الگوی توانمندسازی کسب و کارهای نوپا بانوان مبتنی بر اقتصاد مشارکتی
الموضوعات :ایمان مخلصی 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , فاطمه عزیزآبادی فراهانی 3
1 - مدیر کسب و کار نوپا
2 - گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: کسب و کارهای نوپا, بانوان, اقتصاد مشارکتی, وب, توانمندسازی,
ملخص المقالة :
هدف: مقاله حاضر با هدف ارائهی الگوی توانمندسازی کسب و کارهای نوپا بانوان مبتنی بر اقتصاد مشارکتی در بستر وب انجام شده است. روشها: از لحاظ رویکرد پژوهش، روش کیفی به طور ویژه روش نظریهی داده بنیاد بکار برده شده است. ابتدا محقق نسبت به تهیه پروتکل مصاحبه بر اساس ابعاد و مؤلفههای به دست آمده از مبانی نظری و پیشینهی تحقیق اقدام نمود و سپس از طریق روش نظریهی داده بنیاد، نسبت به مصاحبه با 10 نفر از مدیران، کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای نوپای بانوان که به صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند، اقدام نمود. یافتهها: یافتههای تحقیق بر اساس مصاحبههای صورت گرفته با خبرگان پس از کدگذاری باز و محوری مبتنی بر متغیرهای نظریهی داده بنیاد در قالب الگوی پاردایمی ارائه گردید. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای علّی طراحی و تدوین پلتفرمهای پویای کسب و کار، توجه به جنبه های زیبایی شناختی طراحی کسب و کارهای نوپا و متغیرهای زمینهساز شامل زیرساختهای فنی و ساز و کارهای حاکم بر کسب و کارهای نوپا بانوان و متغیرهای مداخلهگر شامل عوامل پیش برنده و عوامل بازدارنده و متغیرهای راهبردی شامل متغیرهای هوشمندسازی درونی کسب و کارهای نوپا بانوان و هوشمندسازی بیرونی کسب و کارهای نوپای بانوان میباشد و متغیرهای پیامدساز شامل افزایش خلاقیت کسب و کار بانوان، تخصص مداری بانوان و فعال شدن بانوان میباشد.