رسانههای اجتماعی و مدیریت ارائه خدمات بانکی به نسل دیجیتال با رویکرد نظریه استفاده و رضایتمندی
الموضوعات :علیاکبر فرهنگی 1 , مجید حیدری 2
1 - عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران
2 - دانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
عهدهدار مکاتبات
الکلمات المفتاحية: رسانههای اجتماعی, نظام بانکی, نسل دیجیتال, وب 2, نظریه استفاده و رضایتمندی,
ملخص المقالة :
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بانکداری خرد به استفاده از شبکه های اجتماعی هم چون فیسبوک، یوتیوب و غیره مبادرت ورزیده تا از این طریق با بخش عمده ای از مشتریان خود که عمدتاً از نسل دیجیتال هستند، در فضائی ملموس با این نسل، که هماناً گستره ای مجازی است، ارتباط برقرار نمایند. اهمیت محیط های مجازی هم چون زندگی ثانویه (second life) آن چنان قابل ملاحظه بوده که شاهد پیدایش و ابداع واحدهای پولی جدید مانند لیندن دلار، بیت کوین و غیره هستیم که رسماً واحدهای پولی رایج در دنیا را به چالش کشیده اند. در این مقاله 3 تاثیر ناظر بر فرصت ورود به دنیای شبکه های اجتماعی به بحث گذارده می شود که شاید برای بانک هائی که تمایل به ایجاد تغییر و ورود به عرصه های مجازی مطلوب نسل دیجیتال را دارند مفید واقع گردد. نظریه استفاده و رضایت مندی در این مقاله مدنظر بوده و تلاش می شود طی انطباق با نظریه فوق فرصت های بهره جوئی از شبکه های اجتماعی در ارائه خدمات بانکی لحاظ گردد. هدف پژوهش دسترسی به مشتریان نسل دیجیتال با توجه به فضای مأنوس رسانه های اجتماعی و اینترنت برای ایشان است. آیا به کارگیری رسانه های اجتماعی موجب دسترسی بیشتر به مشتریان نسل دیجیتال می شود؟ آیا این دسترسی موجب کاهش هزینه های بانک در جذب مشتری می گردد؟ آیا ایجاد فضای شبکه های اجتماعی و ارائه خدمات بانکی درون این قبیل رسانه ها موجبات اعتماد این نسل را فراهم می سازد؟روش پژوهش اکتشافی و شامل مطالعه کتابخانه ای در خصوص زمینه کاربرد رسانه های اجتماعی و ارائه خدمات به نسل دیجیتال با رویکرد نظریه استفاده و رضایت مندی است. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که ارائه خدمات بانکی در فضای رسانه های اجتماعی می تواند به دسترسی به مشتریان نسل دیجیتال، کاهش هزینه ها و اعتمادسازی مجدد مشتریان این نسل منتهی گردد.