مطالعه الگوی پیشنهادی تولید تبلیغات تجاری در رادیو
الموضوعات :سید امیر یوسف فخار 1 , حسن خجسته باقرزاده 2 , علی اکبر رزمجو 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد تهیه کنندگی رادیو، گروه رادیو، دانشکده تولید رادیو و تلویزیون، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)،
2 - استاد، گروه رادیو، دانشکده تولید رادیو و تلویزیون، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه ارتباطات، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تبلیغ, الگو, تبلیغات تجاری, تولید رادیویی,
ملخص المقالة :
تبلیغات تجاری از رایجترین پیامهای رسانههای جمعی میباشد؛ چنان که واکنشهای بسیاری را در انتقاد یا دفاع از خود برانگیخته است. اهمیت رسانه رادیو و تبلیغات تجاری و فقدان راهکاری برای چگونگی تعامل این دو، نیاز به الگویی برای این امر را نمایان میکند. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی مطلوب برای تولید تبلیغات تجاری در رادیو، از روش نظریه داده بنیاد بهره برده است. جامعه آماری خبرگان حوزه پژوهش هستند که جمعی از آنها به شیوه نمونهگیری گلوله برفی انتخاب و به وسیله مصاحبه نیمهساختاریافته در پژوهش مشارکت کردند. دادههایی که از این راه به دست آمدند، بنا بر رویکرد اشتروس و کوربین طی سه مرحله کدگذاری، تجزیه و تحلیل شدند. مدل پارادایمی موجود در این رویکرد شامل مقوله محوری، شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها میباشد. یافتههای پژوهش، تولید تبلیغات تجاری رادیویی را به عنوان مقوله محوری نشان دادند و در ادامه شرایط علی در 6 محور، شرایط زمینهای در 3 محور، شرایط مداخلهگر در 3 محور، راهبردها در 5 محور و پیامدها نیز در 4 محور مقولهبندی شدند. این یافتهها بیانگر آن است که در تبلیغات تجاری رادیو بهرهگیری از گویندگان مطرح، تصویرسازی در ذهن افراد، برندسازی رادیویی، توجه به نوبت و زمان پخش و نوع شبکه و کانال از اولویت بیشتری برخوردار هستند.
Hamraz, V. & Ghanizadeh Seyedlar, F. (2014). “Educational Radio Programming in Iran: Requisites and Functions”, Interdisciplinary Studies in Media and Culture, Vol. 4(1), PP. 107-139. [Persian]
Crisell, A. (1994). “Understanding radio”, UK: Routledge, PP. 1-8.
Dindar Farkoosh, F. & Heydarbeygi, A. (2011). “The Effect of Farsi Satellite Commercial Channels on Iranian Attitudes”, Media Studies, Vol. 6(12), PP. 203-218. [Persian]
Razzaghi, A. (2002). “Comments On Social Communication”, Iran: Peykan, P. 81. [Persian]
Noori Momrabadi, A., Barati, T. & Mirzaee, A. (2019). “The Desired Pattern for Production and Broadcast of Commercials in the Radios of Provincial Centers (Case Study: Persian Gulf Radio)”, Journal of Interdisciplinary Studies in Communication and Media, Vol. 2(5), PP. 137-172. [Persian]
Mennati, N.A. (2015). “CDA Study of Iran TV Advertisements Based on Women and Men Audience Types. M.A. Thesis”, Ardabil (Iran): Faculty of Literature and Foreign Languages University of Mohaghegh Ardabili. [Persian]
Hasi, M. (2012). “Recognition of Negative Effects of Commercial Advertisements and Presentation of Desirable Pattern Based on Survey of Payam Radio. M.A. Thesis”, Tehran (Iran): Faculty of Radio and Television Production I.R.I.B. University. [Persian]
Oakes, S. & North, A. (2011). “The Impact of Narrator Age Congruity on Responses to A Radio Advertisement”, Journal of Marketing Commuincations, Vol. 17(3), PP. 183-194.
Cantor, J. & Venus, P. (1980). “The Effect of Humor on Recall of a Radio Advertisement”, Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol. 24(1), PP. 13-22.
Khojasteh, H. (2002). “Sociology of Radio”, Iran: Edare Kole Tahghigh va Tose’eye Seda, PP. 100-101. [Persian]
Anvari, M. (2011). “Criticizing Symbolic Interaction Theory”, Ma’rifat, Vol. 1(167), PP. 153-171. [Persian]
Khojasteh, H. (2007). “Sociology of Radio and Media. Iran: Edare Kole Tahghigh va Tose’eye Seda, P. 48. [Persian]
Rezayi Nour, J., Shah Hosseini, M. & Khosravi, S. (2014). “Development of a Conceptual Model Based on Effective Factors of Knowledge Management System Implementation in Hamkaran System Partners Group”, Journal of Technology Development Management, Vol. 2(1), PP. 79-104. [Persian]
Danaeifard, H. & Emami, S. (2007). “Strategies of Qualitative Research: A Reflection on Grounded Theory”, Strategic Management Thought, Vol. 1(2), PP. 69-97. [Persian]
Strauss, A. & Corbin, J. (1998). “Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques”, USA: SAGE Publications, Inc, PP. 153-156.
Tabrizi, M. (2016). “Qualitative Research Methods in Definition Paradigm”, Iran: Etela’at, P. 148. [Persian]
Seyed-Javadin, S., Hassan Gholipour, T. & Astaraki, S. (2016). “Investigating the Impact of Happiness on Administrative Health with the Mediating Effect Quality of Work Life”, Organizational Behaviour Studies Quarterly, Vol. 5(2), PP. 1-24. [Persian]
Abili, K., Mostafavi, Z. & Narenji Thani, F. (2018). “Identifying the Competencies of Teacher Assistants, the Process of Online Learning- Teaching: A Qualitative Research”, Quarterly Journal of Training & Development of Human Resource, Vol. 5(16), PP. 1-20. [Persian]
Flick, U. (2006). “An Introduction to Qualitative Research”, USA: SAGE Publications, Inc, P. 420.
_||_
Hamraz, V. & Ghanizadeh Seyedlar, F. (2014). “Educational Radio Programming in Iran: Requisites and Functions”, Interdisciplinary Studies in Media and Culture, Vol. 4(1), PP. 107-139. [Persian]
Crisell, A. (1994). “Understanding radio”, UK: Routledge, PP. 1-8.
Dindar Farkoosh, F. & Heydarbeygi, A. (2011). “The Effect of Farsi Satellite Commercial Channels on Iranian Attitudes”, Media Studies, Vol. 6(12), PP. 203-218. [Persian]
Razzaghi, A. (2002). “Comments On Social Communication”, Iran: Peykan, P. 81. [Persian]
Noori Momrabadi, A., Barati, T. & Mirzaee, A. (2019). “The Desired Pattern for Production and Broadcast of Commercials in the Radios of Provincial Centers (Case Study: Persian Gulf Radio)”, Journal of Interdisciplinary Studies in Communication and Media, Vol. 2(5), PP. 137-172. [Persian]
Mennati, N.A. (2015). “CDA Study of Iran TV Advertisements Based on Women and Men Audience Types. M.A. Thesis”, Ardabil (Iran): Faculty of Literature and Foreign Languages University of Mohaghegh Ardabili. [Persian]
Hasi, M. (2012). “Recognition of Negative Effects of Commercial Advertisements and Presentation of Desirable Pattern Based on Survey of Payam Radio. M.A. Thesis”, Tehran (Iran): Faculty of Radio and Television Production I.R.I.B. University. [Persian]
Oakes, S. & North, A. (2011). “The Impact of Narrator Age Congruity on Responses to A Radio Advertisement”, Journal of Marketing Commuincations, Vol. 17(3), PP. 183-194.
Cantor, J. & Venus, P. (1980). “The Effect of Humor on Recall of a Radio Advertisement”, Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol. 24(1), PP. 13-22.
Khojasteh, H. (2002). “Sociology of Radio”, Iran: Edare Kole Tahghigh va Tose’eye Seda, PP. 100-101. [Persian]
Anvari, M. (2011). “Criticizing Symbolic Interaction Theory”, Ma’rifat, Vol. 1(167), PP. 153-171. [Persian]
Khojasteh, H. (2007). “Sociology of Radio and Media. Iran: Edare Kole Tahghigh va Tose’eye Seda, P. 48. [Persian]
Rezayi Nour, J., Shah Hosseini, M. & Khosravi, S. (2014). “Development of a Conceptual Model Based on Effective Factors of Knowledge Management System Implementation in Hamkaran System Partners Group”, Journal of Technology Development Management, Vol. 2(1), PP. 79-104. [Persian]
Danaeifard, H. & Emami, S. (2007). “Strategies of Qualitative Research: A Reflection on Grounded Theory”, Strategic Management Thought, Vol. 1(2), PP. 69-97. [Persian]
Strauss, A. & Corbin, J. (1998). “Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques”, USA: SAGE Publications, Inc, PP. 153-156.
Tabrizi, M. (2016). “Qualitative Research Methods in Definition Paradigm”, Iran: Etela’at, P. 148. [Persian]
Seyed-Javadin, S., Hassan Gholipour, T. & Astaraki, S. (2016). “Investigating the Impact of Happiness on Administrative Health with the Mediating Effect Quality of Work Life”, Organizational Behaviour Studies Quarterly, Vol. 5(2), PP. 1-24. [Persian]
Abili, K., Mostafavi, Z. & Narenji Thani, F. (2018). “Identifying the Competencies of Teacher Assistants, the Process of Online Learning- Teaching: A Qualitative Research”, Quarterly Journal of Training & Development of Human Resource, Vol. 5(16), PP. 1-20. [Persian]
Flick, U. (2006). “An Introduction to Qualitative Research”, USA: SAGE Publications, Inc, P. 420.