ارائه مدل حکمرانی دیجیتال در صنعت بانکداری ایران (نمونه موردی: بانک توسعه تعاون)
الموضوعات : Management
علیرضا فرهادی کوتنایی
1
,
شایسته واردی
2
,
اسداله مهرآرا
3
,
حمید آزادی ریکنده
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
2 - استادیار، گروه اقتصاد، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسالمی، قائمشهر، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
الکلمات المفتاحية: بانکداری, تحلیل مضمون, تحول دیجیتال, حکمرانی استراتژیک.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش، ارائه ارائه مدل حکمرانی دیجیتال درصنعت بانکداری ایران با تأکید بر بانک توسعه تعاون است. روش: تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ روش گردآوری دادهها، اکتشافی و به لحاظ ماهیت دادهها، کیفی و کمی (آمیخته) است. روش گردآوری دادهها و تحلیل در بخش کیفی، از نوع مصاحبه و جهت تحلیل از روش تحلیل تم(مضمون)، و در بخش کمی، پرسشنامه و مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) است. جامعه آماری شامل کارشناسان و صاحبنظران مرتبط با مبحث تحقیق در شعب بانک توسعه تعاون و همچنین اساتید بازاریابی در دانشگاه، تشکیل دادند. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی، از نظرات 28 نفرخبره استفاده شد. همچنین، در بخش آماری تحقیق و بر اساس روش نمونهگیری در دسترس و فورمول کوکران، از نظرات 225 نفر از کارشناسان مرتبط با مبحث تحقیق، استفاده گردید. فرایند تجزیه و تحلیل دادهها در دو مرحله انجام شد که شامل شناسایی ابعاد و مولفه های سیستم از طریق مصاحبه و تحلیل تم؛ اعتبارسنجی مدل تحقیق از طریق پرسشنامه و روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی(PLS) است. یافتهها: نتایج نشان داد، مدل حکمرانی دیجیتال درصنعت بانکداری اکشور با تأکید بر بانک توسعه تعاون دارای الزامات سه گانة قانونی وحقوقی(قوانین و سیاستهای کلیدی)؛ زیرساخت تحول دیجیتال (امنیت دیجیتال) و حکمرانی استراتژیک (بهبود تجربه مشتری) میباشد. نتیجهگیری: تحقق حکمرانی دیجیتال در نظام بانکداری کشور سه پیامد مهم آینده نگری راهبردی، توسعه نظام بانکداری چند بعدی و تحقق هرچه بیشتر نوآوری را به همراه خواهد داشت.
