بررسی پیامد های تکنولوژی های نوین ارتباطی بر فرآیند یادگیری
الموضوعات :بهاره بخشی 1 , مریم خرسند 2 , حمیدرضا حسینی دانا 3 , سپهر دادجوی توکلی 4
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند (نویسنده و عهده دار مکاتبات)
2 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
4 - دانشجوی دکتری ارتباطات و روزنامه نگاری دانشگاه
الکلمات المفتاحية: تکنولوژی های نوین ارتباطی, آموزش الکترونیکی, فرآیند یادگیری,
ملخص المقالة :
جهان امروز، جهان تغییرات بسیار گسترده در امر ارتباطات است. انسان به عنوان مغز متفکر گستره گیتی در طول قرن های متمادی درمسیر تکوین و تکامل کوشیده است. در عصر اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی، هر سازمانی با تغییرات سریعی روبه روست . نهادآموزش و پرورش یکی از بزرگترین و تولیدکنندگان اطلاعات و بی تردید عمده ترین مصرف کننده و ذخیره کننده اطلاعات و داناییمحسوب می شود و مدرسه به عنوان مکانی مناسب، برای تربیت دانش آموزان باید استفاده از این فناوری ها را در سرلوحه کار خودقرار دهد. از این رو مدرسه مناسب ترین مکان برای پرورش درک درست دانش آموزان از مفهوم تکنولوژی و نقش آن در تکوین وشکل دهی یادگیری برتر است. پیشرفت های جهانی در فناوری ارتباطات و اطلاعات سبب گسترش وسیع فرصت های یادگیری ودسترسی به منابع تحصیلی و آموزش شده است .در این مقاله نقش تکنولوژی های نوین ارتباطی و تاثیر آنها در فرآیند یادگیری بررسیمی شود. این پژوهش دارای 2 فرض و 6 سوال می باشد. روش انجام پژوهش پیمایشی می باشد که از ابزار پرسش نامه جهت گردآوریاطلاعات استفاده شده است، داده ها با توجه به جامعه آماری که 30 نفر از معلمان مشغول به تدریس مراکز آموزش از راه دورشهردماوند بوده اند جمع آوری شده است و با توجه به حجم کوچک جامعه آماری، نمونه همان جا معه آماری است و پژوهشگر بهتمام شماری جامعه پرداخته است، داده های مطالعه با توجه به جامعه آماری که معلمان مشغول به تدریس مراکز آموزش از راه دوربوده اند جمع آوری شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد آموزش الکترونیک فرآیند یادگیری را تسهیل میکند و آنچه را کهمربوط به یادگیری است بهبود میبخشد.