لزوم ایجاد نظام اخلاق حرفه ای در تبلیغات بازرگانی
الموضوعات :علی اکبر فرهنگی 1 , بیتا شاه منصوری 2
1 - ندارد
2 - نویسنده و مسئول مکاتبات
الکلمات المفتاحية: تبلیغات, حقوق ارتباطات, حقوق تبلیغات, اخلاق حرفه ای, نظام نامه اخلاقی, تبلیغات رسانه ای, تبلیغات
, 
, محیطی, تبلیغات چاپی, برند, مدل های بومی, قوانین تبلیغات, کانون تبلیغاتی, هویت فرهنگی
, 
, تاریخ,
ملخص المقالة :
رعایت اصول اخلاق حرفه ای مبحثی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، این توجه حاکی از آن است کهضرورت این پدیده در میان حرفه های مختلف احساس شده است. اما به نظر می رسد این ضرورت هنوز در صنعت تبلیغات احساسنشده است و دست اندرکاران تبلیغات کشور به قوانین و مقرراتی که دیگر حرفه ها و صنایع در زمینه تبلیغات پرداخته اند و گرتهبرداری هایی که از قوانین و مقررات سایر کشورها انجام شده است قانع هستند. حال آن که اصول اخلاقی در زمینه صنایع فرهنگی وبخصوص تبلیغات که بر فرهنگ و اقتصاد جامعه تاثیر مستقیم دارد، باید بر اساس معیارهای اخلاقی و انسانی در ایران تدوین شود.زمانی که صنعت تبلیغات دارای منشور اخلاق حرفه ای باشد صاحبان کالا و خدمات می توانند بیش از پیش کالا و خدمات خود رامعرفی کنند. همچنین سازندگان پیام های تبلیغاتی قادر خواهند بود ضمن حفظ منافع کارفرمایان خود منافع عموم جامعه را نیز پاسدارند و در حفظ هویت فرهنگی جامعه تلاش کنند.در این مقاله تلاش شده است ضرورت وجود اصول اخلاق حرفه ای مکتوب، منشور اخلاق حرفه ای و شاخص های مورد نظر برایتدوین این منشور مورد بررسی قرار گیرد و شاخص های مورد توجه صاحبنظران و کارشناسان ، میزان پایبندی رسانه ها به آن، دیدگاهافراد جامعه، ترویج اخلاق حرفه ای و دیگر مسائل مرتبط پرداخته شود. در اینجا این مهم مورد تاکید قرار می گیرد که اخلاق حرفهای در تبلیغات اخص است از مبحث اخلاق اطلاع رسانی که اولی به چگونگی به کارگیری اصول اخلاقی و تاثیر آن بر دانش، بینش وروش رفتاری مخاطبان می پردازد و دومی مربوط می شود به مبحث استفاده یا عدم استفاده از اطلاعات که در پژوهش حاضر مبحثاول مد نظر است.