بررسی میزان و علل بهره مندی مخاطبان قائم شهری از تلویزیون های ماهواره ای
الموضوعات :مهرداد متانی 1 , علی اکبر فرهنگی 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر (نویسنده مسئول)
2 - عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: تلویزیون های ماهواره ای, مخاطب شناسی, نیاز, انگیزش, اجتماعی, سرگرمی, شناختی,
ملخص المقالة :
تنوع و پیچیدگی رسانه ها، قابلیت انتخاب را افزایش داده است. اما این انتخاب به علت رضایت خاطری است که مصرف کنندگان ازرسانه ها دارند. به همین منظور هدف اساسی پژوهش حاضر مطالعه دلایل و انگیزه های تماشای تلویزیون های ماهواره ای فارسی زباناست. برای این منظور 458 نفر از شهرو.ندان قائم شهری که بیننده شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بود ه اند به روش نمونه گیریهدفمند انتخاب گردیدند. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و تکنیک جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است . داده هایپژوهش با استفاده از روش های آماری ناپارامتریک مورد پردازش قرار گرفتند. یافته های توصیفی نشان می دهد که اکثر بینندگان درشب به تماشای ماهواره می پردازند و میانگین مصرف ماهواره سه ساعت در طول شبانه روز است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشانمی دهد که مخاطبان بیشتر از برنامه های سرگرمی - تفریحی مانند تماشای فیلم، سریال، موسیقی، مسابقات ورزشی، و برنامه های علمی- خبری با محتوی اخبار و تفاسیر خبری و فیلم های مستند استفاده می کردند. همچنین جنسیت مخاطبان نیز تاثیر زیادی بر میزان ونحوه استفاده از برنامه های ماهواره ای داشت به گونه ای که مردان بیشتر از زنان برای کسب یادگیری و اطلاع از اخبار و گزارشاتسیاسی، از ماهواره استفاده می کردند، در حالی که زنان بیشتر از مردان برای نیازهای اجتماعی خود از ماهواره استفاده می کنند.