهمنظور ارزیابی کارکردهای حواس حرکتی از آزمون عصب ـ روانشناختی کانرز استفاده شد. برای آزمون فرضیههای این پژوهش از روش رگرسیون چندگانه ساده و همچنین همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکراهه با آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. سطحمعناداری 05/0 در نظر گرفته شد. نتایج این تحقیق از ارتباط معنیدار و مسقیم بین سواد رسانهای والدین با کارکردهای سواد حرکتی دانش آموزان حکایت دارد، همچنین نشان میدهد که رابطه سواد رسانهای والدین بر میانگین میزان سواد حرکتی دانشآموزان پسر بالاتر از دختران میباشند.
_||_