آموزش اسکیس؛ از نظر تا عمل
الموضوعات :
حسن رضائی
1
,
ایرج اعتصام
2
1 - دانش آموختۀ دکتری معماری دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - استاد پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
تاريخ الإرسال : 27 الإثنين , رجب, 1435
تاريخ التأكيد : 28 الإثنين , ربيع الأول, 1436
تاريخ الإصدار : 21 الإثنين , صفر, 1438
الکلمات المفتاحية:
تصوّر,
طرح واره,
چرخه اسکیس,
آموزش اسکیس,
آموزش معماری,
ملخص المقالة :
دیرزمانی است که نشر معماری با مشق معمار عجین شده و موضوع کاربردی و کثیرالرّوایت اسکیس همواره همچونطراحی مورد توجه بوده است. فراگیر معماری معمولاً در روندی آموزشی-تربیتی فاصله تصوّر، صورت و تصویر را با توسعۀمهارت های خود در ترسیم مشق می نماید و با اسکیس کردن است که به نشراندیشه و خیال پردازی می پردازد. اینچرخه در فرایند آموزش، سلسله مراتب اسکی سهای حصولی، حضوری وخلّق است که در ادبیات رایج آموزشی با واژگانکروکی، طرح شماتیک و اسکیس شناخته م یشوند. درک این سلسله مراتب به طور ضمنی با میزان فهم ما از تصوّر و طرح وارهو به طور صریح با میزان مهار تهای ما مرتبط است. در این پژوهش سعی شده با ارائه چرخه اسکیس از نظر تا عمل، ماهیتاین آداب با توجه آمیخته به کلیات و جزئیاتِ آموزش طراحی مدلسازی شود و از این رو وضعیت آموزش اسکیس به عنوان نمونهدرآزمون معماری دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شده اس
المصادر:
آذری ازغندی, جمشید. (1389). دنیای تصور، هنر و ادبیات از منظر سارتر. پژوهش ادبیات معاصر جهان، 58 , 5-30.
امید آذری, آرتور. (1387). آموزش اسکیس در معماری و معماری منظر. تهران: گنج هنر.
باقری, خسرو. (1389). ترکیبهای سازوار و التقاطی در نظریههای روان شناختی و تربیتی. مجله پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 1(2), 75.
ترابی نامی, محمد؛ و خرازی, سیدکمال. (1391). علوم اعصاب، مطالعات شناختی و شیوههای نوین آموزش پزشکی. (MEDIA) مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی , 2 (3), 34-24.
تقوائی, ویدا. (1389). از چیستی تا تعریف معماری. هویت شهر , 4 (7), 86-75.
جوادی, مرضیه؛ کیوا نآرا, محمود؛ و یعقوبی, مریم. (1389). رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی , 27, 254-246.
حجت, عیسی. (1390). مشق معماری. تهران, تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
خاک زند, مهدی؛ مظفر, فرهنگ؛ فیضی, محسن؛ و عظیمی, مریم. (1388). قیاس بصری و جایگاه آن درآموزش خلاق معماری. نشریه فرایند آموزش,4(2)، 162-153.
داندیس، دونیس ای. (1388). مبادی سواد بصری. (سعید آقایی, مترجم) تهران: گنج هنر. (نشر اثر اصلی 1973).
دورک, دانا. (1389). برنامه دهی معماری. (امیر سعید محمودی, مترجم) تهران: دانشگاه تهران. (نشر اثر اصلی 1995).
دی،ک،چینگ, فرانسیس. (1379). فرهنگ تصویری معماری. (محمود احمدی نژاد, مترجم) اصفهان: نشر خاک. (نشر اثر اصلی1995).
زرافشان, امین. (1384). باز خوانی فرایند طراحی معماری. معمار , 31, 43-23.
سعیدی, احمد. (1360). منطق نظری. تهران: بتونک.
شکوهی, کاوه؛هاشم نژاد,هاشم؛ اخلاصی, احمد؛ و صالح صدیق پور, بهرام. (1392). تأثیرات نرم افزار Sketch Up بر فرایند ترسیم اسکیسهای معماری. باغ نظر , 25, 38-29.
صادقی, زینب؛ و محتشمی, رضا. (1389). نقش فراشناخت در فرآیند یادگیری. فصلنامه راهبردهای آموزش , 3(4)، 148-143.
صدیق, مرتضی. (1388). آموزش اسکیس. تهران: حرفۀ هنرمند.
طایفه, احسان. (1390). ایده و خلاقیت در معماری ایرانی . تهران: علم معمار.
عباس زادگان, مصطفی؛ و ذکری, عباس. (1393). مفهوم معنی و فرآیند فهم آن در معماری. هویت شهر, 8(18), 5-12.
فلامکی, منصور. (1377). ریشهها و گرایشهای نظری معماری. تهران: نشرفضا.
فیضی, محسن؛ و خاک زند, مهدی. (1387). ترسیم نمودارها، کمکی به فرایند طراحی معماری. نشریه ی بین المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران، (ویژه نامه ی مهندسی معماری و شهرسازی) , 19(6)، 11-1.
لازیو, پل. (1386). اسکیس دست آزاد. (هوشمند علیزاده و شاهو کشاورزی, مترجم) اصفهان: نشر خاک. (نشر اثر اصلی2004).
لازیو, پل. (1387). تفکر ترسیمی برای معماران و طراحان. (سعید آقایی, مترجم) تهران: انتشارات گنج هنر. (نشر اثر اصلی2000).
لاوسون, برایان. (1384). طراحان چگونه می اندیشند؟. (حمید ندیمی, مترجم) تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. (نشر اثر اصلی2005).
محمودی, امیرسعید. (1383). تفکر در طراحی؛ معرفی الگوی تفکر تعاملی در آموزش معماری. هنرهای زیبا , 20, 36-27.
مهدوی نژاد, محمد جواد. (1384). آفرینشگری و روند خلّاقانه در آموزش معماری. نشریه هنرهای زیبا, 21, 57-66.
همیلتون, جان؛ مارش, جان؛ نورینگتون,رابرت؛ و فینمارک, شارون. (1383). کتاب مرجع طراحی و اسکیس. (محمود احمدی نژاد, مترجم)اصفهان: نشر خاک. (نشر اثر اصلی1995).
هوانسیان, نژده. (1390). دیزاین یا طراحی؟. معمار , 69, 74-79.
Alba, W., & HasherL, L. (1983). Is memory schematic? Psychological Bulletine, 91, 203-231.
Ayiran, N. (2007). The role of sketches in terms of creativity in design, education and the effect of a scientific ideal. ITU A|Z, 4(2), 52-66.
Bilda, Z., Geno, J., & PurcellL, T. (2006).To sketch or not to sketch. Design Studies , 27 (5), 587–613.
D.K.Ching, F., Jarzombek, M. M., & Prakash, V. (2007). A Global History of Architecture. Hoboken, New Jersey, USA: Wiely & Sons.
E. Dale (1969). Audiovisual Methods in Teaching, NY: Dryden Press.
Mayer, R. (2010). Applying the science of learning to medical education, the cross-cutting edge. Medical Education , 44 (6), 543-549.
Nadimi, H. (1996). Conceptualizing A Framework For Integrity In Architectural Education With Some References To Iran, Phd Thesis. York: institute of advanced architectural studies,university of york.
Rice, S. (2008). Sketching To Learn, Learning To Sketch. Sydney: Ph.D. Thesis, Faculty of Architecture, Design and Planning, University of Sydney.
Schon, D. (1985). The Design Studio. London: RIBA Publications.
10.Streminger, G. (1980). Hume’s Theory of Imagination. Hume Studies , 6 (2), 91-118.
_||_