شناسایی نقش پیشرفت فناوریهای حوزه رسانه در اقتصاد
الموضوعات :مرتضی کارآموزیان 1 , علی اکبر فرهنگی 2 , حسین اسلامی 3
1 - دانشگاه آزاد یزد-دانشکده مدیریت - گروه مدیریت رسانه
2 - استاد گروه مدیریت رسانه ای، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران -
3 - دانشگاه آزاد یزد
الکلمات المفتاحية: نقش پیشرفت فناوریهای رسانهای, تحقیق کیفی, رشد فعالیتهای اقتصادی,
ملخص المقالة :
در عصر ارتباطات، رسانه یکی از مهمترین ابزارهای توسعه در دنیای کنونی است که با داشتن بیشترین و گستردهترین حجم از مخاطبان، از اصلیترین وسایل ارتباطی در رسیدن به اهداف توسعه به شمار میآید. با رشد و توسعه رسانهها، فناوریهای رسانهها نیز به سرعت گسترش یافتند. فناوریهای رسانهای جدید که وب 2.0 نامیده میشود شامل طیف گستردهای از فناوریهای ارتباطی مرتبط با وب مانند وبلاگها، ویکیها، شبکههای اجتماعی آنلاین، دنیاهای مجازی و سایر اشکال رسانههای اجتماعی است. با وجود پیامدهای مختلف این رسانهها، پیامدهای اقتصادی رسانههای جدید شناخته شده نیست، به همین دلیل، اینکه واقعا فناوریهای نوین رسانهای چه نقشی میتوانند در اقتصاد و صنعت داشته باشند محرز و مشخص نشده است که در این پژوهش به آن پرداخته میشود. در این تحقیق ما قصد داریم به بررسی نقش فناوریهای نوین رسانهای در اقتصاد و صنعت بپردازیم. در این تحقیق از تعداد 30 نفر از خبرگان در حوزه رسانه شرکت فولاد کرمان به عنوان نمونه استفاده گردید. روش تحقیق از نوع کیفی میباشد. از آنجایی که در این تحقیق نیاز به پرداختن به عمق موضوع و درک عمیق و همه جانبه صاحبنظران عرصه رسانه نیاز بود به همین دلیل از روش مصاحبه استفاده گردید. برای اینکه مصاحبهها دارای ساختار مشخصی باشد از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. همچنین دادهها از طریق تحلیل محتوا و با استفاده از نرمافزار maxqda تجزیه و تحلیل گردید. در این تحقیق 23 عامل مؤثرکه نقش مثبت و منفی فناورهای رسانهای را در اقتصاد مشخص مینمایند، شناسایی گردید که شامل: تولید اطلاعات و افزایش دانش اقتصادی، اشتغال بیشتر مردم، رفاه مصرفکننده، کاهش نابرابریهای اقتصادی، کاهش ریسک سیاسی، افزایش امنیت و کارآیی اقتصادی، کنترل و نظارت بیشتر مردم بر فعالیتهای اقتصادی، گسترش بازارهای شرکتها، ایجاد بازار آزاد آنلاین، نوآوری و خلاقیتهای حاصل از فناوریهای نوین باعث افزایش درآمدها، افزایش رقابت بین سازمانها باعث افزایش کیفیت در فعالیتهای اقتصادی شده، بهبود و ارتقا استانداردهای توسعه اقتصادی، مشارکت عمومی در فعالیتهای اقتصادی، ابراز احساس رضایت یا نارضایتی مردم از فعالیتهای اقتصادی، وقت گذارنی افراد در شبکههای اجتماعی میباشد.
شیرمحمدی، یزدان، عابدی، فرزانه. (1398). "بررسی تأثیر تبلیغات بر تمایلات رفتاری گردشگران در شبکههای اجتماعی"، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال 11، شماره 2، صص. 99-120.
عیدی، حسین.، آزادی، رسول. و خسروی، جواد. (1393). "مقایسه دیدگاه اساتید، کارشناسان رسانه و مشارکتکنندگان ورزش همگانی در مورد کارکردهای رسانههای جمعی در توسعه و ترویج ورزش همگانی"، مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، سال دوم شماره پیاپی 5.
دلاور، علی.، قادری، اسماعیل. و مجدی، نیما. (1393). "جایگاه رسانههای اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیک ایرا"، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 9(28)، صص. 1-16.
دمیرچی، رضا. (1395). "نقش شبکههای استانی رسانه ملی در توسعه اقتصادی استان"، کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت و مهندسی صنایع، سال 1394، دوره دوم.
صابرشیخ، یاس. و حسینی دانا، حمیدرضا. (1393). "بررسی نقش رسانه در تولید امنیت اقتصادی"، کنفرانس بینالمللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی.
افقه، سیدمرتضی. و شفیعی، ندا. (1392). "نقش رسانهها در فرایند توسعه: با تمرکز بر روی رسانهها و انتشارات"، فصلنامه توسعه اجتماعی، سال 11، شماره 2.
ذکایی، سعید. (1381). "نظریه و روش در تحقسقات کیفی"، فصلنامه علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، دوره 9، شماره 17.
هومن، حیدرعلی. (1394). "راهنمای عملی پژوهش کیفی"، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).
_||_
Nasir, M. (2013). “Department of Communication and Media Studies”, Sarhad University of Science & Information Technology, Peshawar, Pakistan.
Friedman, L.W. & Friedman, H.H. (2008). “The new media technologies: Overview and research framework”, Available at SSRN 1116771.,
Cunningham, S., Flew, T. & Swift, A. (2015). “Media economics”. Macmillan International Higher Education.
Kaplan, J. (2007). “U.S. Patent Application No. 11/365,545.
Hutton, G. & Fosdick, M. (2011). “The globalization of social media: Consumer relationships with brands evolve in the digital space”, Journal of advertising research, 51(4), PP. 564-570.
Assaad, W. & Gomez, J. (2011). “Social Network in Media opportunties and risk”, Interational Journal of Managing Pub sector information and communication technology, 2(1), PP. 13-22.
Noff, A. (2011). “What’s next in Social Media”, Social Media: Part of the Next Web Family.
Makesh, S. (2012). “A Concetual study on E-Media and its Operation on Firm's Promotion and Understanding Customer's Response”, International Journal of Business and Management, 7(8), P.114.
Dell’Anno, R., Rayna, T. & Solomon, O.H. (2016). “Impact of social media on economic growth-evidence from social media”, Applied Economics Letters, 23(9), PP. 633-636.
Nasir, M. (2013). “Role of media in a developed society”, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 5(2), P. 407.
Lievrouw, L.A. & Livingstone, S. (2002). “Handbook of new media: Social shaping and consequences of ICTs”, Sage. (Eds.).
Manovich, L. (2002). “The language of new media,” MIT press.
Stankov, U., Lazic, L. & Dragicevic, V. (2010). “The extent of use of basic Facebook user-generated content by the national tourism organizations in Europe”, European Journal of Tourism Research, 3(2), PP. 105-113.
Asatryan, V. & Oh, H. (2008). “Psychological ownership theory: An exploratoryapplication in the restaurant industry”, Journal of Hospitality and Tourism Research, 32(3), P. 363.
Kazienko, P., Michalski, R. & Palus, S. (2011). “Social network analysis as a tool for improving enterprise architecture”, In KES International Symposium on Agent and Multi-Agent Systems: Technologies and Applications (PP. 651-660).
Kaplan, D. (2007). “Zenith Sees Rosier Picture for Online Advertising”, Retrieved March 12, 2008 from http:// www. paidcontent. org/ entry/ 419-zenith-sees- rosier- picture-for-online-advertising.
Chua, B.L., Lee, S., Kim, H.C. & Han, H. (2017). “Investigation of cruise vacationers’ behavioral intention formation in the fast-growing cruise industry: The moderating impact of gender and age”, Journal of Vacation Marketing, 1356766717750419.
Fu, H., Ye, B.H. & Xiang, J. (2016). “Reality TV, audience travel intentions, and destination image”, Tourism Management, 55, PP. 37-48.
Hutchinson, J. (2017). “Audience Participation in Media Organisations”, The registered company is Springer International Publishing AG.
Lambert, A. (2016). “Intimacy and social capital on Facebook: Beyond the psychological perspective”, New Media & Society, 18(11), 2559-2575.
McLaren, R.M. & Denise Haunani, S. (2014). “Relational framing theory. In Engaging Theories in Interpersonal Communication: Multiple Perspectives”, ed. D. O. Braitwaite and P.Schrodt, PP. 115-127.
ernandes, J. & Shumow, M. (2016). “Framing politics in transnational communities: Spanish-language immigrant media and election coverage in South Florida”, Journalism, 17(8), PP. 961-978.
Patino, A., Kaltcheva, V.D. & Smith, M.F. (2011). “The appeal of reality television for teen and pre-teen audiences: The power of “connectedness” and psycho-demographics”, Journal of Advertising Research, 51(1), PP. 288-297. 71.
Lu, W. & Stepchenkova, S. (2015). “User-generated content as a research mode in tourism and hospitality applications: Topics, methods, and software”, Journal of Hospitality Marketing & Management, 24(2), PP. 119-154.
Loh, A. (2011). “A Study on Influence of Trust, Social identity, Perceived Risk and EWOM on Consumer Decision making Process in the context of SocialNetwork Sites”, Unpublished master's thesis in business administration. School of Management, Blekinge Tekniska Hogskola University, Sweden 58.
Sood, S. (2002). “Audience involvement and entertainmenteducation. Communication Theory”, 12(2), PP. 153-172.
Laurell, C. & Sandström, C. (2017). “The sharing economy in social media: Analyzing tensions between market and non-market logics”, Technological Forecasting and Social Change, 125, PP. 58-65.
Geissinger, A., Laurell, C. & Öberg, C. (2017). “Imitating Airbnb and Uber–On the Interconnectedness of Sharing Economy Platforms and Digital Business Ventures. In 23rd Nordic Workshop on Interorganisational Research”, Stavanger, Norway, April 26-28.
Tufail, S. (2015). “Impact of Internet Technology on Economic Growth in South Asia with Special Reference to Pakistan”, Pakistan Journal of Social Sciences (PJSS), 35(2), PP. 777-784.
Choi, C. & Yi, M.H. (2009). “The effect of the Internet on economic growth: Evidence from cross-country panel data”, Economics Letters, 105(1), PP. 39-41.
Salahuddin, M. & Alam, K. (2015). “Internet usage, electricity consumption and economic growth in Australia: A time series evidence”, Telematics and Informatics, 32(4), PP. 862-878.
Waverman, L., Meschi, M. & Fuss, M. (2005). “Africa: The impact of mobile phones”, The Vodafone Policy Paper Series, (2), P. 16.
Rutovic, Z. (2016). “Economic aspects of media globalization”, Journal of International Studies, 9(2), PP. 233-243.
Strauss, A. & Corbin, J. (1990). “Basics of qualitative research”, Sage publications.
Charmaz, K. (2006). “Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis”, sage.
Morton, F.S. (2006). “Consumer benefit from use of the internet”, Innovation Policy and the Economy, 6, PP. 67-90.
Meijers, H. (2010). “Trade, Internet and economic growth: a cross country panel analysis”, Paper prepared for the first ICTNET workshop Parma, Italy on the 16-17 of December 2010.