ارزیابی مؤلفههای مؤثر بر افزایش رضایتمندی گردشگران در فرآیند مسیریابی (مطالعه موردی محله پایین خیابان مشهد)
الموضوعات :
تکتم حنایی
1
(استادیار، گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران)
ساناز سعیدی
2
(استادیار، گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.)
احسان ارمز
3
(استادیار، گروه ریاضی و آمار، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.)
شیما عابدی
4
(دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران)
الکلمات المفتاحية: رضایتمندی, مسیریابی, جاذبههای گردشگری, رمزگذاری و پردازش اطلاعات,
ملخص المقالة :
صنعت گردشگری بهعنوان دومین صنعت پردرآمد جهان، نقش مهمی در اقتصاد و رونق شهرها بر عهده دارد و افزایش رضایتمندی از چگونگی انتخاب مسیر برای رسیدن به نقاط جاذب، جلوگیری از سردرگمی در مسیریابی، نحوه دسترسی به خدمات و تسهیلات و تأمین انتظارات و توقعات گردشگران میتواند باعث افزایش تمایل به بازگشت به مقصد شود. هدف این پژوهش ارزیابی مؤلفههای تأثیرگذار برافزایش رضایتمندی گردشگران در فرایند مسیریابی است. روش تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ماهیت پیمایشی و مبتنی بر روش کمی است. بهمنظور گردآوری دادهها از مشاهدات میدانی و پرسشنامه استفادهشده است. تحلیل دادهها، با استفاده از آمار توصیفی و روش همبستگی آزمون پیرسون تحلیل گردیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که رضایتمندی گردشگران وابسته به عوامل کالبدی- بصری و عوامل ذهنی- شناختی است و مسیریابی گردشگران و تعیین موقعیت میان مبدأ و مقصد با استفاده از عوامل کالبدی، الگوی شبکه معابر و ترجیحاً بهصورت ذهنی در محیطهای آشنا باعث افزایش رضایتمندی میگردد
_||_