خط مشی های مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت و عدم تقارن اطلاعاتی
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتعبدالحسین برشد 1 , محمود صمدی لرگانی 2 , یوسف تقیپوریان 3
1 - *دانشجوی دکتری تخصصی حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن
2 - عضو هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن
3 - عضو هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس
الکلمات المفتاحية: عدم تقارن اطلاعاتی, مسئولیتپذیری اجتماعی, افشا,
ملخص المقالة :
هدف : هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عدم تقارن اطلاعاتی با استفاده از سیستم معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos بود.روش تحقیق: پژوهش حاضر کاربردی و پس از انتخاب شرکتها، جمعآوری دادهها و اطلاعات به روش کتابخانهای و مبانی نظری و پیشینه پژوهش از کتب، مجلات تخصصی فارسی و لاتین، گردآوری و با استفاده از صورتهای مالی شرکتها، اطلاعات و دادههای موردنیاز استخراج و جامعه آماری پژوهش کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1387 تا 1396 بود.یافته ها: بر اساس نتایج تحقیق بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عدم تقارن اطلاعاتی رابطه منفی و معناداری وجود دارد، عملکرد مسئولیت اجتماعی با توجه به خط مشی سازمانی، زمانی می تواند باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی شود که اطلاعات مربوط به این عملکرد شرکت ها به نوعی (یا از طریق تهیه و انتشار گزارش عملکرد اجتماعی و محیطی یا از طریق اعلام و انتشار نمره یا رتبه ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتها توسط نهادهای مالی و ...در اختیار بازار قرار گیرد.نتیجه گیری : هرچند هدف سازمانها، افزایش کارایی و کسب سود است، ولی در عصر اطلاعات و رقابت برای دستیابی به موفقیت باید به انتظارات اجتماعی پاسخ مناسب دهد.در سال های اخیر، قانونگذاران، مشتریان، نهادهای اجتماعی و دولتها توجه نسبتاً ویژهای نسبت به موضوع مسئولیت اجتماعی پیدا کرده اند. شرکتها با آن که بنگاه اقتصادی محسوب میشوند؛ اما، در اصل میتوان آنها را نیز نهادی اجتماعی در نظر گرفت. ازاینرو، آنها باید به پیامدهای اجتماعی فعالیتهای خود توجه کنند. به همین دلیل، در سالهای گذشته، مسئولیتپذیری اجتماعی بهعنوان عنصر مهارکننده برای قدرت، تأثیر و تخلفات شرکتها اهمیت و مقبولیت زیادی پیدا کرده است و ذینفعان به این موضوع و تأثیر آن بر سایر عوامل توجه ویژهای دارند؛ یکی از این عوامل که مسئولیت اجتماعی میتواند روی آن اثرگذار باشد بحث عدم تقارن اطلاعاتی است.
اسدی فرد، رویا، خائف الهی، احمدعلی، رضاییان، علی (1398)، مدل شایستگی مدیران دولتی ایران براساس صحیفه امام (ره) رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد ، نشریه مدیریت دولتی، 3 (8).
اسدی فرد، رویا، فانی، علی اصغر، عادل، آذر، الوانی، سیدمهدی(1395)، مدل تجزیه و تحلیل خط مشی عمومی در ایران، نشریه مدیریت دولتی(دانش مدیریت)، دوره8، شماره 2، صص 276-255.
احمدپور، احمد و فرمانبردار، مریم. (1394)، بررسی ارتباط بین افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکتها و رقابت بازار محصول، حسابداری مالی، سال هفتم، شماره 26، صص 124-103.
برزگر، قدرتالله. (1392)، ضرورت گزارشگری و افشاء مسئولیت اجتماعی و پایداری شرکتها در بازار سرمایه؛ با تأکید بر ایران»، اولین همایش منطقهای حسابداری و مدیریت (گامی در جهت تحقق حماسه اقتصادی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جویبار.
پوراسدی، محمدجواد، تیمورنژاد، کاوه، ربیعی متدجین، محمدرضا(1399)، ارائه مدل خط مشی گذاری حفظ حقوق سپرده گذاران در بحران های بانکی. فصلنامه خط مشی گذای عمومی در مدیریت. سال یازدهم، شماره 38.
خدارحمی، بهروز، فروغ نژاد، حیدر، شریفی، محمدجواد، طالبی، علیرضا(1395)، تاثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مدیریت دارایی و تامین مالی، شماره 14، صص 58-39.
جبارزاده کنگرلویی، سعید؛ فاتحی، سمیه؛ متوسل، مرتضی. (1395)، ایدئولوژیهای اخلاقی، مسئولیتپذیری اجتماعی و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتها، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال 8، شماره 31، صص 40-23.
رحیمیان، نظالالدین و کاظمپور، مرتضی. (1397). مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها: مفاهیم، ابعاد، نظریهها و مروری بر مدلهای آن. پژوهش حسابداری، دوره 8، شماره 4
راهداری، امیرحسین و سپاسی، سحر. (1397)، مسئولیت اجتماعی شرکتی و کسب و کار پایدار، چاپ اول، سازمان اتکا، مرکز تحقیقات و نوآوری.
سپاسی، سحر و رضایت، مهیا. (1394، شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر حسابرسی اجتماعی با استفاده از تکنیک تاپسیس»، فصلنامه حسابداری مالی، سال 7، شماره 28، صص 147-127.
طاهری، ماندانا و همکاران (1398). ارتباط ارزشی افشا و گزارشگری ریسک در بانکهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهشهای حسابداری مالی، سال 11، شماره 1، صص 22-1.
فرامرزی، فریبرز .(۱۳۹۸). شایسته سالاری، سومین کنفرانس ملی نقش مدیریت در چشم انداز 1404، رشت، سازمان بسیج مهندسی صنعتی استان گیلان.
فروغی، داریوش و همکاران (1397)، تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر نگهداشت وجه نقد از طریق اثر همزمان متغیرهای منتخب. پژوهشهای حسابداری مالی، سال 10، شماره 1، صص 36-19
قربانی زاده، وجه اله، شریف زاده، فتاح، معتضدیان، رسول(1394)، تحلیل مسائل اجرای خطمشی های اداری، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 24.ص 95-67.
کاظمپور، مرتضی. (1398)، طراحی چارچوبی برای افشای مسئولیتپذیری اجتماعی و بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. رساله دکتری تخصصی حسابداری، به راهنمایی دکتر محمدکاشانیپور و دکتر حسن یزدیفر، دانشگاه تهران.
منوریان، عباس، محمدی، داریوش، محمدی فاتح، اصغر(1395). خط مشی گذاری خوب درقوة مجریه،مدل سازی نقش ظرفیت های سازمانی و زمینةملی.مدیریت دولتی، دوره 8، شماره 2.
مهدیزاده، محبوبه. (1394)، تأثیر حاکمیت شرکتی و ویژگیهای مالی بر میزان افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
مهربانپور، محمدرضا و همکاران (1395)، تبیین رابطه متقابل مسئولیتپذیری اجتماعی و راهبری شرکتی با استفاده از معادلات همزمان. حسابداری سلامت، شماره 16، صص 129-112.
مهرآرا، اسداله، مدانلو جویباری، سپیده، زارع زیدی، علیرضا. بررسی نقش حفاظت از محیط زیست در توسعه پایدار. دو ماهنامه کاربردی در علوم مدیریت و توسعه سال سوم، شماره 2، پیاپی 10.
_||_
Seong Y. Cho, Cheol Lee &. Ray J. Pfeiffer Jr (2013). "Corporate social responsibility performance and information asymmetry". Journal of Accounting and Public Policy. No. 32, pp. 71-83.
Chin-Chen Yeh, Fengyi Lin, Teng-Shih Wang, Chia-Ming Wu. (2019). Does corporate social responsibility affect cost of capital in China?, Asia Pacific Management Review, In press, corrected proof, Available online 12 May 2019.
Cho Seong Y., Lee Cheol & Pfeiffer Jr. Ray J. (2013)."Corporate socialresponsibility performance andinformation asymmetry". Journal of Accounting andPublic Policy. No. 32, pp. 71-83
Diane Y Lee .(2013). Corporate Social Responsibility Disclosure among Large Korean Companies , Australian Journal of Business and Management Research ,Vol.2 No.11, 1-14
Diamond, D., Verrecchia, R., 1991. Disclosure, liquidity and the cost of capital. Journal of Finance. Vol. 46, No.4, pp. 1325–1359.
Dror, Y,(1988). Decisionmaking under disaster conditions. Managing Disasters: Administrative and Policy Strategies. Duke University Press: Durham, NC, 255-273
D.Sundarasen, S.D., Je-Yen, T. and Rajangam, N. (2016), Board composition and corporate social responsibility in an emerging market, Corporate Governance: The International Journal of Business in Society, Vol. 16 No. 1, 35-53.
European Union.Commission of the European Communities (2001) Green Paper: Promoting a Europe an Framework for Corporate Social Responsibility. European Commission’s Communication on Sustainable Development COM 18-7-2001. Brussels.
Mingyi Hung, Jing Shi, Yongxiang Wang(2013)." The Effect of Mandatory CSR Disclosure on Information Asymmetry: Evidence from a Quasi-Natural Experiment in China". Asian Finance Association (AsFA) 2013 Conference.
Hung, M., Shi, J., & Wang, Y. (2013). “The EffectofMandatory CSR Disclosure on Information Asymmetry:Evidence from aQuasi-natural Experiment in China. http://www.ssrn.com
Howlett, M., Ramesh, M., & Perl, A. (2009). Studying public policy: Policy cycles and
policy subsystems (Vol. 3): Oxford University Press Oxford.
Ibrahim, A.H. and Hanefah, M.M. (2016), Board diversity and corporate social responsibility in jordan, Journal of Financial Reporting and Accounting, Vol. 14 No. 2, 279-298
Kazempour, M; Kashanipour, M; Yazdifar, H & Hamidizadeh, A. (2018). Explaining the Mutual Relationship between Board Gender Diversity and Corporate Social Responsibility using the Simultaneous Equations System, International Journal of Finance and Managerial Accounting, Vol.3, No.11, 1-10.
LaFond, R. and R. Watts, (2008). “The Information Role Conservatism”, The Accounting Review (forthcoming), Available at: http://www.ssrn.com.
Lioret, A. (2016). Modeling Corporate Sustainability Strategy, Journal of Business Research, Vol. 69, No. 2, 418-425
Mantovani, D.; Lucas, M. D. A.; andN. Angela (2017). “How Motivations for CSR and Consumer-Brand Social Distance Influence Consumers to Adopt Pro-Social Behavior”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 36, 156-163.
Mohamed Arouri, Mathieu Gomes, Kuntara Pukthuanthong. (2019). Corporate social responsibility and M&A uncertainty, Journal of Corporate Finance, Volume 56, 176-198.
Pettenella, D. (2010). “CSR: What it is, what issues it incorporates? What costs/benefits of implementation? In: United Nations Economic Commission for Europe”, UNECE Workshop on Corporate Social Responsibility. Belgrade, Serbia, 13-14 April. Belgrad: UNECE
Sheikh, S. R.; and Beise-Zee, R. (2011). “Corporate social responsibility or cause-related marketing? The role of cause specificity of CSR”. Journal of Consumer Marketing, Vol. 28, No.1, pp. 27-39
TahHsu K, (2011). “The Advertising Effects of Corporate Social Responsibility on Corporate Reputation and Brand Equity: Evidence from the Life Insurance Industry in Taiwan”. Springer Science + Business Media. pp.1-13.