رابطه باورهای فراشناختی و نمرات دروس طراحی دوره کارشناسی معماری(مطالعه موردی: دانشجویان طراحی معماری 5)
الموضوعات : architecture
هوبه تحویلداری
1
,
وحید قبادیان
2
,
رضا افهمی
3
1 - عضو هیات علمی ،گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع بندرعباس
2 - گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ایران
3 - گروه پژوهش و تاریخ هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
با هدف سنجش امکان تدوین راهبردهای فراشناختی در تدریس طراحیمعماری، پژوهش حاضر در صدد سنجش رابطه باورهای فراشناختی و نمرات دانشجویان در دروس مقدمات و طراحیمعماری و اسکیس برآمدهاست. پیمایش مزبور توسط پرسشنامه از 208 دانشجوی طراحیمعماری پنج، باورهای فراشناختی، دانش شناختی، تجربه و نمرات دروس مقدمات، طراحیمعماری و یک اسکیس خلاقه را مورد پرسش قرار داده است. تحلیل همبستگی و رگرسیون دادهها نشانگر رابطه مثبت و معنادار زیر مقیاسهای باورهای مثبت درباره نگرانی، وقوف شناختی و کنترل افکار در نمرات مقدمات و این مقیاسها به همراه اطمینان شناختی در دروس طراحیمعماری و نمره وقوف شناختی در اسکیس است. نتایج نشانگر نقش تواناییهای فراشناختی یعنی توان نظمبخشی و کنترل فرآیندهای شناختی در پیشبرد موفقیتآمیز پروژههای طراحیمعماری ولی نقش محدود آن در توسعه و پرورش کنش خلاقانه افراد در طراحی است. نتیجه حاضر میتواند مقدمه تدوین راهبردهای فراشناختی آموزش طراحیمعماری، به عنوان یک روش آموزشی کارآمد درتدریس و موفقیت دانشجویان باشد.
