ارائه مدل ارتقای اشتغالزایی در آموزشهای فنی و حرفهای استان تهران
الموضوعات :
1 - دانشجو
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی: آموزشهای فنی و حرفهای, اشتغالزایی, فنی و حرفهای استان تهران.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر عبارت بود از ارائه مدل ارتقای اشتغالزایی در آموزشهای فنی و حرفهای استان تهران. روش پژوهش عبارت بود از روش ترکیبی کیفی به روش تئوری زمینه ای و مدل معادلات ساختاری به روش کمی. جامعه پژوهش در بخش کیفی عبارت بودند از اساتید، متخصصان و خبرگان در این حوزه و در بخش کمی عبارت بودند از خبرگان و صاحبنظران، متخصصین و افراد آگاه. تعداد نمونه در بخش کیفی که به صورت هدفمند انتخاب شد، 22 نفر و در بخش کمی، با استفاده از فرمول کوکران 344 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بود مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده، در بخش کیفی به روش دلفی و از طریق کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) با استفاده از نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی به دو روش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد هشت مولفه در تبیین الگوی مناسب برای ارائه مدل ارتقای اشتغالزایی در آموزشهای فنی و حرفهای استان تهران؛ نقش دارند که عبارتند از: مولفه مالی و فیزیکی، منابع انسانی، آموزش و یادگیری، علمی و نوآوری، تربیت اقتصادی و اجتماعی، مدیریت و ارزیابی، مشاوره تحصیلی، و در نهایت پرورش جسمی، روحی و روانی. جهت بررسی برازش مدل، به بررسی X2، R و RS؛ پرداخته شد که وجود X2 پایین و نسبت کای دو به درجه آزادی کمتر از سه، و همچنین ضریب تعینن و ضریب تعیین تعدیل شده محاسبه شده؛ نشاندهنده برازش مناسب مدل بود.